CONSUM I MERCATS
Economia 02/02/2019

Les Illes Balears s’adapten a les tendències turístiques de 2019

El sector vacacional evoluciona any rere any per respondre a les demandes del mercat i del consumidor

Carles Tudurí
5 min
Els viatges tendeixen a ser molt més personalitzats que anys enrere.

PalmaEl sector turístic estarà condicionat durant el 2019 per una sèrie de tendències anunciades per consultories, experts i centrals de reserves, com Booking, que ja estan reconfigurant les maneres de viatjar i la resposta de la indústria turística de les Illes a les noves demandes vacacionals. La recerca d’experiències, l’increment en l’ús de les tecnologies, el retard de les reserves, els viatges personalitzats de curta durada, el turisme responsable i l’impuls dels valors locals de cada destinació són algunes d’aquestes tendències que ja són considerades per bona part del sector.

Experiències

Un viatger que cerca molt més que un hotel

Tot i que fa anys que es diu que el viatger ha deixat de conformar-se amb les tradicionals visites turístiques i que opta per la recerca d’experiències, la recent aposta de la plataforma Airbnb per oferir, a més a més d’allotjament, la possibilitat de contractar el que denomina “experiències” està impulsant aquest tipus d’oferta.

En aquest apartat d’Airbnb, s’hi poden trobar prop de 50 activitats a les Illes. Distribuïdes en les seccions de natura, esports, menjar i beure, classes i tallers, salut i benestar, història i art, hi podem trobar tota classe de possibilitats, bona part de les quals no estaven disponibles en el mercat fa només uns anys. Les xarxes socials, sobretot Instagram, ofereixen l’incentiu de compartir aquestes experiències i contribueixen que creixin.

Collir taronges, cuinar una paella valenciana, visitar vinyes i cellers, descobrir nous sabors i trobar la millor tapa de Palma són algunes de les propostes gastronòmiques. En l’apartat de natura, hi ha opcions com el senderisme, el cicloturisme i l’escalada.

Els que prefereixen assistir a tallers poden aprendre a fer la seva pròpia tassa de ceràmica, a fer bodypainting i crear unes sandàlies. Els més espirituals tenen la possibilitat de triar entre ioga dinàmic, una passejada conscient per la natura i el yin ioga. Els amants de la fotografia poden protagonitzar una sessió de fotos a Dalt Vila i al centre de Palma, mentre que l’art dels grafits és una altra opció disponible.

Una de les empreses que comercialitza aquestes experiències és Mallorca Urban Adventures, localitzada a Esporles. Una de les seves guies, Izaskun Cortés, explica que ofereixen una varietat d’activitats i destaca com la més popular el tour de tapes. Es tracta d’una excursió amb un grup reduït de viatgers, deu a tot estirar, per visitar cinc establiments de la ruta Martiana per tastar algunes de les broquetes més populars. “El que intentam en totes les nostres experiències és donar a conèixer la realitat local, sense impactar de manera negativa en l’entorn. Si anam a un bar, ho feim en grups petits per no molestar els residents”, explica Izaskun.

Mallorca Urban Adventures forma part d’una xarxa mundial que agrupa empreses que ofereixen aquest tipus de servei, amb més de 1.200 itineraris en 70 països que permeten fer des d’una ruta de menjar al carrer a Hanoi fins a una visita als mercats multiculturals d’Austràlia i un tour protagonitzat pels formatges a França.

Producte local

Creix l’interès per tot el que es considera autòcton

Molt lligada a la tendència anterior, la demanda de producte local és també un dels valors en alça. Darrere d’aquesta tendència es troba el fort creixement experimentat els darrers anys del lloguer vacacional. “El tipus de turista que tria una casa per allotjar-s’hi en lloc d’un hotel sol cercar en la seva visita un valor afegit, una altra classe d’experiència”, comenta Maria Gibert, gerent de la patronal Habtur.

“Bàsicament, es tracta d’un viatger que vol viure com un local, en el seu entorn. No només queda a la platja, com fa el turista del tot inclòs, sinó que va més enllà i s’interessa per tot allò que és local, com la gastronomia, la cultura i el patrimoni”, afegeix Gibert.

Toni Alenyar, responsable de Nofrills Excursions, reconeix un major interès del turista per productes o ofertes més locals. La seva empresa fa uns anys que programa una excursió molt diferent de l’oferta tradicional, perquè inclou una visita al Museu dels Dimonis de sa Pobla i una aturada a Binissalem per anar a un celler tradicional que acaba amb un dinar de productes mallorquins a Embotits Matas.

Integració tecnològica

Dispositius i aplicacions que faciliten les visites

Durant el 2019 també apareixerà més tecnologia dissenyada per facilitar el viatge, ja sigui per preparar-lo abans de partir o una vegada ja s’és a la destinació. “Al 30% dels espanyols els agrada la idea de tenir un agent de viatges virtual a casa que s’activi amb la veu i respongui als seus dubtes abans de viatjar, i un de cada cinc utilitzaria tecnologia com a realitat augmentada per familiaritzar-se amb la destinació abans d’arribar-hi”, explica un informe de Booking sobre tendències.

A la presència de les Balears a les xarxes socials, s’hi afegeix el gran nombre d’empreses de tecnologia turística ubicades a les Illes, principalment al Parc Bit. A més de companyies consolidades com Juniper, Logitravel i Travel GateX, hi trobam start-ups que desenvolupen noves aplicacions turístiques, com Appinclusive, Tourfeeling i Mybooking.

Reserves de darrera hora

Menys antelació a l’hora de planificar i comprar

Les dades de TrekkSoft, empresa proveïdora de serveis de reserva, mostren que el viatger cada vegada planifica amb menys anticipació. Les reserves es fan generalment amb 13 dies d’antelació. En el mòbil, aquesta finestra es redueix a només cinc dies. Aquesta tendència, segons l’empresa, dificultarà que els operadors de tours i activitats planifiquin els recursos i el personal per endavant, i per a la majoria l’èxit dependrà del clima. Jaume Horrach, president dels hotelers d’Alcúdia, confirma la tendència i destaca que la situació obliga els establiments a estar molt pendents de l’estat de les reserves per aplicar les polítiques comercials pertinents.

Turisme responsable

Més consciència mediambiental, cultural i social

Les Illes Balears s’han presentat a Fitur com una destinació sostenible, coincidint amb una de les tendències que marquen el futur del turisme. El viatger es fa cada vegada més preguntes sobre causes socials. Actualment, segons Booking, gairebé la meitat (49%) dels viatgers creuen que els problemes socials són un factor molt important a l’hora de triar on anar de vacances, i més de la meitat (58%) prefereixen no anar a una destinació si creuen que tindrà un impacte negatiu en la gent que hi viu. A més, augmenten les ofertes per modalitats turístiques considerades més sostenibles.

Viatges curts i a mida

Estades de cap de setmana a gust del consumidor

Més de la meitat dels viatgers de tot el món (53%) afirmen que tenen pensat viatjar més durant els caps de setmana de 2019, segons l’informe de Booking. Per això s’espera que sigui un any enfocat en les solucions a mida i els viatges curts tindran itineraris ben pensats per ajustar-se a períodes més breus.

L’Arxipèlag es troba en una situació privilegiada per competir en aquesta mena de viatges. A prop de dues hores dels principals mercats emissors europeus, disposa, a més a més, d’una gran connectivitat fins i tot a l’hivern, sobretot Mallorca. Així mateix, la diversitat de l’oferta balear permet dissenyar viatges a mida que inclouen les visites o les activitats que cada turista demana individualment.

“El típic viatge que s’organitzava per al cap de cinc mesos i que era molt habitual ha donat pas a viatges més curts, que es reserven amb poc temps amb el mòbil. Se cerca no només sol i platja, sinó altres activitats”, apunta Horrach.

stats