Publicitat
Publicitat

DESINVERSIÓ

Més de cent fons compren el 12% d'IAG a Bankia

El banc s'apunta una plusvàlua de 167 milions d'euros en ingressar 675 milions

International Airlines Group (IAG), el grup aeri resultant de la fusió d'Iberia i British Airways el 2010, es queda sense un accionista de referència. El 12,09% que Bankia va posar a la venda -a través d'una "col·locació accelerada" entre "inversors qualificats"- dimecres al vespre ha quedat repartit entre més d'un centenar de fons d'inversió, segons fonts properes de l'operació.

Amb una inversió mitjana d'uns dos milions d'euros, cap dels inversors s'ha fet amb més de l'1% del capital d'IAG, per la qual cosa no estan obligats a comunicar la seva compra a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Entre la llista de compradors hi figuren nombrosos fons dels Estats Units i el Regne Unit, si bé també hi ha alguns espanyols. Segons el comunicat remès a la CNMV, Bankia ha ingressat 675 milions d'euros en l'operació, després de vendre les accions a un preu de 3,01 euros per títol, amb un descompte del 2,96% respecte al tancament borsari de dimecres (3,1 euros per acció). Les accions d'IAG van tancar ahir amb un descens del 0,87% i les de Bankia, per contra, van guanyar un 0,59%.

El banc nacionalitzat va comunicar al regulador que ha registrat una plusvàlua de 167 milions d'euros amb la venda del seu paquet accionarial a IAG. No obstant, la xifra pot resultar una mica enganyosa si es té en compte que la inversió històrica de Caja Madrid (embrió de Bankia i d'on procedeix la participació a IAG) a Iberia va ser de 755 milions d'euros entre el 1999 i el 2007.

Caja Madrid va ser una de les entitats (juntament amb British, El Corte Inglés, BBVA, Logista, Ahorro Corporación i American Airlines) que va acudir a la privatització d'Iberia el 1999. Va comprar-ne el 10% del capital, xifra que va elevar fins al 23% el 2007 (El Corte Inglés i Logista van vendre a favor de la caixa madrilenya) per evitar que l'exmonopoli estatal caigués en mans estrangeres. Aquesta participació es va veure diluïda fins al 12,09% amb la fusió de British i Iberia, el 2010. No obstant, Bankia -ara en mans de l'Estat- seguia sent el principal accionista del grup aeri (inclosa British) que ara també controla el 90% de Vueling. A més, Caja Madrid tenia crèdits, lísings i garanties a Iberia per valor de 372 milions d'euros.

Si es tenen en compte els 755 milions destinats a Iberia entre el 1999 i el 2007, la venda del 12% que tenia Bankia s'hauria tancat amb una minusvàlua de 80 milions, però resulta que l'any passat Bankia, en el marc del seu procés de reestructuració (ha rebut 22.000 milions d'ajudes públiques), va posar en valor de mercat (a data de 31 de desembre del 2012) les seves participades.

El banc presidit per José Ignacio Goirigolzarri va destinar 2.466 milions d'euros a reequilibrar el valor de les participades als seus comptes, però l'entitat no concreta quins recursos va dedicar a cada empresa. Bankia manté participacions a NH Hoteles, Mapfre, Iberdrola i Indra, entre d'altres. En total, Bankia va dedicar l'any passat 23.900 milions a provisions, el 43% de les quals es van destinar al negoci immobiliari. El banc va registrar unes pèrdues de 19.193 milions el 2012.

Accionariat

Després de la sortida de Bankia, els primers accionistes d'IAG són els fons Templeton Global (5,01%), Majedie (4,98%) i Black Rock (4,93%). L'Estat segueix com a accionista del consorci d'Iberia i British gràcies al 2,71% que encara té la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI).

El hòlding va registrar unes pèrdues de 885 milions d'euros el 2012, 351 milions dels quals corresponien a les pèrdues operatives d'Iberia. En el primer trimestre del 2013 IAG ha perdut 630 milions.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF