COMPETÈNCIA

Mallorca es converteix en una amenaça per al comerç menorquí

L’abaratiment dels preus entre illes ha provocat un canvi d’hàbits del consumidor, que aposta per comprar a les grans superfícies

El teixit comercial de Menorca afronta la recta final de la campanya de Nadal i de Reis amb una nova amenaça que -unida a les vendes per internet, la liberalització de les rebaixes, l’existència de grans franquícies i el canvi climàtic- converteix el de botiguer en un ofici en perill d’extinció. La darrera tendència és viatjar a Mallorca i avançar les compres. En aquest sentit, un factor ha estat determinant per provocar aquesta modalitat consumista: l’increment del descompte de resident al 75% en el transport entre illes.

Curiosament, aquesta pràctica no és nova per al sector comercial de Menorca. El gerent de l’Associació de Comerciants de Ciutadella Antiga, Macià Coll, així ho admet i detalla que “abans de l’arribada d’internet, molts ciutadans aprofitaven un viatge a Mallorca o Barcelona per fer les compres. Amb les noves tecnologies, els hàbits han canviat i ha significat l’esclat de les vendes ‘on-line’. Ara els preus que queden amb el 75% de descompte de resident conviden a agafar l’avió o el vaixell”.

Viatjar a Mallorca s’ha convertit en una sortida recurrent per a moltes persones. Joan Garriga és un jubilat que viu a Maó i explica que “no havia viatjat tant a Mallorca com ara. Resulta molt còmode. És ràpid, molt econòmic i allà trobam alguns productes que aquí no tenim. Avui dia, anar a Mallorca és més barat que sortir a sopar a un restaurant de Menorca”.

Joan Garriga n’és només un exemple, però el fet de quedar per viatjar a Mallorca prolifera entre els pares i mares. Veure grups de persones amb maletes buides anant i tornant el mateix dia s’ha convertit en una imatge habitual a Menorca. El model de trajecte respon a unes mateixes directrius: vol d’avió, taxi o cotxe de lloguer, visita i compres generalment en grans centres comercials a prop de l’aeroport i tornada a Menorca.

Un altre cas

Eva Riu i la seva mare, Clàudia, expliquen que “dues o tres vegades a l’any anam a Mallorca a fer el canvi d’armari. Agafam l’avió a primera hora del dia i tornam amb el vol de l’horabaixa. No necessitam res més. Viatjam amb dues maletes de mà i tornam ben carregades. Amb els preus que hi ha ara s’ha d’aprofitar. Sentim que fallam al comerç de proximitat, però la diferència de productes i de preu és molta”.

Guillermina Moll és una comerciant menorquina que regenta un establiment de bijuteria i complements. Ella i la seva família també aprofiten l’increment del descompte de resident, però per fer uns dies de vacances a Mallorca. Moll considera que “amb vista al comerç ho notarem en les pròximes temporades. A l’escola de la meva filla veig grups de quatre o cinc mares que aprofiten el preu dels trajectes per comprar, principalment, roba”. Com a part afectada, Guillermina Moll assegura que “entenc que el consumidor vulgui comprar un producte que a Menorca no pot trobar, però cal pensar en aquells que en igualtat de condicions s’adquireixen fora. O preservam el comerç local o estarem condemnats a viure en zones residencials sense negocis al voltant”.

Finalment, no tots els viatges es focalitzen en l’avió. El vaixell incorpora un element nou: l’ús de cotxes o furgonetes. Carles i Sara són parella i acaben de comprar una casa que estan reformant. Volen comprar unes portes de color blanc i de determinades característiques. El pressupost a Menorca, compra i muntatge, supera els 3.000 euros. Navegant per internet veuen que en una gran superfície ubicada a Mallorca el cost de les portes no arriba als 1.000 euros. Carles ho té clar: “Demanaré a un amic una furgoneta i les aniré a comprar a Mallorca. El preu del desplaçament amb vehicle em permet anar-me’n un dia al matí, carregar el producte i altres de semblants, i tornar al vespre. No sé les dades de passatgers, però des de l’aplicació de l’augment del descompte de resident conec molta gent que fa exactament el mateix”.

El gerent de l’Associació de Comerciants de Ciutadella Antiga, Macià Coll, considera que l’increment del descompte de resident és un factor a tenir present, sobretot a partir de les pròximes temporades. “Enguany mantindrem el nivell de vendes, tot i que és cert que l’abaratiment de les tarifes provoca que molts menorquins viatgin a Mallorca a comprar, especialment a aquelles franquícies que tant de mal estan fent al comerç de proximitat”, apunta. Coll aposta per “conscienciar” la ciutadania sobre els inconvenients que generen aquestes pràctiques i recorda que entre un 15% i un 20% dels clients són adeptes al comerç local. “Aquests són els que tenen en compte la importància per a la societat que les compres es facin aquí, a més de la distribució de la riquesa i on van a parar els impostos que paguen les grans marques”, assenyala.

Macià Coll lamenta la legislació existent a l’Estat, una normativa que, pel gerent de l’Associació de Comerciants Ciutadella Antiga, “afavoreix els grossos i el consumidor, però a qualsevol preu. En uns anys, hi haurà menys oferta perquè els establiments petits tancarem i els beneficis que generaran les grans firmes no repercutiran en la nostra societat”.

Coll també recorda les principals amenaces per al sector. El responsable de la patronal ciutadellenca és conscient que “la venda online fa tremolar. Tan sols cal fer una prova. Enviau una carta per correu convencional i veureu que avui dia tarda un mes i mig a arribar a la destinació, mentre que els productes comprats a Amazon, que utilitzen Correus com a distribuïdor, en dos o tres dies els teniu a casa”.

Liberalització de les rebaixes

D’altra banda, Coll esmenta la liberalització de les rebaixes, que “ha desvirtuat les campanyes de vendes a preus assequibles i ha desorientat el comerciant”, i el canvi climàtic: “El fred arriba cada cop més tard i endarrereix les compres per a l’hivern. Han desaparegut de les llistes de desitjos de Nadal i de Reis els abrics, bufandes i roba de tapat”.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF