EMPRESA
Economia 10/11/2018

Salvem el Moll acusa Ports d’afavorir el monopoli del ciment

L’Autoritat Portuària assegura que la concessió al port d’Alcúdia s’ajusta a la llei

Pere Sánchez
3 min
Paral·lelament a la denúncia de Salvem el Moll, queda ajornat fins al gener l’ERO que Cemex té previst dur a terme.

PalmaLa plataforma Salvem el Moll veu una “connexió perfecta entre la concessió donada per part de Ports de Balears a Transpulve 2009 SL per importar ciment a Mallorca a través del port d’Alcúdia i el possible cessament de la producció de ciment a la planta que Cemex té a Lloseta i la seva reconversió en planta d’emmagatzematge i envasament”. Segons Salvem el Moll, “aquesta operació representa ‘una pilotada’ iniciada el 2010 amb la renúncia a la concessió per part de l’empresa adjudicatària Sitges Reunides SL”. La plataforma defensa que “Ports de Balears accepta aquesta renúncia i no s’informa de la proposta d’atorgament de l’actual concessió que el director i el president de l’Autoritat Portuària de Balears eleven a aprovació del consell d’administració”.

Segons Salvem el Moll, “s’activa seguidament aquest nou procediment d’adjudicació, sense concurs, a l’empresa Transpulve 2009 SL, que està connectada amb la primera”. L’organització de defensa del moll d’Alcúdia conclou que “entre la primera concessió a Sitges Reunides, del 2010, per 569.680,20 euros l’any, i la del 2017 a Transpulve 2009, per 131.938,16 euros l’any, hi ha una diferència de 437.742,04 cada any que l’Autoritat Portuària de Balears deixa d’ingressar”. Si la xifra es multiplica pels 18 anys de la concessió, el resultat de la reducció d’ingressos durant aquest període arribarà a un total de 7.879.356,72 euros. Salvem el Moll denuncia que “això implica que s’importi ciment a un preu molt més competitiu que el de la fàbrica de Lloseta”.

Concessió

La concessió que Ports de Balears ha donat a Transpulve 2009 SL fins a l’any 2035 és un espai de 2.154 m2 situat al moll de Ribera del port d’Alcúdia destinat a la càrrega, descàrrega, emmagatzematge i distribució de ciment. Dins el projecte, està prevista l’adaptació de les diverses sitges per tal que la càrrega i descàrrega del ciment es puguin dur a terme mitjançant mànegues, sense que el ciment entri en contacte amb l’exterior en cap moment. De fet, Autoritat Portuària assegura que aquest factor va ser determinant a l’hora de concedir l’espai del port al projecte de Transpulve 2009, però a hores d’ara aquest sistema encara no ha entrat en funcionament. En aquest sentit, mentre que la plataforma Salvem el Moll es queixa que “l’operació de càrrega i descàrrega del ciment no es fa en unes condicions ambientals òptimes”, tant l’empresa operària com Ports de Balears defensen que “el nou sistema de sitges serà totalment respectuós des del punt de vista ambiental i amb l’actual ja s’han pres mesures per minimitzar el residus de pols”.

A parer de Salvem el Moll, el monopoli que creuen que hi ha darrere aquesta successió de fets ha estat avalat pel consell d’administració de l’Autoritat Portuària de Balears, amb els vots favorables dels vocals que el Govern de les Illes Balears té en aquest òrgan de decisió. La plataforma de defensa del moll els recrimina que “després d’aquest fet s’hagin posat les mans al cap davant el perill de tancament de la fàbrica llosetina, malgrat que precisament el seu vot facilitava que fos una mort anunciada”.

Per la seva banda, Ports de Balears assegura que la seva concessió a Transpulve 2009 SL es va fonamentar en els criteris d’interès general i competitivitat de l’economia illenca. L’Autoritat Portuària argumenta que “va concedir la llicència a aquesta proposta de distribució del ciment per la via de competència de projecte”. Això significa que qualsevol iniciativa privada presenta una proposta a l’Autoritat Portuària. Aquesta valora si és -o no- d’interès general i, en el cas que ho sigui, fa pública aquesta oferta i obre un termini de temps perquè altres empreses puguin presentar també els seus projectes i optar a la concessió. Ports de Balears defensa que “es va respectar aquesta manera de procedir i que cap empresa va millorar la proposta inicial de Transpulve 2009“. Des de l’entitat portuària afegeixen que “això demostra que no hi va haver cap tracte de favor cap a l’empresa que va aconseguir la llicència”.

Transpulve 2009 SL està sorpresa per les acusacions de Salvem el Moll i defensa que “som una empresa més aviat petita, que va estar molt de temps preparant aquest projecte i ens dedicam a fer la nostra feina tan bé com sabem, a comprar ciment, transportar-lo i vendre’l entre Itàlia i Espanya”. Des de l’empresa concessionària asseguren que “Cemex és competència nostra i té també les seves sitges, tant al port d’Alcúdia com al de Palma, la qual cosa demostra que no existeix tal monopoli”. Efectivament, als registres dels ports de Palma i Alcúdia hi figuren operacions de càrrega i descàrrega de ciment a nom de Cemex. Paral·lelament a la denúncia de Salvem el Moll, queda ajornat fins al gener l’ERO que aquesta companyia té previst dur a terme. En aquest període, Cemex s’asseurà amb els diversos interlocutors per cercar projectes alternatius, però no per replantejar-se el tancament de la planta de producció que té a Mallorca.

stats