Menorca, en recerca permanent de l’equilibri turístic

El sector hoteler, crític amb el Consell, reclama més inversions públiques

La celebració de la Fira Internacional del Turisme a Madrid (Fitur) ha reobert les diferències de criteri entre les institucions menorquines i l’Associació Hotelera de Menorca (Ashome). Els esforços de l’equip de govern del Consell per presentar l’illa com una destinació atractiva més enllà del sol i la platja topen amb el pessimisme generalitzat de la planta d’allotjament, que aprofita l’interès mediàtic que desperta Fitur.

El mateix Consell de Menorca ha reconegut aquesta setmana que la incertesa és la paraula més repetida en la cita turística. Especialment per la complicada situació que ha generat el Brexit al Regne Unit, amb els consegüents efectes sobre la comercialització de places turístiques. A aquest fet, cal sumar-hi la fortalesa de destinacions competidores com Grècia i Turquia, entre d’altres. La institució, a través de la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM), reforçarà les accions promocionals als mercats emissors considerats prioritaris. Destaca la participació en una trentena de fires, s’incrementaran les línies de col·laboració amb companyies aèries per millorar la xarxa europea de rutes, es contractarà un servei especialitzat de màrqueting per fer una comercialització més efectiva de la destinació, es disposarà d’un servei de relacions públiques al Regne Unit, Alemanya i França, i s’incentivarà la creació de productes turístics que donin visibilitat a Menorca, com tots aquells que estan relacionats amb l’esport.

Desestacionalització

La Menorca esportiva és l’aposta del Consell per captar nous mercats i desestacionalitzar la temporada. Tot, sense oblidar el potencial natural de la Reserva de la Biosfera. La implicació d’esportistes de primer nivell com Sergio Llull, Gemma Triay i Albert Torres resulta clau per traslladar el missatge d’una destinació propícia per dur-hi a terme esdeveniments esportius o bé per practicar-hi determinades especialitats. La consellera insular de Promoció Turística, Maite Salord, es mostra convençuda de l’aposta de la FFTM: “Volem posicionar l’illa com una destinació esportiva internacional. Tenim oferta com el Camí de Cavalls, la regata TP52 i el World Pàdel Tour, i també la disponibilitat d’una trentena d’instal·lacions esportives de primer nivell i un centenar d’establiments hotelers adaptats per a aquest tipus de demanda”.

D’altra banda, la darrera novetat que s’afegeix al catàleg d’opcions per gaudir de Menorca és la seva inclusió en la xarxa Starlight. Aquest reconeixement acredita la qualitat del cel nocturn i destaca l’illa com un dels millors llocs d’Europa per a l’observació astronòmica. El turisme de les estrelles arriba amb l’esperança de sumar més visitants.

Tanmateix, la promoció de Menorca, que enguany gestiona per primera vegada els recursos de manera independent gràcies al traspàs de la competència per part del Govern balear, s’ha avançat al Regne Unit, on ja es poden veure campanyes per posicionar l’illa. En aquest sentit, Maite Salord assegura que “la nostra prioritat és clara: que la temporada 2019 sigui bona. En un any complicat pel Brexit i la recuperació d’altres destinacions, hem decidit redoblar esforços posant en marxa des de principi d’any una completa bateria d’accions adreçada a estimular les reserves. També ho farem en altres mercats, com l’alemany”.

Hotelers, crítics amb el Consell

El sector hoteler de Menorca, com les associacions hoteleres de la resta de les Illes Balears, ha xifrat en un 20% la caiguda de les reserves per a la pròxima temporada. En el cas de l’illa, Ashome ho atribueix, principalment, a tres aspectes. El primer, relacionat amb les reformes com a destinació turística. Projectes com la reforma de la carretera general, les coves de Cala Blanca i el Llatzeret no s’han materialitzat i això preocupa la gerent de l’Associació Hotelera de Menorca, Azucena Giménez: “Tenim la principal via de comunicació insular en males condicions i unes obres que s’eternitzen. A més, cal sumar que les coves de Cala Blanca no estaran obertes i sobre el Llatzeret no acabam de saber per què no s’avança. Totes aquestes qüestions afecten, sobretot quan hi afegeixes la recuperació de països competència com Turquia i Grècia i la duplicació de l’Impost del Turisme Sostenible. Ens resta competitivitat”.

Projectes turístics

El segon punt esgrimit pels hotelers és la falta d’inversió per part de les institucions a les urbanitzacions turístiques. Aquesta denúncia no és nova i també s’hi sumen altres patronals com PIME i CAEB. Els recursos econòmics que s’hi destinen es consideren insuficients i lamenten que la totalitat dels fons recaptats per l’Impost del Turisme Sostenible no serveixin per finançar projectes estrictament turístics.

Finalment, el tercer aspecte atribuïble al descens de les reserves, segons Ashome, són aquells projectes de modernització d’hotels que no s’han pogut dur a terme. És un punt d’autocrítica del mateix sector i que amaga la petició a les administracions d’agilitar les millores i l’obertura de línies d’ajut. Les crítiques dels hotelers coincideixen amb l’augment de la demanda del lloguer turístic, una tipologia que demanen que es reguli i que es controli severament, amb l’objectiu de garantir la qualitat i de lluitar per la igualtat de drets i obligacions en el marc normatiu.

Les topades entre el Consell i els hotelers no són noves. La proposta de la FFTM de presentar una Menorca activa, natural i esportiva convenç el sector, però aquest continua apostant pel producte de sol i platja. Malgrat el distanciament ideològic entre l’administració pública i la privada, no es té en compte l’opinió dels turistes.

El principal motiu que convida a visitar l’illa són les seves platges. Per desestacionalitzar la temporada és clau l’aposta per altres productes i es treballa en la bona direcció. Aquest tipus d’esdeveniments no tenen una durabilitat com serien unes vacances de juliol i agost, en part per una qüestió social d’àmbit estatal; la majoria d’empreses continuen obligant els seus assalariats a complir un determinat període de vacances en els mesos de temporada alta, cosa que fa concentrar l’activitat.

Per aquest motiu, l’obertura a un ampli ventall de mercats hauria d’esdevenir cabdal per al futur de Menorca. I tot, amb el problema de rerefons de les connexions aèries en temporada mitjana i baixa. Un hàndicap que impossibilita qualsevol acció més enllà del turisme d’àmbit estatal i britànic.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF