Economia 25/08/2016

WhatsApp compartirà el teu número de telèfon amb Facebook

El servei de missatgeria fa un pas endavant en la monetització i permetrà als comerços contactar amb els seus clients

Ara
3 min

BarcelonaWhatsApp, que tot i tenir centenars de milions d'usuaris pràcticament no factura res, comença a buscar maneres per guanyar diners amb el seu servei. L'aplicació de missatgeria va anunciar ahir que modifica els seus termes de servei i la política de privacitat, fet que implica que a partir d'ara podrà compartir els números de telèfon dels seus usuaris amb Facebook, que va comprar la companyia per 22.000 milions de dòlars el 2014. Aquesta nova política evidencia el gir de l'empresa cap a l'oferta de serveis corporatius, ja que WhatsApp també permetrà que els comerços puguin contactar amb els seus clients a través del servei, cosa que fins ara no era possible.

L'empresa va explicar en un comunicat que volia explorar alternatives "perquè et comuniquis amb els comerços que et resultin rellevants, tot mantenint la teva experiència lliure d'anuncis de tercers o de missatges no sol·licitats". És a dir, els usuaris d'aquest servei de missatgeria podran rebre notificacions i alertes de negocis al seu compte de WhatsApp. Per exemple, un banc podrà alertar els seus clients d'una transacció fraudulenta i una aerolínia podrà avisar de la cancel·lació d'un vol. Aquesta decisió és el primer gran canvi en la política de privacitat de l'aplicació de missatgeria des que Facebook en va completar l'adquisició ara fa dos anys.

Quan la companyia de Mark Zuckerberg va comprar WhatsApp, els seus executius van prometre per activa i per passiva que l'operació no posaria en risc la privacitat dels seus usuaris. De fet, malgrat l'adopció d'aquesta nova política, la companyia assegura que en cap cas perjudicarà l'encriptació de les comunicacions dels seus usuaris i que no publicarà o compartirà els números de telèfon amb d'altres ni els vendrà a anunciants.

WhatsApp defensa aquest canvi com una via per oferir una més bona experiència i justifica que aquesta pràctica és habitual quan una companyia en compra una altra. Facebook en serà el primer beneficiat, ja que fins ara només podia accedir als números de telèfon dels seus usuaris si ells mateixos decidien compartir-los, mentre que la naturalesa de WhatsApp obliga a donar aquesta dada per fer servir l'aplicació. A més, permetrà millorar l'eficàcia dels anuncis de la xarxa social, que tindrà més informació per mostrar contingut rellevant i suggerirà connectar amb contactes del servei de missatgeria.

No obstant això, els usuaris de les dues plataformes podran negar-se a deixar que les seves dades s'utilitzin per afinar la publicitat de la xarxa social. De totes maneres, en cap pas podran evitar que Facebook accedeixi al seu número de telèfon o que reconegui patrons d'activitat com ara la freqüència amb què utilitzen WhatsApp durant el dia.

Pressió per facturar

Aquesta decisió obre la possibilitat de la monetització per a WhatsApp, una aplicació que ja supera els 1.000 milions d'usuaris però que encara no té un negoci viable. De fet, el servei va optar al gener per eliminar el pagament per subscripció anual de 0,89 euros, a través del qual va ingressar uns 10 milions de dòlars el 2014, per centrar-se en l'ús de la plataforma com a canal de comunicació entre usuaris i empreses.

Facebook ja va introduir serveis per a empreses l'any passat a través de la seva pròpia aplicació de missatgeria instantània, Facebook Messenger, com ara l'ús de xats automàtics d'atenció al client entre comerços i usuaris fent servir sistemes d'intel·ligència artificial. Amb aquesta estratègia, la companyia de Zuckerberg pretén calmar les preocupacions sobre els escassos ingressos de WhatsApp, un problema que ja ha passat factura a d'altres com Twitter, que continua perdent usuaris i facturació.

stats