VEHICLES DE LLOGUER
Economia 03/03/2018

Nova temporada, mateixa saturació

La patronal AEVAB adverteix de la inactivitat contra l’entrada de milers de vehicles que fan negoci a Balears i se’n van sense pagar cap impost

Sabrina Vidal
4 min
Imatge d’un col·lapse circulatori causat per l’alt índex de densitat automobilística.

PalmaSom a les portes de la temporada d’estiu del 2018, però hi ha coses que no canvien. Una d’aquestes coses, juntament amb el rècord de turistes, és la saturació de vehicles a les carreteres de Balears.

La novetat, enguany, és que no hi ha cap novetat. La Conselleria de Turisme respon el mateix que fa un any, “i que fa dos, i que fa tres”, segons el president de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb Conductor i Sense (AEVAB), Ramon Reus. “Hi estam treballant”.

El cert és que ja tenen a les mans l’estudi que es va comanar l’estiu del 2017, que servirà per regular l’entrada de cotxes de lloguer i determinar la mitjana mensual de vehicles per illa del juny a l’octubre.

A més, l’estudi ha d’evidenciar quin és el nombre màxim de cotxes que poden suportar les Illes d’acord amb uns paràmetres mediambientals, urbanístics i territorials. La Conselleria assegura que l’informe “està fet i lliurat”, però encara no el vol fer públic.

Mentrestant, qui dies passa anys empeny. “Aquesta setmana ens hem reunit amb la consellera de Turisme, Bel Busquets, i el director general de Turisme i no en saben res”, assegura Ramon Reus.

La patronal AEVAB espera l’estiu amb resignació. “Tindrem els mateixos 100.000 cotxes de lloguer a les carreteres de les Illes i ningú no ha fet res”, lamenta.

Les grans multinacionals que s’hi dediquen compren grans flotes de cotxes a les cases de vehicles amb un 40% de descompte per a grans lots, “els duen a fer la temporada a Balears, fan negoci, els passen pel túnel de rentat i se’ls tornen a endur per vendre”, explica. Malauradament, és un procediment legal que permet fer el negoci a Balears, utilitzant-ne les infraestructures sense deixar un euro per reinvertir-hi. “No paguen res. Ni impost de circulació, ni IVA, ni IRPF... Fan negoci a casa nostra, amb els nostres recursos, i se’n van”, lamenta.

Actualment, a les Illes hi ha una flota de 50.000 cotxes de lloguer. Aquest és el nombre de vehicles domiciliats a les Illes, però, “durant l’estiu, arribam a 100.000 o 120.000, que desembarquen a fer la temporada”, descriu Reus tot recordant que d’aquí a uns mesos les empreses de fora duplicaran el negoci de les empreses de Balears.

Europa promou el lliure mercat, però moltes vegades es fa en detriment de l’empresa local. Des d’AEVAB denuncien la necessitat de lluitar contra la publicitat enganyosa que practiquen, sobretot, les grans empreses. “Promocionen el lloguer d’un cotxe per tres euros al dia i quan el client arriba s’adona que ha de pagar el plus de l’assegurança, el combustible... Una realitat que no coneix”. Aquesta mala pràctica posa en evidència l’activitat de tot el sector. Per això, la patronal demana un codi de bones pràctiques.

Un sector ferit

Des del boom de les xarxes, el negoci del lloguer de cotxes ha quedat molt tocat. Al llarg dels darrers deu anys han tancat 90 empreses de Balears. “Eren les que anaven fins l’aeoport a entregar els cotxes i tenien seu a Cala Murada, a Cales de Mallorca o Port d’Andratx. Són empreses amb noms i llinatges”, relata Reus. Actualment en queden 240 a tota la comunitat balear.

La seva obligació, segons el Decret del Reglament de la Llei de turisme, és donar-se d’alta en un registre de la Conselleria i informar l’administració de les modificacions de les seves flotes.

Però, tal com va respondre el que llavors era conseller de Turisme, Biel Barceló, durant un ple parlamentari, al diputat d’El Pi, Josep Melià, en el registre del 2016 només hi havia comptabilitzades 135 empreses.

Segons Barceló, l’estiu anterior es varen fer 50 actes d’inspecció, que es traduïren en 10 expedients sancionadors, unes xifres que el president de la patronal considera insuficients. Així mateix, Reus recorda que el Govern “té poder per fer complir les normes”. Amb tot, durant el debat va sortir a la llum que mai no s’havia fet cap inspecció ni s’havia obert cap expedient a una empresa de lloguer de vehicles durant l’estiu.

Impost de circulació

Hi ha un negoci municipal del qual gairebé no es parla, l’impost de circulació.

Aquest tribut es va crear fa més de 30 anys a Espanya i genera ingressos als municipis per valor de 2.000 milions d’euros, segons els automobilistes europeus associats.

Cada ajuntament n’estipula la quantitat, i la diferència és tan gran que els propietaris arriben a pagar de fins a sis vegades més (o menys) d’impost de circulació en funció del municipi on tinguin la seu fiscal. Si bé és assumible per a un usuari, la diferència pot ser molt gran quan es parla d’una flota de 10.000 cotxes.

La ciutat de l’Estat on es paga més car l’impost és San Sebastià, uns 85 euros. Però Palma no se’n fa enfora, atès que s’hi paguen uns 69 euros per vehicle.

La curiositat ve d’una petita localitat de Madrid que pràcticament viu d’aquest negoci. Robledo de Chavela, de 4.000 habitants, és el lloc de tot l’Estat amb més noves matrícules de titularitat jurídica anual. L’any 2012 s’hi varen inscriure un 10% dels registres de cotxes d’Espanya. Allà, en funció dels cavalls, els vehicles paguen de 3 a 28 euros per l’impost anual, i les motocicletes de 125, 1,11 euros.

És tan gros l’efecte crida que Moralzarzal, Navacerrada, Alcobendas i Collado Mediano s’hi han sumat ràpidament. I fins allà se’n van els impostos dels milers de vehicles que abans de temporada arriben al moll de Palma, d’Eivissa o Menorca per utilitzar, sense recàrrec, les infraestructures de Balears.

stats