INNOVACIÓ

Noves tecnologies permeten preveure l’ocupació hotelera

El clúster Turistec treballa per donar resposta a les necessitats del sector a curt i llarg termini

El clúster Turistec es dedica principalment a esbrinar quines són les necessitats en innovació i tecnologia de la comunicació del sector turístic. Els hotelers es mostren especialment interessats en els programes d’intel·ligència artifical, que els obren una finestra als canvis del mercat per fer més eficient l’explotació del negoci. Tècniques com aquestes permeten conèixer per avançat com es comportarà un client i permeten preveure l’ocupació hotelera en un termini determinat.

El president de Turistec, Jaume Montserrat, assegura que les empreses de tecnologies d’innnovació i comunicació han entrat en un creixement exponencial. “El que hem fet -subratlla- és intentar crear un lloc on les empreses turístiques posin damunt la taula les seves necessitats. Temes com la formació o la innovació s’han de treballar perquè “d’aquí a una dècada serà una realitat el que ara és només una idea”.

“El que hem pretès aquest darrer any i mig és que empreses del sector del turisme, tant hoteleres com agències de viatges, entrassin en el clúster com un lloc on interrelacionar-se d’una manera més fàcil”, afegeix Montserrat. “Tot això va encaminat que les empreses potenciïn les seves estratègies”, diu, i assenyala que en poc temps ja agruparan seixanta empreses. “Ens plantejam treballar a través de les relacions que es generin en el clúster mateix”, afirma. La idea, explica, és actuar sobre les necessitats concretes del sector hoteler, que “en aquests moments està ficat en tot allò que ve de nou derivat de la intel·ligència artificial”.

Montserrat assenyala que no es tracta tant que no hi hagi programes i tecnologia a l’abast del sector, sinó que la informació arribi. “És per aquí que volem introduir el blockchaining ”, diu. Aquest fenomen consisteix a crear unes plataformes tecnològiques en què s’estableixi una relació entre el que vol fer alguna cosa i el que la vol comprar. “S’estableix un sistema d’encriptació en què els missatges només els llegeixen els interessats. És la mateixa tecnologia en la qual es basa la moneda bitcoin”, apunta. Entre aquestes dues empreses, la que ven i la que compra, es crearia un contracte virtual mitjançant les noves tecnologies. “Queda garantit que el destinatari del missatge el pugui rebre”.

Una dada interessant és que la tecnologia per poder aplicar això no és específica, sinó que es pot utilitzar qualsevol xarxa d’internet. “És un tema bastant complex, però ja té projectes molt importants”, afegeix. Encara no es coneix quin efecte poden tenir aquestes tecnologies en el negoci turístic, però la veritat és que els hotelers demanen estar a l’avantguarda en aquestes tecnologies. Allò que sí que se sap dels projectes que es podran dur a terme amb aquest sistema d’empreses és que poden ser interessants i per això no volen quedar enrere.

Montserrat afirma que “estam parlant de projectes que es materialitzaran la propera dècada, i nosaltres allò que feim és procurar que aquestes empreses tinguin l’opció d’entrar en aquestes noves tecnologies de la comunicació”. A més, assegura que no només es volen centrar en el sector hoteler, sinó en el turisme en general.

Comercialització

Pel que fa als modes de comercialització, destaca que no es poden fer manifestacions categòriques en el sentit que tota la comercialització es realitzarà mitjançant plataformes digitals. “També fa anys n’hi havia que pronosticaren que, amb l’entrada d’internet en el món de l’operació turística, desapareixerien els touroperadors. I això no ha estat així ni prop fer-hi. No ha desaparegut res perquè allò que es produeix finalment és una adaptació. Aquests temes es mouen per necessitat del mercat”, assenyala el president de Turistec, qui afegeix que, no obstant això, “podria ser que apareguessin, sent un poc més caut, unes plataformes tecnològiques que donin la possibilitat de gestionar relacions contractuals i encara no ho sabem, però empreses com IBM segur que entren en aquesta cursa”.

“Això farà desaparèixer una cosa i que n’aparegui una altra? Ara per ara no ho sabem. Allò que sí que està clar és que aquestes tecnologies afectaran el negoci turístic”.

En aquestes plataformes, “no s’hi entrarà en deu minuts”, assenyala. Però llavors ha de ser cada empresa la que es prepari per assumir les noves formes de treball, que de moment es troben en una primera fase.

Pressupost

Respecte de quina quantitat de doblers dediquen els hotelers a les noves tecnologies, no n’hi ha dades concretes. “Nosaltres tenim una sèrie d’indicadors i hem demanat per les seves necessitats, per anar fent projectes nous. Un d’aquests indicadors és la despesa que dediquen a innovació i noves tecnologies els hotelers, i s’hi mostren molt cauts i no faciliten dades”.

Intel·ligència artificial

Un altre dels aspectes que desenvolupa el clúster és l’aplicació de la intel·ligència artificial al model turístic. En aquest sentit, destaca que “la intel·ligència artificial s’està començant a utilitzar en el tema de vendes. Una de les vies de treball que tenim és que les empreses creïn el seu propi sistema d’intel·ligència artificial. I a partir d’aquí, anar avançant. El tema de l’oferta persuasiva en què tu ofereixes una cosa tenint en compte el que pot fer una altra empresa és un dels camps”. “Però la qüestió és que tu pots millorar l’explotació amb un sistema que integra dades i les incorpora, i treballar de nou sobre aquestes dades. És com el joc d’escacs per computadora, s’avança en aquest sentit”.

Jaume Montserrat remarca que aquests projectes són “processos llargs que impliquen canvis importants a les empreses i significa pujar un escaló en el tractament estadístic de la informació. El que es fa és crear models perquè el mateix programa sigui capaç d’aprendre”. Un altre tema és el treball amb big data, que pot analitzar els comentaris que fan els clients a les xarxes socials, pot analitzar una foto, qualsevol cosa que es pugui necessitar. Per exemple, pot preveure quina serà l’ocupació d’un hotel durant els propers anys. Així mateix, es pot calcular la necessitat dels serveis que demanen els clients. “El big data és un concepte i és la capacitat de fer aquestes anàlisis reformulant la informació”, assegura.

EDICIÓ PAPER 21/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF