TURISME

L’animació turística es reinventa per adaptar-se al nou client hoteler

Els típics espectacles que es repetien a tots els establiments han deixat pas a produccions més personalitzades que cerquen sorprendre el visitant

Els canvis en la demanda turística experimentats els darrers anys han causat, al seu torn, modificacions importants en l’oferta hotelera, que intenta adaptar-se als nous gustos dels clients. L’animació hotelera és un dels àmbits en què s’està evolucionant d’una manera més ràpida. El sector intenta reinventar-se i sobreviure impulsant activitats que vagin més enllà dels típics espectacles per a tota la família que en alguns casos arribaven a caure en el mal gust o explotaven els tòpics. Més que demanar com ha evolucionat l’animació hotelera, els experts consideren que cal preguntar-secom han evolucionat les expectatives del turista els darrers anys: ara ens trobam amb un viatger més madur que cerca experiències i al qual les empreses han d’escoltar més.

“Molts hotelers -explica Ignacio Gil, director de l’empresa d’animació turística Acttiv- han entès aquesta necessitat i estan fent canvis estructurals i estratègics que els posicionen millor i els permeten construir una oferta d’oci més ajustada a les necessitats de l’hoste”. Són precisament aquests canvis, diu, els que “han suposat una clara evolució del concepte d’animació hotelera”. Afegeix però que altres empresaris, “no han entès que l’oferta d’oci és un element imprescindible del seu posicionament i han fet molt pocs canvis”.

Javier Espinosa Santiago, portaveu de Wow Animació, destaca que aquesta activitat “ha variat molt, ja que el client cada vegada és més exigent i vol viure experiències noves”. Els tòpics concursos de bellesa o els espectacles de proves per ridiculitzar els participants i obtenir una rialla fàcil han deixat d’estar de moda.

Oci nocturn

A les dècades dels 70 i 80, els hotels jugaven una part molt activa en l’oci nocturn de les Illes. Tal com explica els discjòquei Joan Campos, “el tardeo ja el varen inventar els hotels, que tenien música en directe de vuit a dotze”. Varen ser unes dècades daurades per als músics de les Illes. “Javaloyas, Lord Beta, Los Zeta, Los Bohemios, Llorenç Santa Maria... eren grups que tocaven als hotels o als locals de les Illes. A poc a poc, però, les discoteques anaren guanyant terreny i els hotels deixaren de ser el centre de l’oci nocturn”, destaca Campos, qui recorda que hi havia grups que tenien fins a tres actuacions diàries gràcies al turisme.

Els 90 i anys posteriors, els hotels varen optar principalment per conjugar espectacles nocturns d’elaboració pròpia amb la contractació d’espectacles professionals. Les companyies com Iberostar, Riu o Sol Melià, amb departaments més grans d’animació, centralitzaven l’elaboració dels espectacles i formaven els animadors de cada hotel perquè executassin amb la professionalitat més gran possible la programació elegida. Una de les empreses balears més conegudes especialitzades en oci per a hotels és Romantic, ubicada a Muro. El seu director d’operacions, Javier Espinosa Díez, destaca que “l’oci nocturn als hotels és una peça clau en els darrers anys dins l’estratègia general de l’hostaleria que el turista marxi amb una experiència inoblidable”.

“Un dels majors canvis que hem tingut -explica Díez- ha estat la necessitat d’adaptació al client millennial tant en els formats d’espectacle com en els llocs i horaris en què es fan les actuacions que es programen”. Fins ara, l’entreteniment amb artistes professionals havia estat principalment nocturn, “però ara s’aposta per programar més durant el dia música en acústic per crear ambients, o celebrar festes amb performances en directe el migdia a la piscina o a les postes de sol”, afegeix.

Segons Campos,“els hotels s’han adonat que no poden guanyar els locals d’oci nocturn, que tenen una oferta especialitzada i molt bona, de manera que opten per programar festes i activitat durant el dia, que veim com s’han multiplicat en els darrers anys”. A més, a causa de la reforma dels establiments hotelers dels últims anys es requereixen espectacles que estiguin molt sincronitzats amb les marques de l’hotel. “En aquest punt nosaltres ens mantenim líders en el mercat, ja que tenim un gran ventall de produccions enfocades a famílies (mags, espectacles amb bombolles de sabó gegants, espectacles acrobàtics), bandes en viu realitzant repertoris temàtics africans, llatins i, per descomptat, espectacles tematitzats amb la música més actual”, destaca Espinosa Díez.

Conceptes propis d’animació

Aquesta situació ha conduït algunes empreses hoteleres a apostar per la creació de conceptes propis d’animació, per tal d’aconseguir una diferenciació de la competència. Garden Hotels, per exemple, és una de les cadenes mallorquines que han optat per aquesta estratègia de diferenciació a través de l’oci tant familiar com nocturn dins l’hotel, com explica la seva responsable de màrqueting, Helena Guitart.

“Nosaltres tenim a les Illes tres hotels dedicats exclusivament al públic adult, fet que ens ha permès crear la nostra marca d’animació Feel Exclusive, per tal que el client senti que viu un espectacle creat només per a ell, no com fa 15 anys, quan tots els hotels tenien ofertes similars”, destaca Guitart. Garden també ha desenvolupat als seus hotels familiars una marca diferent d’oci: Family Connection. El seu concepte és intentar que la família pugui passar el temps dins l’hotel fent activitats molt diferents de les que fa durant la seva vida diària. “Per als infants tenim el programa Woogi Nature, basat en els quatre elements de la natura, per tal d’engrescar els més petits en les activitats que hem programat per a ells”, diu.

Els professionals del sector coincideixen que no hi ha una fórmula genèrica per a tots els hotels. “El que serveix en un hotel pot ser que no funcioni en un altre”, destaca Espinosa, de Wow Animació, qui considera que és necessari fer un estudi de la tipologia de cada establiment per poder dissenyar una programació adequada d’oci.

El repte al qual s’enfronten els hotels consisteix a escoltar el viatger i incorporar noves activitats i experiències que s’acostin a les seves expectatives. “Més que de reinventar, per tant, estaríem parlant de personalitzar. Hem de començar a dissenyar ofertes d’oci que, a més d’estar alineades amb l’estratègia de l’establiment, l’ajudin a diferenciar-se i a generar valor per al turista. La prioritat és fer sentir únic i especial el viatger parlant-li de tu a tu”, destaca Ignacio Gil, qui afegeix que “creim en l’oci com a element transversal, ja que l’experiència del client és la suma de petits moments generats per tot l’equip que interactua amb ell durant la seva estada a l’establiment”.

Element sorpresa

Tot i que la programació d’animació continua present en els hotels, Espinosa considera que ja són molts els centres hotelers que opten per sorprendre el client i per oferir espectacles o moments d’oci fora de l’horari o l’espai més habituals. “Algunes companyies van, fins i tot, més enllà i, per exemple, en aquest moment estam treballant en una col·laboració amb els restaurants temàtics dels hotels per fer sopars amb espectacle al mateix hotel”, destaca el cap d’operacions de Romantic.

El 77% dels clients de les Illes valora de manera positiva l'oci als hotels 

El 77% dels clients d’hotels de les Illes consideren que l’animació és un servei important a l’hora de repetir vacances, segons un estudi realitzat per l’empresa d’animació Acttiv. El director de l’empresa, Ignacio Gil, destaca que l’estudi “permet observar la necessitat d’adaptació i personalització per aconseguir la plena adaptació a les necessitats i expectatives dels clients”.

L’enquesta indica que el 91% dels turistes de les Illes valoren com a positiva l’experiència com a usuari dels serveis d’animació, mentre que el 52% afirma que el tipus d’activitats que més els agrada practicar en la seva vida diària són les socioculturals i els jocs. En general, el 51% dels clients demana un reforç de l’animació durant la nit, mentre que un 85% dels clients de turisme familiar consideren aquest servei molt important.

EDICIÓ PAPER 12/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF