MOBILITAT
Economia 01/09/2018

Els aparcaments de l’SMAP acumulen un deute de 39 milions

Cort preveu augmentar els ingressos amb la recuperació progressiva de les concessions

Aina Riera Serra
3 min
Interior de l’aparcament del parc de la Mar, de Palma.

PalmaEl problema per trobar aparcament a Palma és d’extrema actualitat. La progressiva dispersió de la població als nuclis urbans de la perifèria i a la resta de pobles de l’illa ha augmentat els moviments d’entrada i sortida i també la necessitat de més aparcaments públics i privats. Així, la congestió més que perceptible a les carreteres es trasllada també als aparcaments de l’SMAP de l’Ajuntament de Palma i als que són propietat de les diferents empreses concessionàries.

En aquest sentit, l’àrea de Mobilitat ha impulsat mesures de descongestió per millorar la fluïdesa del trànsit, una de les quals està encaminada a posar fi a un dels punts més conflictius els darrers estius, l’entrada al pàrquing del parc de la Mar, que fins ara havia de penjar el cartell de complet gairebé cada dia.

Per fer-ho possible ha dut a terme tot un seguit d’intervencions, com la instal·lació d’uns pilons per desviar el trànsit i crear un únic carril d’entrada a l’aparcament, tancar l’accés de vehicles a l’avinguda d’Antoni Maura i limitar-lo als autobusos i els taxis, augmentar la tarifa d’1,9 euros/hora a 3 euros/hora els mesos de temporada alta i la instal·lació de 18 panells informatius que indiquen la situació d’ocupació dels diferents aparcaments.

Segons Joan Ferrer, regidor de Mobilitat, aquestes accions han aconseguit dissoldre els embossos en aquesta entrada. “Hem aplicat una tarifa de descongestió molt similar a les que s’apliquen en altres àrees metropolitanes d’Europa, com Londres, on a l’entrada et fan pagar el que s’anomena una congestion charge, explica Ferrer.

D’altra banda, explica que l’objectiu dels panells informatius és desviar els vehicles a altres aparcaments que no són tan coneguts però que són igualment pròxims al centre. Assegura, però, que molts conductors encara no estan avesats a treure’n profit i continuen preferint uns determinats aparcaments, com per exemple el de la plaça Major, tot i que tinguin tendència a col·lapsar-se.

Una altra de les alternatives poc conegudes pels usuaris dels SMAP és el dels aparcaments de bicicletes a dos euros el dia. També el de l’opció de deixar el cotxe a cinc euros el dia en els diferents aparcaments dissuassoris com són el del parc de la Riera, el del carrer de Manacor, el de Santa Pagesa i el del Marquès de la Sènia.

Quant als aparcaments que registren una major ocupació, Joan Ferrer destaca el d’Antoni Maura i assenyala que han aconseguit que molts turistes aparquin els cotxes al de la via de Roma.

Recaptació

Des de 2012 les xifres de recaptació de l’SMAP són positives. El 2017 l’Ajuntament va recaptar 6.446.000 euros i enguany ja s’han ingressat 3.919.000 euros . Malgrat això, la situació d’endeutament històric es manté i actualment acumula un deute de més de 39 milions d’euros.

El que registra un major deute torna a ser el d’Antoni Maura, amb 11.205.000 euros, seguit del de Santa Pagesa, amb 5.741.000 euros, i el del Marquès de la Sènia, amb 4.668.000 euros.

Una dada positiva és que el 2017 l’ampliació de capital de Cort, de 9 milions, i l’aportació de socis, de 2,3 milions d’euros, han pogut compensar aquest deute. Així, amb el resultats positius dels darrers anys els fons propis de l’empresa han passat de 8,4 a 21,9 milions d’euros.

La recuperació d’alguns dels aparcaments cedits a empreses concessionàries pot ajudar a revertir aquesta situació. La mesura ja s’havia aprovat al ple municipal de 2011, quan s’acordà que un cop acabades les concessions dels aparcaments, Cort en recuperaria la gestió.

Així des del 24 d’abril el del Comtat del Rosselló, devora el mercat de l’Olivar, forma part de la xarxa SMAP. Joan Ferrer diu que així s’han pogut oferir vint places d’aquest pàrquing amb descomptes als veïns de la plaça del Banc de l’Oli, que aquest estiu es tancà al trànsit. Tot i això, els residents de la zona no semblen satisfets amb la mesura, perquè els obliga, a partir d’ara, a haver de pagar per deixar el cotxe.

També a l’octubre de 2019 es recuperarà el de la plaça Major i l’any 2021 el d’Alexandre Rosselló.

Inversions

Recentment, Mobilitat fet un seguit d’inversions a l’aparcament municipal d’Antoni Maura, amb un pressupost total de 130 mil euros per als darrers tres anys. Així, s’han pogut reparar les parets que presentaven desperfectes, s’ha instal·lat fibra òptica per renovar les connexions, s’ha millorat l’enllumenat i s’han arreglat les filtracions d’aigua que provocaven humitats.

stats