Han cancel·lat el meu vol. Què i com puc reclamar?

Els passatgers tenen dret a assistència i reemborsament, però no sempre a indemnitzacions

El personal de terra d’Iberia que opera al Prat acaba d'anunciar noves mobilitzacions per a dos caps de setmana consecutius. Ryanair prendrà el relleu a partir de l'1 de setembre. De moment, per a dissabte 24 i diumenge 25 ja s'han cancel·lat 112 vols, i s'espera que en siguin més. L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) ha recordat aquest divendres que els passatgers tenen dret a assistència i reemborsament o a un transport alternatiu fins al seu destí final. A més, l'organisme assegura que en cas de cancel·lació o retards del vol de dues hores o més, l'aerolínia ha d'entregar un imprès informatiu amb els drets. 

En aquest sentit, pel que fa a les cancel·lacions, a retards de més de tres hores, a denegacions d'embarcament o a 'overbooking', es pot optar a indemnitzacions:

  • De 250 € per a vols de fins a 1.500 quilòmetres
  • De 400 € per a vols d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres
  • De 600 € per a vols que superin els 3.500 quilòmetres

La normativa de la Comissió Europea matisa, però, que aquesta compensació serà denegada si s'ha informat el passatger de la cancel·lació com a mínim 14 dies abans del vol, si tot i el retard l'avió arriba al seu destí relativament segons l'hora prevista o si l'aerolínia pot demostrar que la cancel·lació ve produïda per circumstàncies extraordinàries.

El Prat afronta un nou calendari de vagues

L'empresa de serveis legals Reclamador.es recorda que, independentment de la indemnització, els passatgers tenen dret:

  • Que la companyia els faciliti allotjament i el pertinent cost de trasllat tant a l'hotel com a un altre aeroport (en cas que aquesta fos la solució pactada),
  • que se'ls torni l'import del bitllet si decideixen optar per un mitjà de transport alternatiu,
  • a reclamar per dies perduts de vacances o de feina sempre que es pugui acreditar.

Què cal fer davant la pèrdua d'equipatge

Quant a la pèrdua d'equipatge –s'aplica si les maletes no apareixen després de 21 dies–, la responsabilitat del transportista es limita a uns 1.300 € aproximats. En aquest cas, les recomanacions són:

  • Omplir el Comunicat d’Irregularitat de l’Equipatge (CIR) a l'aeroport on s'ha detectat la pèrdua o el malmetement de l'equipatge,
  • enviar un correu a la companyia. Si aquesta no respon en uns 30 dies, acudir a la via judicial.

S'ha de tenir en compte que els particulars poden interposar reclamacions de fins a 2.000 euros sense necessitat de procurador i advocat.

No exercir els drets beneficia les aerolínies

L'advocat que fa aquest recull de drets, Felipe Izquierdo, defensa la importància de reclamar explicant que no fer-ho "provoca que les aerolínies segueixin abusant", ja que saben que "la seva conducta d'actuació queda impune en la gran majoria dels casos". Afegeix que, tot i que les quantitats a rebre poden semblar molt petites, motiu pel qual molta gent opina que no compensen l'esforç, la cosa canvia si es fa un càlcul global.

L'explicació que dona és que una companyia aèria ingressa uns 15.000 euros per un trajecte en el qual transporti 150 passatgers que hagin pagat una quantitat mitjana de 100 euros pel vol. Si aquest vol es cancel·la o pateix un retard de més de tres hores, l’aerolínia haurà d'afrontar una indemnització mínima (si és un vol nacional) de 37.500 euros. És a dir, que aquell vol li costarà a l'empresa 22.500 euros.

"Si tots exercíssim els nostres drets –conclou Izquierdo–, en quatre dies les companyies deixarien de cancel·lar o retardar vols, excepte en circumstàncies extraordinàries que no podrien haver-se evitat tot i prenent totes les mesures".

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF