Les VTC temen una estocada de la Generalitat: “És la fi del sector”

Territori ultima un decret que podria exigir als clients d’Uber i Cabify contractar els cotxes hores abans

Compte enrere per al decret que prepara la Generalitat i que, a la pràctica, pot suposar un cop letal per a Uber i Cabify a Catalunya. La Generalitat ultima una legislació que pot suposar la fi del negoci de les VTC a Catalunya, i el sector no ha tardat a reaccionar a aquesta mesura. La patronal de les empreses que operen amb aquestes llicències, Unauto, va criticar ahir durament les intencions del departament de Territori i va assegurar que significaria “la desaparició del sector”. Com va avançar l’ARA dilluns, les associacions de taxistes exigeixen a la Generalitat que les VTC s’hagin de contractar amb 24 hores d’antelació -tot i que ara al sector també es parla de sis o dotze hores-, un canvi que a la pràctica enterraria el model d’Uber i Cabify, en què l’usuari pot demanar un cotxe en pocs minuts a través del seu telèfon mòbil. La decisió depèn del departament de Territori, que lidera el conseller Damià Calvet. Però hi ha altres departaments afectats: el d’Empresa, que guarda silenci, i el d’Economia, que està més aviat incòmode amb la regulació que s’està plantejant.

Les VTC alerten la Generalitat: “Retirar les llicències val 1.000 M€”

“El taxi aprofita cada gran esdeveniment a Catalunya per coaccionar”, va lamentar Eduardo Martín, president d’Unauto, la patronal de les VTC. Abans de reunir-se dilluns amb Territori, els taxistes van avisar que si la Generalitat no accedia a les seves demandes col·lapsarien Barcelona durant el Mobile World Congress. Precisament, Unauto denuncia que Territori havia arribat divendres a un compromís amb les VTC i el taxi per evitar regular el sector fins que el Congrés acabés de tramitar el decret llei que traspassa les competències en aquesta matèria a les comunitats autònomes. “Vam pactar una regulació que satisfeia el taxi i les VTC, i dilluns ens vam llevar amb unes noves exigències”, va insistir Josep Maria Goñi, president d’Unauto a Catalunya. Assegura que el Govern s’havia compromès amb el taxi a aprovar un decret que traspassés les competències per regular les VTC a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, però en cap moment s’esmentava la fixació d’un període de temps a la precontractació. Ahir el departament del conseller Damià Calvet ahir no va voler valorar les paraules de la patronal.

El decret del ministeri de Foment de l’octubre passat va deixar un temps de gràcia de quatre anys al sector. Per a les VTC, aquest era el salvavides per seguir operant un temps més fins almenys recuperar la inversió, tot i que no estaven d’acord amb la moratòria. Sigui com sigui, en el text es deixava la porta oberta al fet que les autonomies i els municipis modifiquessin les condicions d’explotació de la llicència en aspectes com la “precontractació, sol·licitud de serveis, captació de clients, recorreguts mínims i màxims, serveis o horaris obligatoris i especificacions tècniques del vehicle”. Aquest és el principal escut legal del Govern i l’AMB, que ja van topar amb la falta de competències per aprovar la llicència metropolitana per a les VTC, suspesa pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

Des d’Unauto insisteixen a la Generalitat que, si tanca la porta al sector, també haurà d’assumir les indemnitzacions dels empresaris propietaris de les llicències. Una suma que calcula en més de 1.000 milions (uns 230.000 euros per llicència). Els socis d’Unauto a Catalunya han presentat 1.945 reclamacions a Foment contra el decret estatal, que arribarien a 4.500 amb les llicències que encara s’han de concedir per la via dels tribunals. “Qui regula, paga”, va etzibar ahir Goñi.

No és senzill que les VTC puguin aturar aquest decret. Com que es tracta d’una llei, els tribunals no podrien aplicar una cautelar i, per tant, en el moment en què entri en vigor Uber i Cabify no podran operar amb el seu model actual a Catalunya. Fonts del taxi asseguren que han donat fins demà a la Generalitat perquè tiri endavant el decret. Tot i així, el president d’Unauto a Catalunya va assegurar que encara hi ha una “escletxa” per portar aquesta nova batalla al Tribunal Constitucional.

Mesura “desproporcionada”

Encara que l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) no podria impugnar la llei que aprovi el Govern, sí que ho podria fer amb el reglament municipal que es derivi del decret. El director general d’aquest ens, Marc Realp, va afirmar ahir a l’ARA que la mesura seria “desproporcionada” i “discriminatòria”. “Estarem perpetuant el model de taxi del segle XX”, va dir, i va confirmar que l’ACCO impugnarà el text si inclou el límit a la precontractació.

La guerra entre el taxi i les aplicacions de transport s’ha lliurat en els últims anys entre el carrer i els tribunals. No obstant, el poder de mobilització del taxis -com la vaga que va col·lapsar Barcelona a l’estiu- ha decantat la balança per a aquest col·lectiu. Ahir el sector del taxi no podia amagar la seva satisfacció i va rebre els directius d’Unauto a la roda de premsa a Barcelona amb una pluja d’insults i confeti.

“PARLEM D’UN PROBLEMA INDEMNITZATORI MÉS GRAN QUE ATLL”

Rafael García-Tapia, conseller delegat de Moove Cars

1. Els agafa per sorpresa, als empresaris de les VTC?

El que ens sorprendria com a empresaris és que la Generalitat fes una cosa abans que el Congrés hagi tramitat del tot el decret. El punt de la precontractació que es podria aprovar està encaminat a erradicar les VTC a Barcelona. Si arriba a ser així, per part nostra comportaria 729 acomiadaments -entre conductors i suport-, el tancament de les bases i deixar de generar 1.000 llocs de feina més. Entre tot són més de 3.000 persones al carrer.

2. Aturaran inversions?

Acabem de signar el contracte de lloguer d’una nova base al Prat de Llobregat i tenim 500 llicències concedides que potser no farem servir. Si això passa, només ens queda la possibilitat de tancar, i això no és una opció. Foment va deixar clar que hi hauria almenys quatre anys en què podríem treballar exactament igual.

3. Creu que el decret tindria recorregut legal?

No en tindria cap i seria qüestió de temps que ho paguin la Generalitat i l’AMB. Estem parlant d’un problema d’indemnitzacions més gran que el d’Aigües Ter-Llobregat. No creiem que sigui imparable perquè no té cap sentit i tenim informes jurídics que ens donen la raó.

4. Quina serà la seva resposta si s’aprova?

Començarem un plet amb la Generalitat. Nosaltres podem aguantar un pols financer i als tribunals amb advocats, però seran molts diners públics.

5. No consideren operar amb una limitació a la precontractació?

Només que fos mitja hora d’antelació ja et carregues el nostre model. No hi ha cap justificació perquè hagis de demanar abans una VTC amb un telèfon mòbil però puguis cridar un taxi. L’amenaça del Mobile World Congress ha estat el detonant de tot.

EDICIÓ PAPER 17/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF