Pell i calçat, aliments, vi i tecnologia turística

Els sectors tradicionals deixen pas als més nous

Les exportacions de les Illes Balears es varen centrar durant dècades en productes industrials com la pell i el calçat, la fusta i l’alimentació, sectors que, tot i continuar sent part important de les vendes internacionals, han deixat lloc a l’exportació de serveis de tecnologia turística i de productes lligats al transport aeri i marítim.

La venda de pell i calçat als mercats internacionals es va situar el 2018 per sobre dels 90 milions d’euros, una mica per damunt de l’any passat, però lluny dels 127 i 130 milions facturats el 2014 i el 2013, respectivament. En canvi, el sector agroalimentari encadena creixements gairebé constants des de principi de segle. Aquest sector va registrar, el 2018, unes vendes de prop de 30 milions d’euros, mentre que el 2000 varen ser de 2,3 milions. La creixent demanda del vi mallorquí en mercats com l’alemany i el suís explicaria en part aquesta evolució tan positiva.

Antoni Mercant, president de la Cambra de Comerç, destaca que “continuen sent elevades les exportacions de calçat i d’olis essencials, productes de gran valor afegit i amb recorregut els darrers anys. Tampoc no podem perdre de vista l’exportació de productes vinculats a la indústria turística -com calderes, maquinària, sistemes elèctrics- que s’envien a les cadenes hoteleres mallorquines establertes en zones turístiques de Mèxic, la República Dominicana, els Estats Units, Jamaica i més recentment a Cap Verd”.

Un dels sectors econòmics que més contribueix a la internacionalització d’empreses de les Illes Balears és el de la tecnologia turística, malgrat que els seus serveis no es compten com a exportacions.

Del Parc Bit al món

A les Illes Balears, més de 40 empreses dedicades principalment a la tecnologia turística estan competint o han iniciat una estratègia d’internacionalització per competir en mercats exteriors, segons fonts de l’Institut de Comerç Exterior.

A l’Arxipèlag, hi ha entre 120 i 150 empreses dedicades principalment a desenvolupar tecnologies turístiques. Algunes tenen una gran presència internacional, com per exemple Logitravel, TravelgateX i Juníper, mentre que d’altres encara estan iniciant el camí. Es tracta d’un sector d’alt valor afegit, localitzat en bona part al Parc Bit.

Verònica Rosselló, cap de Comunicació de l’empresa mallorquina TravelgateX, explica que la companyia té la seu a Palma, però que desenvolupa la seva activitat per tot el món. Alibaba, Logitravel, Lastminute.com, British Airways i Rakuten són alguns dels clients d’aquesta empresa, que va encetar la seva singladura l’any 2012. Està especialitzada a integrar els diferents proveïdors de serveis turístics. Les seves connexions entre empreses permeten moure un volum de negoci de prop de 3.200 milions d’euros a l’any.

Segons Rosselló, el Parc Bit és un centre de concentració de talent molt important que no és prou valorat per la societat. “Hi ha un gran nombre de personal qualificat que treballa en empreses amb una gran projecció internacional”, destaca.

Bona part d’aquestes empreses es dediquen a proveir serveis a companyies turístiques, com pàgines web, programes de gestió i sistemes de gestió d’atenció al client, a més a més de tecnologies de centrals de reserva i eines informàtiques.

EDICIÓ PAPER 17/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF