Competència multa Naturgy amb 1,2 M€ per haver encarit el rebut fins a un 14% a alguns clients

La companyia presentarà recurs a l'Audiència Nacional contra la multa

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat amb 1,2 milions d'euros Gas Natural Serveis (actualment anomenada Naturgy Iberia) per haver incomplert les mesures de protecció al consumidor, recollides en la llei del sector d'hidrocarburs.

Segons Competència, la companyia va recomanar canviar la tarifa de gas a 48.700 clients sense informar-los de l'increment del preu del subministrament que suposava el canvi de condicions contractuals. El canvi de les condicions dels contractes va encarir les factures entre un 8% i un 14%, segons assenyala l'organisme presidit per José María Marín Quemada.

La CNMC va tenir coneixement d'aquest cas a través de l'escrit enviat per una associació de consumidors que informava que Naturgy Iberia estava remetent comunicacions comercials a clients amb contractes referenciats a la tarifa regulada (TUR) perquè passessin a una anomenada tarifa estable, del mercat lliure.

L'oferta, segons la CNMC, es feia sense indicar amb claredat la seva repercussió econòmica, i sense informar el consumidor que la nova tarifa suposava un increment del preu del subministrament. Segons ha comprovat la CNMC, la nova oferta suposava un increment de la factura d'entre un 8% i un 14% (entre 30 i 42 euros l'any, segons el consum del punt de subministrament).

A més, Naturgy indicava que la nova tarifa s'aplicaria automàticament en la propera renovació, tret que el client truqués a un telèfon gratuït sol·licitant mantenir la tarifa actual. La comunicació de Naturgy va incomplir diversos apartats de la llei del sector d'hidrocarburs, perquè l'empresa no informava els consumidors de la modificació del contracte i de l'increment de preus de manera transparent i comprensible, segons Competència, i per això considera que Naturgy Iberia és responsable d'una infracció greu.

Naturgy recorrerà la multa davant l'Audiència Nacional perquè considera que "no està justificada i és injusta", segons informa Europa Press, que cita fonts de la companyia que han indicat que la seva actitud ha estat en tot moment "transparent" i que va dur a terme una "comunicació directa i deguda".

L'empresa energètica va assenyalar que Gas Natural Serveis va traslladar el juny del 2017 a 40.000 clients una proposta de renovació. Segons la companyia, el contracte anterior prenia com a referència el preu de la tarifa d'últim recurs (TUR), una taxa que canvia cada tres mesos i que varia segons el Brent i el futur del mercat UK (NBP) com a representació del mercat internacional del GNL.
Així, oferia tres opcions per al nou any contractual: un preu fix que evita aquestes variacions, la possibilitat de seguir referenciat a la TUR i l'opció de contractar un altre comercialitzador.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF