ECONOMIA

Melià, Riu, Barceló i Iberostar cedeixen terreny a empreses mitjanes

Hipotels, Playa Sol Ibiza i Protur, companyies amb poca presència internacional, copen els primers llocs del rànquing de cadenes per nombre d’establiments

Les quatre principals companyies hoteleres mallorquines (Melià, Iberostar, Barceló i Riu) han perdut pes en el panorama turístic balear, mentre que altres cadenes locals amb menys presència internacional s’han consolidat a l’Arxipèlag i ocupen els primers llocs pel que fa al nombre d’establiments, segons es desprèn d’un rànquing elaborat per l’ARA Balears, que només té en compte el nombre d’hotels de cada cadena.

Destaca el fet que els dos primers llocs siguin ocupats per Grupotel i Playasol Ibiza Hotels. La cadena mallorquina té 23 establiments a Mallorca, 4 a Menorca i 7 a Eivissa. Només té un establiment fora de les Illes, a Barcelona, i amb 35 hotels és la cadena líder a les Illes. A més, la família Ramis és la propietària de la majoria dels establiments de la cadena, en els quals la seva participació varia. A Mallorca, només l’Aguait i el Marítim tenen altres propietaris.

Playasol Ibiza Hotels basa l’activitat a les Pitiüses, on té 32 dels seus 33 establiments. La companyia viu una nova etapa després del procés judicial del seu propietari anterior, Fernando Ferrés, que va ser condemnat per diversos delictes fiscals.

El llistat permet constatar la consolidació d’empreses locals. És el cas d’Hipotens, empresa de Juan Llull, que suma 20 establiments a Mallorca, la major part dels quals de quatre estrelles i ubicats a primera línia de platja. La companyia té 7 hotels a Cadis, 2 a Lanzarote i un a Cancún. “L’empresa sempre ha apostat per mantenir un alt nivell de qualitat en els seus hotels, d’aquí les constants inversions en reformes. Alhora, no ha deixat mai d’apostar per l’illa, o bé comprant hotels per després reformar-los o bé construint-ne de nous, com és el cas de la Platja de Palma”, explica el director comercial, Xisco Mulet, que precisa que els 20 establiments són propietat de la cadena.

Hoteles Globales, de l’empresari José Luis Carrillo, també ha mantingut una presència destacada a les Illes amb 28 hotels, 18 dels quals estan a Mallorca, 1 a Eivissa i 3 a Menorca. Tot i que el seu producte està dirigit a un públic amb menor poder adquisitiu, la cadena ha estat capaç d’incrementar el seu llistat d’establiments i expandir-se a altres mercats, ja que disposa de 16 hotels fora de les Illes, en destinacions tan diverses com Nicaragua, Madrid, Tenerife, Fuerteventura, Fuengirola, Marbella, Bèlgica i Suïssa.

Algunes cadenes es concentren en determinades zones de l’illa. Protur, per exemple, té la majoria d’establiments a sa Coma, Cala Millor i Cala Bona, amb una única experiència fora de l’Arxipèlag: Roquetes de Mar. Hoposa es concentra al Port Pollença, on té 11 establiments. La seva presència internacional és gràcies a un establiment a Isla Mujeres, Mèxic. Universal té cinc dels seus 15 establiments a la Colònia de Sant Jordi, mentre que Garden concentra també cinc hotels entre Alcúdia i la Platja de Muro, amb només un establiment fora de les Illes, a Huelva.

El professor de la UIB Ivan Murray subratlla que aquesta tendència s’inicia al voltant de 2003, en un moment en el qual les grans cadenes internacionals comencen amb una política de rotació d’actius. “Es van desprenent d’actius amortitzats i que no són tan rendibles. D’aquesta manera financen el seu procés d’internacionalització cap a destinacions més rendibles”, comenta.

Cadenes internacionals

Pel que fa a les grans cadenes, la que manté una major presència a les Illes Balears és Melià, amb 24 hotels a Mallorca, 4 a Menorca i 3 a Eivissa. Cal tenir en compte que la cadena de la família Escarrer opera uns 300 hotels en prop de 30 països. L’aposta que fan per les Illes es concentra a la zona de Magaluf, on tenen 11 hotels, en els quals han invertit aproximadament 250 milions d’euros i on destaca la construcció de l’Innside Calvia Beach.

Iberostar, amb més de 100 hotels a tot el món, n’opera 19 a l’Arxipèlag, tots a Mallorca menys un que està a Eivissa. La majoria dels seus establiments s’han renovat i les seves zones estratègiques són Alcúdia, la Platja de Muro i la Platja de Palma, on té dos nous establiments de cinc estrelles.

En canvi, Barceló i Riu se situen ja fora del llistat de les 20 cadenes amb més establiments, tot i que mantenen alguns hotels emblemàtics o de gran dimensió. Barceló ocupa el lloc 24 amb 9 establiments a les Illes: 5 a Mallorca, 2 a Menorca i 2 a Eivissa. Des de Barceló es comenta que les darreres incorporacions daten de 2006, quan la cadena va comprar l’hotel Formentor, i de 2017, amb la incorporació del Barceló Portinatx a Eivissa. Això no obstant, “la cartera s’ha renovat gairebé al complet, millorant i, molts pics, augmentant la categoria dels hotels i especialitzant-ne els serveis”.

El cas de Riu és igualment emblemàtic. L’empresa té prop de 110 hotels en 20 països, però la seva presència a les Illes es limita a 8, sis dels quals són en propietat. En el rànquing també trobam en posicions destacades dues empreses internacionals estrangeres: Allsun, amb 24 hotels, i la fallida Thomas Cook, amb 23 establiments.

EDICIÓ PAPER 30/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF