PANDÈMIA
Economia 17/04/2020

Descoordinació i retards per pagar les prestacions als treballadors

Els gestors qualifiquen la situació de caos i lamenten la incertesa jurídica i la poca informació que reben per part de les institucions

Maria Llull
4 min
Descoordinació 
 I retards per pagar les prestacions als treballadors

Palma“Els treballadors estan nerviosos i demanen a les empreses quan cobraran”. Així resumeix la situació dels afectats per un Expedient de Regulació Temporal de l’Ocupació (ERTO) per força major l’advocat laboralista José Manuel Raya, que lamenta no només el retard en el pagament de les prestacions, sinó també la manca de coordinació entre el Servei Públic d’Ocupació Estatal (Sepe), que aprova i paga les prestacions, i la Direcció General de Treball del Govern, encarregada de resoldre aquests ERTO. “Estam obligats a enviar els fitxers dels treballadors al Sepe sense tenir encara les resolucions dels ERTO”, comenta. “En la majoria d’expedients que hem gestionat, un 90%, es varen enviar els fitxers abans de la resolució”, afegeix. De fet, Raya ja té casos de treballadors amb la prestació aprovada les empreses dels quals han rebut resolucions negatives dels seus ERTO per part de la Direcció General de Treball. “A hores d’ara, un 30% de les resolucions que rebem són negatives, encara que la xifra final rondarà el 10% o el 15%. Tenim empreses de terapeutes, rehabilitació o un despatx d’advocats amb l’expedient denegat i que es trobaran amb treballadors que ja tenen les prestacions mecanitzades”, comenta l’advocat.

Molts treballadors varen cobrar “mitja nòmina de març” i encara no han tingut cap altre ingrés. “N’hi haurà que hauran estat dos mesos sense cobrar”, continua Raya, que també apunta que les resolucions negatives dels ERTO no es motiven més enllà d’assenyalar que “no hi ha força major”. “Hi ha molta incertesa. Tenim activitats, com els dentistes, que en altres províncies són considerades força major i aquí els deneguen els expedients”, diu.

Per la mateixa situació passa Jaume Català en la seva gestoria. “La situació és de caos. Ja hi ha treballadors amb la prestació acceptada però encara no tenim la resposta de la Direcció General de Treball per a la seva empresa. És veritat que s’està fent un esforç immens, però de moment no rebem les contestacions”. Català lamenta “la situació d’indefinició legal” que han d’afrontar els empresaris i, a més, destaca la necessitat que els ERTO de força major durin més temps que l’estat d’alarma mateix.

El president del Col·legi de Gestors de les Balears, Miquel Àngel García, parla de “descoordinació entre el Govern i l’Estat des del primer minut”. “Ens han fet canviar quatre vegades el model de presentació dels ERTO, varien els terminis, es reclama informació que no s’havia demanat inicialment, molts ERTO es contesten fora de termini... El caos és enorme i molts companys es troben amb sol·licituds que haurien d’estar aprovades i que a hores d’ara no poden certificar”, explica. García també parla de descoordinació entre els funcionaris que gestionen els expedients. “Venen d’altres àrees i no hi estan avesats. Molts teletreballen i des de casa no tenen accés a tota la documentació”. Així mateix, García critica que les denegacions arribin sense estar motivades, “malgrat que els col·legiats fan explicacions ingents” en cada sol·licitud d’ERTO. “Hi haurà un munt de demandes que impugnaran les denegacions, perquè no trobam els mateixos criteris en altres províncies”, afegeix.

Fonts de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball han explicat a l’ARA Balears que “el criteri general ha estat d’estimar la gran majoria dels ERTO per causes de força major i només s’han desestimat aquells que, de manera clara, no ens permet aprovar la normativa de l’Estat. L’alternativa per a totes les empreses és presentar un ERTO per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció”. També neguen que hi hagi cap classe de descoordinació amb el Sepe.

Un 1.007% més de beneficiaris

La directora provincial del Sepe a les Balears, Sonia Barranco, lamenta que les prestacions dels ERTO que es varen presentar pel març no s’hagin pogut cobrar a l’abril i subratlla que l’increment del nombre de beneficiaris de prestacions durant la primera quinzena d’abril hagi estat d’un 1.007% respecte del mateix període de temps del 2019. Si l’any passat varen ser 5.664, ara hi ha 62.714 treballadors amb la seva prestació aprovada. “S’està fent tot el possible perquè les prestacions es puguin cobrar a primers de maig i hem contractat 70 interins. S’han doblat jornades i es fa feina caps de setmana i festius. L’equip s’està deixant la pell per donar cobertura als treballadors”, comenta Barranco, que espera que els dies que queden d’aquest mes s’hi puguin incloure el màxim de persones. “Les gestories o les empreses han d’omplir un fitxer i moltes vegades la feina s’endarrereix perquè trobam errades en les dades i les hem de depurar”, precisa. La directora provincial espera “arribar als 150.000 beneficiaris a finals d’abril, encara que “no es pot assegurar”. “Som molt conscient que els treballadors necessiten aquests doblers”, sentencia.

En el cas dels autònoms, els quals tenen dret a prestació si han cessat la seva activitat o ha minvat un 75%, les mútues són les encarregades de fer tant la gestió dels expedients com els pagaments. “Aquesta prestació no existia abans i hem hagut de desenvolupar un programa informàtic”, explica Xavier Simonet, director assistencial i de prestacions econòmiques de Mútua Balear. Amb un 50% de mercat a les Illes, aquesta mútua ha rebut 10.700 sol·licituds entre el 13 de març i el 13 d’abril. “Ara podrem pagar més del 80% i a finals d’abril ho farem amb les que varen arribar a partir de dia 14”, indica. Sobre la càrrega de feina per gestionar tants expedients, Simonet destaca que les mútues no poden contractar personal amb agilitat, sense autoritat expressa del Ministeri, i que això obliga a “moure gent d’altres departaments, ensenyar-los ràpidament i posar-los a gestionar les prestacions com més aviat millor”. “Sabem que darrere de cada expedient hi ha una persona que espera cobrar”, afegeix.

stats