COMERÇ
Economia 02/12/2017

El Consell limitarà la publicitat a les façanes dels edificis catalogats

Un pla sectorial vol reduir l’impacte dels establiments comercials a Mallorca

Carmen Buades
2 min
La publicitat que sobresurti dels edificis no podrà tenir una superfície superior al metre quadrat.

Palmael Consell de Mallorca vol evitar que les façanes dels edificis es converteixin en “elements publicitaris” en si mateixes per l’ús de pancartes, tendals o pantalles audiovisuals de gran mida. El pla d’equipaments comercials (PECMa) que ha presentat la institució insular aquesta setmana té, entre altres fites, l’objectiu de reduir l’impacte visual que genera la publicitat dels establiments comercials i integrar-la amb el seu entorn.

Així, les façanes dels edificis tindran limitacions a l’hora de poder contenir rètols publicitaris: només es permetrà un rètol per edifici d’un màxim de 10 centímetres d’espessor i que ocupi, com a màxim, el 5% de la superfície de la façana, una restricció encara més severa per als edificis protegits o catalogats, on aquest tipus de publicitat estarà prohibida.

A més, qualsevol mostra publicitària haurà de fer-se seguint uns colors “concordes” tant a l’edifici com a l’entorn, que podran ser escollits pels ajuntaments com a “colors de referència”. Els materials que s’emprin per elaborar els elements publicitaris també hauran d’integrar-se amb el material dels edificis del seu entorn per evitar l’impacte. Els equips de climatització hauran d’integrar-se a la façana i requerirà especial cura en la “integració funcional” dels edificis amb la via pública. S’haurà de promoure l’accés de vianants i fer que els aparcaments en superfície estiguin situats a la part posterior dels edificis.

Aquesta restricció afectaria, per exemple, molts dels immobles del centre de Palma, actualment ocupats per grans cadenes de roba i amb gans rètols a les façanes, però també els grans establiments comercials que estan situats fora de la ciutat, on el pla preveu restriccions, per exemple, pel que fa a la contaminació lumínica que poden provocar, posem per cas, les pantalles d’aquestes centres.

El pla, que s’aprovarà inicialment dia 14 de desembre i que vindrà acompanyat d’una nova moratòria de llicències d’establiments comercials, no afectarà els edificis ja construïts, però suposa restriccions que impedirien molts dels rètols que actualment es veuen a Mallorca: un exemple és la pantalla de l’edifici Ocaso de Palma i el tòtem publicitari de Bauhaus, a Marratxí.

En aquest segon cas, la consellera insular de Territori, Mercedes Garrido, va assegurar durant la presentació del PECMa que el Consell també treballa per fer complir la Llei de carreteres, que limita l’impacte publicitari que poden rebre els vehicles que passen per les vies de circulació i s’incompleixen sistemàticament. De fet, és habitual que al ple del Consell arribin diverses multes cada mes posades a agències de publicitat que instal·len tanques publicitàries que incompleixen la legislació.

Està previst que el PECMa -que inclou mesures per reduir l’impacte que els establiments comercials generen en el paisatge, però també en el medi ambient i en la mobilitat de l’illa- tingui una vigència indefinida, però requerirà revisions cada deu anys. Un del seus objectius d’aquestes mesures és descongestionar Palma i impulsar altres pols comercials, com Inca i Manacor, a banda de protegir Ciutat de noves grans superfícies.

stats