Turisme

Airbnb ressuscita de la pandèmia més forta que mai

Els últims resultats de la plataforma de lloguer turístic ja recuperen els nivells precovid

3 min
Airbnb és una plataforma molt utilitzada pels turistes.

Barcelona"Aquest és el setè cop que us parlo des de casa meva. Cada vegada que hem estat en contacte, he compartit notícies bones i dolentes, però avui us he de donar un anunci molt trist". El conseller delegat d'Airbnb, Brian Chesky, anticipava amb aquestes paraules que gairebé 2.000 treballadors de la seva companyia, un 25% de la plantilla, se n'anaven al carrer el maig del 2020, quan a la majoria de països del món seguia vigent el confinament dur per la pandèmia. Dos anys després, la plataforma de lloguer turístic ha capgirat una situació que podia haver sigut l'estocada final al seu negoci, ha començat a cotitzar a la Borsa de Nova York i ja millora els seus resultats precovid.

El primer trimestre del 2022 Airbnb va registrar més de 100 milions de reserves, un rècord per a l'empresa, que va assolir una facturació de 1.500 milions de dòlars. Aquesta xifra implica superar en un 80% els resultats del mateix període del 2019, encara que es mantingués en unes pèrdues de 19 milions de dòlars (un any enrere se n'havia anotat 1.200 milions). "Vam simplificar el nostre negoci. Vam tornar a les nostres arrels, prioritzant la gent corrent que fa d'amfitrió a casa seva i ofereix experiències", va reivindicar el mateix Chesky en un fil a Twitter després de presentar els resultats.

De fet, mentre el sector tecnològic (tant als Estats Units com a Europa) viu una onada d'acomiadaments per les pressions dels inversors de trobar el camí de la rendibilitat, el directiu no es mostra gens preocupat pel context global. En una entrevista al mitjà especialitzat en turisme Skift, va insistir que descarta que es produeixi una nova recessió en aquesta indústria, que aquest estiu serà un "blockbuster" i que viatjar ja és tan aspiracional que la demanda acumulada dels últims anys no tindrà aturada tot i l'escalada de la inflació. També va assegurar que, a diferència d'altres gegants digitals, Airbnb no congelarà per ara les noves contractacions de personal.

La plataforma va presentar al maig el seu redisseny més rellevant en l'última dècada, amb un nou sistema de cerques amb més categories i filtres per adaptar-se als pressupostos dels seus clients. Josep Maria Raya, professor d’economia de la UPF especialitzat en turisme i habitatge, creu que precisament l'augment dels preus dels últims mesos pot jugar a favor d'un model com el d'Airbnb. "El consumidor busca maximitzar el seu temps i minimitzar els costos", raona. A més, l'empresa californiana s'ha pogut beneficiar més que els hotels d'un perfil de viatger que allarga la seva estada perquè pot teletreballar. "No vol ni un contracte de lloguer ni un allotjament per a una setmana", indica Raya.

Més estades llargues

Segons dades de la companyia, les estades de llarga durada van assolir un nivell rècord durant el primer trimestre d'enguany i ja són el doble que el 2019: representen una de cada cinc nits reservades a través de l'aplicació. En aquest sentit, Airbnb afirma que gairebé la meitat de les pernoctacions que es van contractar en aquest període van ser d'una setmana o més. Amb el sacseig a la seva interfície, l'empresa també va incorporar una opció per dividir aquests viatges més llargs entre dos allotjaments diferents, una opció que podria ajudar la companyia a esquivar els límits al nombre de nits per cada anunci que han aprovat alguns dels mercats on opera.

La companyia encara no ha proporcionat gaire dades sobre aquest estiu, però assegura que els viatges domèstics es mantindran "forts" a escala global i que ja van representar més de la meitat de les nits reservades el primer trimestre del 2022 per a aquests mesos de més calor, superant els registres del 2019.

Encara que a l'inici de la pandèmia molts dels immobles que s'anunciaven a la plataforma van passar de la nit al dia del lloguer turístic al residencial, Raya confirma que aquesta tendència fa temps que s'està revertint a mesura que es reactiva la mobilitat internacional. "Per la banda de l'inversor, es tracta de trobar la millor rendibilitat i ara que el lloguer tradicional s'ha estancat, tornen al turístic. Des de l'abril sembla que hi ha un clima d'eufòria, tothom vol fer el que no ha pogut en els últims dos anys, i estan augmentant els anuncis", indica l'acadèmic.

Les perspectives d'Airbnb, però, no s'han traduït amb el mateix optimisme a la borsa. Tenint en compte que Wall Street travessa ara mateix un període baixista, les accions de l'empresa de lloguer turístic cotitzen a un preu al voltant d'un 30% més baix respecte a la seva sortida a borsa a finals del 2020.

stats