Misc 08/07/2020

Seat anuncia 5.000 milions d'inversió a Martorell per fer cotxes elèctrics en cinc anys

La companyia demana a l'administració que desplegui amb urgència carregadors elèctrics per a cotxes

i
àlex Font Manté
3 min
Carsten Insensee, actualment president de Seat, durant la roda de premsa que ha fet a la Casa Seat.

BarcelonaSeat ha volgut deixar enrere els dubtes que havien augmentat al voltant de la companyia. L'empresa amb seu a Martorell ha anunciat una inversió de 5.000 milions d'euros per als pròxims cinc anys que es destinaran fonamentalment a impulsar el negoci dels cotxes elèctrics. Aquesta xifra supera en un 52% els 3.300 milions que la companyia va invertir en el període 2015-2020. Això sí, per fer-ho l’empresa també ha demanar l’ajuda de l’administració.

L'objectiu és poder començar a fabricar cotxes elèctrics a Catalunya a partir del 2025, segons ha anunciat Carsten Isensee, el president interí que lidera l'automobilística des de la sortida de Luca de Meo. Ara mateix, els cotxes elèctrics de Seat (tant el Mii com el futur el-Born) es fan en fàbriques d'altres països, cosa que ha generat inquietud a Martorell, ja que les normatives europees obliguen les marques a tenir una estratègia clara cap a l’electrificació. El grup, finalment, ha posat data: 2025.

Per a Isensee, tot i que faltin cinc anys aquesta data no no és massa llunyana, ja que les vendes de vehicles elèctrics encara molt baixes l'any passat. Això sí, hi ha urgències. Des d’aquest any Seat haurà de pagar quantioses multes a les autoritats europees (uns 400 milions aquest any) degut a l’incompliment dels requisits d’emissions de la companyia. Previsiblement, això seguirà així fins el 2025. Per posar-ho en context: els 400 milions de multa d'aquest any significa que Seat esborrarà tot el benefici rècord que va tenir l'any passat. I això sense tenir en compte els efectes del covid-19.

Tot i l'anunci d'avui, la companyia ha assegurat que no pot impulsar el negoci elèctric tota sola i per això ha demanat la col·laboració de "totes les administracions". "No ho podem fer sols", ha deixat clar Isensee. Com a exemple ha dit que calia més infraestructura de càrrega perquè moure's amb cotxe elèctric sigui més pràctic que avui: "Hem d'estimular l'ús del cotxe elèctric".

"No hi ha plans per electrificar Espanya –ha afegit Isensee–. Calen noves normes i moltes més energies renovables i infraestructures. Sense tot això serà molt difícil fer cotxes elèctrics a Espanya. Això permetria tenir economies d'escala, que en la indústria de l'automoció ho són tot". I ha rematat: "Tot això permetrà que el cotxe elèctric sigui accessible per a les masses, no per a un parell de persones amb diners".

Els dubtes sobre el futur de Seat han crescut amb força els últims temps. Tot i els resultats rècord de la companyia en els últims anys, el complicat futur del sector de l'automoció i la falta d'una clara estratègia cap a l'electrificació dels cotxes havien fet augmentar l'escepticisme. Tampoc hi ha ajudat els dubtes sobre el posicionament i la permanència de la marca (en algun moment el grup Volkswagen va admetre que es plantejava suprimir Seat i substituir-la per Cupra) i la falta d'un president en plenes funcions.

Sobre la presidència, ahir la companyia no n'ha donat gaires detalls. Isensee es va limitar a dir que té tot el suport del grup. Quan el seu predecessor, Luca de Meo, va marxar, la mateixa companyia va dir que Isensee ocuparia la presidència “de moment”. Però la companyia es nega a precisar quan hi haurà un president acreditat com a tal.

Una mica més concreta ha estat l'empresa a l’hora de parlar de les marques Seat i Cupra: ha quedat clar que el grup no es planteja en cap cas suprimir la primera, tot i que sí que aposta amb força per la segona, perquè permet aspirar a nous públics i vendre cotxes amb més marge. De fet, durant tota la presentació la companyia ha situat Seat i Cupra a la mateixa alçada i ha parlat d'"una companyia, dues marques" malgrat que l’any passat Seat va vendre mig milió de cotxes i Cupra menys d’un 2% d’aquesta xifra.

Comença el negoci de mobilitat urbana

A banda d’això, la companyia també ha anunciat que des de demà dijous mateix començarà a llogar les noves motos elèctriques Seat (que fabrica la catalana Silence) amb un model de subscripció, per dies, setmanes o mesos. En unes setmanes, a més, activarà el servei de motosharing per poder-les usar només en trajectes curts.

stats