Els comerciants asseguren que el juliol i l'agost han estat els pitjors mesos de la temporada turística

Una enquesta realitzada per la patronal Afedeco entre 200 botiguers revela que el 72% considera que les dades oficials de vendes no són reals

La patronal  Afedeco  ha presentat aquest dijous una enquesta entre 200 comerciants en la qual destaca que el 72%  dels botiguers  consideren irreal la xifra d'un creixement del 4% de les vendes durant el mes de setembre anunciat per l'Institut Nacional d'Estadística. A més, des de la patronal s'assegura que el juliol i l'agost varen ser els pitjors mesos de la temporada alta.

"No volem dir que les dades siguin errònies, sinó que el mesurament que es fa no és real, perquè mescla diferents sectors que no tenen res a veure i distorsionen la realitat", ha explicat el president de l'entitat, Toni Gayà.

Segons Afedeco, quan es realitzen enquestes o un altre tipus de mesuraments, no se sectoritza, sinó que s'inclou en la mateixa anàlisi sectors tan dispars com la venda de combustible -que lògicament a l'estiu s'incrementa pel turisme-, els grans operadors comercials, els majoristes i la venda de tabac, "variables que no reflecteixen realment l'evolució del mercat minorista, el qual, segons els nostres estudis, ha estat pitjor que l'any passat", indiquen des de l'associació.

Una dada destacable en l'anàlisi és que la majoria dels enquestats, un 80% en el sector tèxtil i confecció, opina que el veritable problema que justifica aquests mals resultats és que estam permanentment en rebaixes. "Ens n'arriben moltes queixes i la sensació és que el 2019 hem estat en rebaixes de manera permanent. A més, cal afegir-hi que no ha fet fred, per la qual cosa les peces d'abric no s'han venut, i ara en poques setmanes tindrem els descomptes especials del Black Friday. Tot això perjudica notablement el sector", ha remarcat Gayà.

En favor del turisme

Un 60% troba que els mesos més fluixos de la temporada turística han estat els de juliol i agost, mentre que un 55% considera el principi de la temporada turística, els mesos de març i abril, com els millors, que oferien bones expectatives. Un 80% opina que es parla molt i malament del turisme, tot i que és l'únic mitjà del qual depèn directament o indirectament la pràctica totalitat de la Comunitat Autònoma.

A més, un 60% diu que la massificació que es produeix en el centre de Palma no és major de la que sempre ha existit quan la gent dels pobles venia a Ciutat a comprar, i es remeten a les hemeroteques. Un 70% no comprèn que es parli de limitar el turisme de creuers en lloc de cercar solucions més dirigides a l'ordenació del turisme.

L'enquesta també revela que un 80% veu amb cert temor la pròxima temporada turística a causa de la recuperació d'altres mercats, l'alentiment de l'economia, l'augment progressiu de la venda en línia, el Brexit, la caiguda de Thomas Cook, la inestabilitat política i la falta d'inversions i de realització de noves infraestructures.

Per tot això, i com han reiterat els darrers anys, "des d'Afedeco demanem a les institucions que accelerin la creació d'un Observatori Balear de Comerç, per poder analitzar i avaluar de manera detallada i real la situació del sector i així cercar solucions que millorin la situació que viuen els comerciants de Mallorca".

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF