ECONOMIA

El cicloturisme es recuperarà més aviat que el de sol i platja

La despesa mitjana d’aquests turistes és de 190 euros diaris, mentre que en temporada alta els viatgers convencionals en gasten 150

Mallorca és la principal destinació mundial del cicloturisme, asseguren els representants del sector consultats per l’ARA Balears. Tot i que no n’hi ha xifres oficials, un estudi de Pabisa Hotels recull que l’illa va acollir l’any passat 150.000 cicloturistes, un 20% més que el 2010. Aquest turista viatja en temporada baixa i el seu impacte econòmic va representar 180 milions d’euros l’any 2018. L’Agència de Turisme de les Balears (Aetib) n’és conscient i per això fa feina per “començar a tenir informes amb dades oficials”, diuen fonts de l’entitat. Si bé les expectatives econòmiques d’enguany són catastròfiques en els dos segments a causa de la pandèmia de coronavirus, els empresaris del cicloturisme estan convençuts que, quan la crisi sanitària estigui controlada, aquest turista es recuperarà més aviat que no el de sol i platja.

El motiu principal d’aquesta millora és que la temporada cicloturista és més llarga. “Dura uns sis mesos, mentre que la de sol i platja només és de quatre”, exposa el propietari de Rentalbikesmallorca, Jaume Vidal. El gerent de Huerzeler Bicycle Holidays, el principal operador d’aquest segment, també n’està convençut: “En aquests moments pot ser que el cicloturisme estigui més afectat que el de sol i platja, però serem els primers a recuperar-nos”. Aquesta visió també la comparteix Jaume Alomar, el propietari de l’empresa especialitzada en el lloguer de bicicletes Bikeman Mallorca. “Mallorca és la destinació de referència del cicloturisme i a la persona que fa bicicleta li agrada venir a l’illa per recórrer-ne els camins”, diu Alomar. Per altra banda, el director de l’Associació Hotelera d’Alcúdia i Can Picafort, Jaume Horrach, adverteix que, “per molt que els cicloturistes vulguin venir”, seran els hotelers els que decidiran si obrir o no, perquè “encara hi ha molta incertesa i inseguretat”.

Cal tenir en compte que la despesa mitjana del cicloturista està per damunt del de sol i platja, segons assegura l’Aetib, una valoració que confirma l’estudi de Pabisa: el cicloturista gasta prop de 190 euros diaris, mentre que el de sol i platja en deixa 150 al dia.

Aposta pel cicloturisme

El 95% dels cicloturistes que viatgen a Mallorca es desplacen per carretera, mentre que a Menorca prefereixen fer rutes amb bicicleta de muntanya, com per exemple la del Camí de Cavalls. Per la seva banda, Eivissa està apostant per estirar la temporada, perquè amb el covid-19 “s’ha vist ressentida per les restriccions imposades als locals d’oci”, explica el director comercial i cofundador de Cycling Friendly, Maties Ximelis. Aquest sector cada vegada creix més i la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) fa anys que insisteix que les Balears són una destinació que “dona més alternatives al sol i platja”.

En el cas de Mallorca, una de les zones amb més cicloturistes és la d’Alcúdia. Una trentena d’hotels de la seva planta hi estan especialitzats. La Platja de Palma també acull aquest segment durant la temporada baixa. Un 24% dels establiments turístics adherits a l’Associació Hotelera d’aquesta zona es dediquen exclusivament al cicloturisme, mentre que un 17% disposen d’equipaments per a ciclistes. A Pollença també n’hi ha cinc d’especialitzats i una desena han habilitat les instal·lacions amb zones d’eines o de neteja de bicicletes.

Innovar per sobreviure

“Les reserves d’enguany han caigut un 90% en la majoria de negocis dedicats al cicloturisme”, diu Ximelis, que té negocis de lloguer turístic enfocats a aquest segment i 145 hotels especialitzats repartits per Mallorca, Menorca i Eivissa.

Per tal de pal·liar aquesta minva, les empreses han cercat alternatives amb la intenció de sobreviure. Per exemple, l’empresa Bikeman Mallorca ha venut 200 bicicletes de carretera i 200 de passeig a un preu “més econòmic” que l’habitual, diu Jaume Alomar. N’és un altre cas el del propietari de Rentalbikesmallorca, que davant la caiguda de la demanda també ha cercat altres opcions. Si bé ha fet ofertes puntuals de lloguer, s’ha vist obligat a anar més enllà i per aquest motiu ha introduït el préstec de patinets elèctrics i de taules de pàdel surf. Vidal ho té clar: “En moments de crisi, s’ha d’apostar per la innovació i treure el màxim rendiment del producte que es té”.

EDICIÓ PAPER 24/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF