França aplicarà una ecotaxa d'entre 1,5 i 18 euros als bitllets d'avió

El govern de Macron introduirà un impost ecològic a les aerolínies a partir del 2020

França introduirà un impost ecològic a les aerolínies que volen des de França, amb el qual espera recaptar al voltant de 180 milions d'euros a partir del 2020, segons ha anunciat aquest dimarts la ministra de Transports, Élisabeth Borne. El govern assegura que la taxa no afectarà els vols de trànsit. Després de l'anunci, les accions del grup francoholandès Air France-KLM van caure gairebé un 5% a la borsa de París.

Borne ha insistit que França introduirà gradualment la taxa, que se situarà entre 1,5 euros per bitllet de classe econòmica en vols dins de França o a la Unió Europea, a 9 euros en classe executiva i fins a 18 euros en 'business' per a vols fora de la UE. "Hem decidit establir un impost ecològic en tots els vols des de França", ha afirmat Borne durant una conferència de premsa en què ha detallat que els fons finançaran el transport a França.

El costat negatiu de volar tant: la contaminació

El govern d'Emmanuel Macron vol reforçar la regulació ambiental, tot i que va haver d'abandonar els seus plans d'augmentar els impostos sobre el combustible dièsel a finals de l'any passat després de les protestes dels 'armilles grogues'.

França vol que la nova Comissió Europea pressioni per posar fi a les exempcions fiscals globals per al combustible d'avió per reduir les emissions de C O2, una decisió que es vincula als intents dels Països Baixos per convèncer altres nacions europees que imposin més impostos als viatges de les aerolínies.

Fiscalitat per a les aerolínies

Espanya és reticent a aplicar l'impost

La Comissió Europea va dir al maig que està avaluant les normes europees actuals sobre fiscalitat energètica, que creu "desfasades", amb l'objectiu d'aclarir si hi ha "marge" per aprovar polítiques "més favorables al medi ambient". Tot i així, ha evitat confirmar si dins d'aquesta estratègia està estudiant la possibilitat de proposar un impost al sector de l'aviació. La creació d'un impost sobre el sector de l'aviació ja ha estat defensada per Bèlgica i els Països Baixos davant la resta de socis comunitaris en els últims mesos. De fet, els Països Baixos havien presentat una proposta formal perquè s'apliqui a nivell europeu que s'ha discutit aquest dimarts a la reunió de ministres de finances de la Unió Europea, però sense anar més enllà. 

Per la banda espanyola, la ministra en funcions espanyola de Transició Ecològica, Teresa Ribera, va afirmar al març que és una idea "interessant", però va demanar ser "prudents". En aquest sentit, aquest dimarts la ministra d'Economia en funcions, Nadia Calviño, s'hi ha mostrat particularment reticent. Després de reunir-se amb la resta dels seus homòlegs, Calviño ha explicat que per a Espanya un impost com el que ha impulsat França "no és la primera opció" a causa del "pes del sector turístic" en l'economia estatal. 

En aquesta línia, Calviño ha defensat la necessitat de reflexionar sobre la fiscalitat mediambiental des d'un punt de vista global i ha assegurat que sobre la taula hi ha altres opcions, com ara impostos sobre el carboni o un impost als gasos fluorats d'efecte hivernacle. Segons la ministra espanyola, aquestes són opcions que s'estan discutint també per buscar recursos addicionals per al conjunt del pressupost de la Unió Europea. 

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF