Facebook i Apple també volen ser la teva tele

Tiren la casa per la finestra per produir noves sèries

Aquest 27 d’agost s’ha emès als Estats Units l’últim episodi de la temporada de Joc de trons. Es calculava que tindria una audiència de més de 10 milions d’espectadors a Nord-amèrica. Acabada l’emissió, els espectadors podien canviar de canal i veure un dels programes més barats de la televisió, Talk the thrones (Parlem dels trons), una mena de tertúlia en què els experts debaten sobre aquesta producció de la HBO.

Més enllà de l’evident distància pel que fa al factor entreteniment (un té dracs, mentre que l’altre té gent que en parla), hi ha una altra diferència. Joc de trons només es pot veure per subscripció i en televisió de pagament, mentre que Talk the thrones és gratis a Twitter i està produïda per una web digital anomenada The Ringer i que té Verizon, el gegant de les telecomunicacions, com a espònsor. Si bé la sèrie de la HBO és més popular, Talk the thrones podria constituir un millor indicador de com podria evolucionar la indústria de la televisió.

S’està gestant una nova generació de programes de televisió per a smartphones, tauletes i altres tipus de pantalles connectades a internet. Netflix i Amazon fa temps que hi treballen. Però ara s’hi posen també altres empreses, i tiren la casa per la finestra en la producció de noves sèries i proves de formats diferents.

Facebook ha convidat un nombre reduït d’usuaris a veure programes de televisió sota una nova pestanya anomenada Watch. Aquesta plataforma emet esdeveniments esportius en directe. Al maig Twitter va fer públics uns acords que li permetran transmetre en directe més esports i altres continguts. Snap ha encarregat un nombre de petits programes adreçats als usuaris joves de la seva apli de missatgeria Snapchat. Moltes d’aquestes noves sèries tenen un cost baix: un episodi pot tenir un cost de producció d’unes desenes de milers de dòlars, mentre que una hora d’acció de Joc de trons pot costar 20 milions. Però ja es preparen programes més cars per a app.

Fa poc Apple va fitxar un parell d’executius de l’estudi de televisió de Sony, i es diu que té plans per invertir fins a mil milions de dòlars en programes de televisió. Facebook ha comunicat a possibles socis a Hollywood que està disposat a invertir fins a 100.000 dòlars el minut en sèries. YouTube, de Google, té plans per generar materials més convencionals. I Jeffrey Katzenberg, antic executiu de Disney i cofundador de DreamWorks Animation, busca 2.000 milions de dòlars per a un projecte de producció de programes de la màxima qualitat.

Més temps davant la pantalla

L’èxit d’aquestes iniciatives és una incògnita. Si ens fixem en el temps que la gent dedica a mirar la pantalla del mòbil, poques vegades ho fa per veure una pel·lícula. Un intent primerenc (i car) d’introduir la televisió als mòbils, l’apli go90 de Verizon, lluita per a sortir-se’n dos anys després. Els programes no han sigut prou atractius per generar bones audiències. Tanmateix, Facebook, Snap i Twitter volen que els seus usuaris dediquin encara més temps a les seves plataformes.

Aquesta onada d’inversions obligarà aquesta indústria a adaptar-se amb més diligència, afirma Ben Silverman, que copresidí NBC Entertainment i ara dirigeix Propagate. La televisió antiquada cada cop és més vulnerable. La quantitat de temps que els nord-americans d’entre 18 i 24 anys dediquen a mirar la televisió de pagament s’ha reduït gairebé a la meitat en l’última dècada. Molts espectadors es passen a Netflix, que aquest estiu ha fitxat Shonda Rhimes, una famosa guionista i productora d’ABC, un canal convencional. Però altres empreses tecnològiques han detectat grans oportunitats. La competència en la televisió ja és molt intensa.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF