Brussel·les investiga Amazon

La Comissió Europea sospita que la tecnològica ha usat il·lícitament dades de clients i proveïdors

Brussel·les fa un pas més per determinar si el gegant del comerç electrònic Amazon fa servir dades dels seus clients i proveïdors de manera il·lícita. El setembre de l’any passat la Comissió Europea ja va anunciar les seves sospites i va decidir obrir una investigació preliminar per recollir informació. Ara, els indicis haurien trobat prou fonament per fer un pas més en el procés i establir una investigació formal que pot acabar amb sancions. La Comissió considera que el gegant tecnològic, gràcies a la quantitat de dades de què disposa, abusa del seu doble rol de plataforma de distribució per a venedors i de venedor.

“Els consumidors europeus compren cada vegada més a través d’internet. El comerç electrònic ha impulsat la competència en el sector de la distribució i ha permès que hi hagi més possibilitats d’elecció i més bons preus. Hem d’assegurarnos que les grans plataformes digitals no eliminen aquests beneficis a través de comportaments anticompetitius -explica Margrethe Vestager, comissària de la Competència, a través d’un comunicat-. Per això hem decidit mirar de prop les pràctiques d’Amazon i el seu doble rol com a proveïdor i com a plataforma, per saber si compleix les normes de competència de la UE”.

Competència deslleial

Les sospites de Brussel·les, doncs, tenen a veure amb el fet que Amazon pugui beneficiar-se d’aquest doble paper. És a dir, que, per exemple, al mateix temps que una empresa de complements per a oficines fa servir Amazon per vendre els seus productes, Amazon pugui vendre productes propis del mateix tipus, però comptant amb el privilegi de tenir informació sobre la demanda, els preus, els temps o les tendències de qui seria considerat la seva competència directa.

Amb aquesta actuació, la Comissió considera que Amazon està “recollint contínuament dades sobre l’activitat que hi ha a la seva plataforma”. I, segons la informació que ha acumulat Brussel·les al llarg de l’últim any, el gegant nord-americà “pot estar utilitzant informació confidencial en termes de competència” sobre els venedors de la seva plataforma, els seus productes i les seves transaccions. La CE ha arribat a aquesta conclusió després d’enviar diversos qüestionaris a venedors de l’empresa durant més de 10 mesos d’investigació.

Brussel·les es focalitzarà, segons explica en un comunicat la Comissió, en determinar si l’ús acumulat de les dades dels proveïdors que fan servir la plataforma afecta o no la lliure competència, així com l’impacte potencial que aquesta pràctica podria tenir. Un dels punts clau és determinar quin paper tenen les dades de la cistella de la compra. No tots els venedors que fan servir la plataforma d’Amazon tenen accés directe a l’opció de ser enviats directament a la cistella de la compra.

Amazon decideix quins productes poden tenir opció directa de compra i en quins només mostren les opcions Afegir a la llista o Veure totes les opcions de compra. Segons el portal especialitzat Inc.com, Amazon estaria eliminant l’opció de posar directament a la cistella de la compra (és a dir, l’opció de compra més directa) en els productes que es venen a un preu més econòmic a través d’una altra plataforma.

Precedents

Aquesta no és la primera vegada que Brussel·les actua contra Amazon. El 2017 la Comissió Europea va obligar la tecnològica a tornar 250 milions d’euros per ajudes fiscals il·legals a Luxemburg. També va obrir una investigació per competència deslleial en el mercat dels llibres electrònics, que finalment va ser tancada perquè la Comissió va arribar a un acord amb l’empresa.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF