Cop del Govern contra Uber i Cabify: els imposa més condicions per continuar operant a Catalunya

Els cotxes s'hauran de demanar amb 15 minuts d'antelació però l'AMB podria ampliar el termini

El negoci d'Uber i Cabify a Barcelona es complica. Segons ha pogut confirmar l'ARA, la Generalitat ja ha presentat les línies del nou decret llei amb el qual vol regular les condicions d'operació de les VTC a Catalunya. El més rellevant –i el principal punt que reclamaven els taxistes– és que a partir d'ara els usuaris hauran de contractar amb 15 minuts d'antelació un servei d'aquestes aplicacions.

Tot i així, el Govern ha acabat rebaixant aquesta exigència: des del sector es preveia que el marge per a la precontractació hagués de ser d'entre sis i dotze hores. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat, però, que el decret deixa la porta oberta a què altres ens supramunicipals com l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) puguin ampliar el període.

Aquesta reducció de les sis o dotze hores fins als quinze minuts que s'han fixat finalment ha empipat els taxistes que s'han concentrat davant de Territori entre crits i insults. De fet, tampoc ha satisfet l'AMB que assegura que el termini és "absolutament insuficient". En aquest sentit, l'ens considera que la Generalitat no s'ha atrevit a allargar el període i li demana que l'ampliï, però ha anunciat que es veu obligar a fixar els mateixos quinze minuts "per evitar qualsevol nova impugnació que pogués comportar la suspensió judicial del mateix".

El col·lectiu de taxistes ja ha decidit en una assemblea d'emergència començar una vaga indefinida com la de l'estiu passat a partir d'avui mateix. Tito Álvarez, el portaveu de l'associació Elite Taxi, ha afirmat que el col·lectiu es reunirà aquest migdia a la graella de taxis de la T2 a l'aeroport del Prat per decidir quines seran les mobilitzacions.

El conseller Calvet ha defensat la "solidesa" jurídica del termini de quinze minuts fixat per la Generalitat i ha assegurat que el Govern s'ha fixat en altres legislacions de l'entorn europeu per evitar que la justícia tombi la normativa. A més, ha reforçat que és una decisió "pionera" i que respecta els criteris de proporcionalitat en matèria de competència.

"Érem conscients que seguiríem un camí del mig que segurament no satisfaria ningú, però som un govern que governa", ha dit Calvet sobre les protestes dels taxistes i l'avís de la patronal de les VTC Unauto, que ja ha confirmat que recorrerà el decret del Govern. De fet, ha insistit en el decret com una "oportunitat d'adaptació" per al col·lectiu de taxistes, en un moment en què la tecnologia ha irromput amb força en els serveis de mobilitat urbana.

Concretament, el conseller ha presentat dues mesures: per una banda un decret llei d'urgència que es durà pròximament al consell de Govern. Aquest text haurà de passar pel Parlament de Catalunya, però podria ser efectiu en qüestió de "setmanes". D'altra banda, Calvet vol impulsar a "mig termini" una llei que reguli tant a taxistes com a les VTC de manera més profunda i que entraria en aspectes com els festius i els horaris. No obstant, el conseller ha afirmat que aquest segon text encara s'ha de definir i es treballa amb un calendari a un any i mig vista.

Pel que fa al decret llei, aquest inclou noves mesures que fins no s'havien plantejat. Per exemple, les VTC no podran mostrar als clients la localització dels cotxes fins que aquests no hagin contractat el servei. Aquesta és una funcionalitat bàsica per a plataformes com Uber i Cabify, que fan servir la ubicació dels usuaris per calcular el preu del trajecte abans de la carrera. Calvet ha explicat que, en canvi, això no s'aplicarà a les aplicacions de precontractació del taxis com ara MyTaxi.

A banda, cada cotxe amb llicència de VTC estarà obligat a sortir de la base quan ofereixi un servei. "Els vehicles VTC no poden, en cap cas, circular per les vies públiques en busca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no haguessin contractat prèviament el servei", diu la presentació que el Govern ha mostrat al sector. És a dir, que no podrà agafar clients que es trobi al mig del carrer, sinó que el cotxe amb VTC estarà obligat a sortir des de la seva base quan rebi la petició d'un servei per part del client.

A més, els cotxes amb llicència VTC (que ara són fàcilment identificables perquè, com els taxis, han de portar matrícula de color blau) no podran aparcar a la via pública, segons el decret.

EDICIÓ PAPER 17/02/2019

Consultar aquesta edició en PDF