Economia 29/07/2018

Un 68% d’al·legacions admeses a la Llei de transició energètica

Són més de 300 propostes d’entitats i associacions

A. Oliver
3 min
Un 68% d’al·legacions admeses a la Llei de transició energètica

PalmaLa Conselleria de Mobilitat va fer balanç de les al·legacions presentades a la Llei de transició energètica i canvi climàtic. Segons la Conselleria, hi han presentat al·legacions 46 entitats i associacions, més de 340 propostes. El 68% s’hi han incorporat totalment o parcialment, i una altra part s’hi podrà sumar quan es faci el desplegament reglamentari de la llei. Això suposa que quasi el 80% de les al·legacions s’hi incorporen i que just un 19% s’han desestimat.

L’horitzó de la llei és tenir unes illes lliures de combustibles fòssils i 100% renovables l’any 2050. I ja el 2030: un 35% de renovables; un 23% de reducció de consum energètic i un 40% de reducció de les emissions.

Les principals mesures de la llei són apostar de manera decidida per les energies renovables.

Potenciar-ne l’ús generalitzat és un dels principals objectius i es concreta en determinades obligacions, com ara la d’instal·lar plaques solars als grans aparcaments i a les noves edificacions.

En el cas dels aparcaments, s’hi han introduït modificacions respecte del plantejament inicial. Els nous de més de 1.000 metres quadrats i els existents de més de 1.500 metres quadrats i 50 kw estan obligats a instal·lar plaques fotovoltaiques. També els nous edificis de més de 1.000 metres quadrats o aquells en què es faci un canvi d’ús o reforma integral, amb l’excepció de si la coberta és de fibrociment. Les edificacions aïllades només es podran subministrar amb energies renovables.

El segon gran objectiu és el tancament progressiu de les centrals contaminants, començant amb el Murterar a partir de l’any 2020.

La llei defineix un pla de ruta clar que afecta el Murterar i també les centrals de Maó, Eivissa i la de Formentera. Reafirma el tancament dels dos primers grups del Murterar el 2020 i dels altres dos el 2025.

Un altre dels objectius destacats és l’avanç cap a la mobilitat sostenible. En referència a aquest punt, s’ha de tenir en compte que el 35% de les emissions de CO2 a les Illes Balears prové del trànsit rodat. Per tant, actuar en la mobilitat és clau per mitigar els efectes del canvi climàtic.

Algunes de les principals mesures que inclou la llei en aquesta matèria són crear una infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics (1.000 punts el gener de 2025) i anar cap a un parc mòbil descarbonitzat al 100% el 2050. Això implica diverses passes, com ara la prohibició de circulació de cotxes i motos dièsel a partir de l’any 2025 (excepte els ja existents a les Balears). A la vegada, s’ha prohibit la circulació de cotxes, motos, furgons i furgonetes contaminants de benzina a partir del gener de 2035.

Una altra mesura és la inclusió progressiva i obligada de vehicles elèctrics o no contaminants als rent-a-cars a partir del 2020 (un 2% inicial, fins al 100% el 2035). Així mateix, s’introdueixen sistemes de control sobre la flota de rent-a-cars per tal de garantir que es va produint aquest canvi en la flota.

En aquest sentit, un mes després de l’entrada en vigor de la llei, els rent-a-cars hauran d’informar l’administració del llistat dels vehicles que tenen matriculats, dels que són d’emissions zero i si són contaminants o no. Hi haurà un distintiu que identificarà la flota de rent-a-cars i si són o no d’emissions zero.

D’altra banda, aquesta norma incorpora la possibilitat que els municipis amb àrees en les quals se superin els valors de qualitat de l’aire fixats hauran d’establir restriccions de circulació a vehicles en funció de les limitacions establertes.

stats