Economia 11/09/2018

Transportar mercaderies a les Balears és quatre vegades més car que a la Península

Un estudi detecta indicis de pràctiques monopolístiques per part de Baleària i Trasmediterránea

Carles Tudurí
2 min
El port de Palma és la principal porta d'entrada de mercaderies a les Illes.

PalmaUn estudi encarregat per la Federació Empresarial Balear de Transports destaca que el transport de mercaderies a les Illes Balears és quatre vegades més car que a la Península, per la qual cosa proposen mesures com la creació d'una central de compres o un centre integral de transport.

Un dels professors de la UIB que han elaborat l'estudi, Eduard Alonso, ha explicat aquest dimarts que, agafant com a exemple la ruta Palma-Barcelona, s'observa que el cost del tram marítim supera prop d'un 370% el cost per carretera en un tram similar.

Així mateix, els autors de l'informe han destacat que es detecten clars indicis de comportament monopolístic de Baleària i Trasmediterránea, els dos únics operadors del mercat. Segons Alonso, els preus de mercaderies d'aquestes dues empreses no són públics, i això fa sospitar sobre un possible pacte de tarifes. També remarquen que la primera empresa està més especialitzada en productes frescs i la segona, en transport de pell, vehicles i maquinària, "cosa que fa pensar en una diferenciació de client", explica Alonso.

L'estudi, presentat pel gerent de l'esmentada federació, Salvador Servera, i el president de l'associació de transport de mercaderies, Ezequiel Horrach, proposa algunes solucions per millorar aquests costos, com una major transparència en els preus. També es demana la desregulació d'alguns serveis, com el d'estiba, i la creació d'una central de compres que ajudi a incrementar el poder de negociació de les empreses de les Illes davant els operadors marítims.

Una altra de les peticions és que es dugui a terme una supervisió rigorosa de l'activitat dels operadors marítims per part de les autoritats de Competència.

L'any passat arribaren al port de Palma 7,4 milions de tones de mercaderies, descarregades per 400.000 camions.

Horrach ha destacat que el sector ha demanat al Govern que com a mínim inclogui en el Règim Especial de les Illes Balears un mecanisme pel qual els residents de la Comunitat puguin accedir al combustible amb el mateix preu que altres llocs de l'Estat. També han demanat que se subvencioni el cost del transport de les mercaderies. Així mateix, han recordat que mentre que a les Canàries hi ha 53 milions d'ajudes per aquest concepte, a les Balears només sumen 2 milions.

stats