COMPETÈNCIA DESLLEIAL

Balears, camp base de l’exportació de cotxes fraudulenta

Entre 12.000 i 15.000 unitats han arribat aquest estiu a les Illes amb aquesta finalitat

Coeja un estiu del qual -diuen els empresaris de rent a cars - no se n’ha tret tant de profit econòmic com l’anterior. I mentre alguns sectors de la societat apunten cap a ells com un dels causants de la massificació a les carreteres illenques i de la contaminació de l’aire, des de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles denuncien que són víctimes de la competència deslleial d’un complex entramat de negoci que es va posar en marxa als voltants de l’any 2000 tan bon punt es varen obrir les fronteres dins la Unió Europea. Aquesta xarxa usaria suposadament empreses de rent a car pròpies com a pas intermedi per aconseguir vehicles a un preu molt per davall del mercat i tindrien com a finalitat la venda de cotxes de quilòmetre zero a països com Alemanya, França o Itàlia a preus molts més baixos que els dels seus competidors.

Mentre que un estudi elaborat per Meteoclim per a la Conselleria de Turisme reflecteix que el total de turismes operats durant l’estiu de 2017 per grans empreses que es dediquen a la compravenda ascendeix a quasi 65.000 cotxes, algunes estimacions, com la de l’AEVAB, calculen que aquest estiu han arribat a l’Arxipèlag entre 12.000 i 15.000 cotxes -suposadament- de rent a car que en realitat anirien destinats a l’exportació fraudulenta, una xifra que suposa al voltant del 16% del volum total de cotxes de lloguer.

Aquest model de negoci té una sèrie de beneficis fiscals i descomptes que permeten obtenir de manera molt fàcil una alta rendibilitat. Per exemple, pel fet de comprar una gran quantitat de cotxes com a empresa de rent a car, els fabricants rebaixen el preu dels vehicles fins a un 40%; això sí, els mateixos fabricants imposen una restricció d’un mínim de sis mesos durant els quals l’empresa de rent a car els ha de tenir a nom seu i fer-los recórrer un mínim de quilòmetres. A més, els vehicles destinats a lloguer estan exempts de pagar l’impost de matriculació. Per obtenir el total d’aquesta bonificació, els vehicles han d’estar a nom de l’empresa durant dos anys. Per altra banda, les empreses de rent a car es poden deduir l’IVA, atès que allò que adquireixen és un bé destinat a una activitat empresarial. Però, a més, allò que s’ha detectat en nombroses empreses, i de manera especial a les grans multinacionals de rent a car, és que matriculen els vehicles a un conjunt de municipis de la península Ibèrica, on l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), l’antic impost de circulació, és fins a un 75% més barat.

Les empreses destinen els vehicles a lloguer un mínim de 6 mesos, tot i que alguns testimonis asseguren que s’ha arribat, fins i tot, a trobar la manera de no complir aquest termini de temps abans de fer la passa següent. En tot cas, passat aquest temps, el vehicle és exportat fora d’Espanya, de manera que així es beneficien del retorn de l’IVA per exportació, un marge més de benefici amb el qual tindran la possibilitat de jugar en el moment de la venda del vehicle. En alguns casos, hi ha un contracte de revenda amb el mateix fabricant que ha proporcionat els vehicles, en d’altres ja és la mateixa empresa o grup empresarial, que en molts casos se sospita que tenen fons d’inversió darrere per proporcionar-los el finançament necessari per manejar grans volums de negoci, qui gestiona directament l’exportació i posterior venda dels vehicles.

Menys impost de matriculació

Quan l’empresa de lloguer dona de baixa els vehicles a Trànsit, si ho fa abans de 2 anys des del moment de matriculació, ha de liquidar l’impost de matriculació, que serà inferior al que hauria pagat en el moment de la compra, ja que en aquest cas s’abona sobre el preu devaluat del vehicle. Cal tenir en compte que els vehicles es devaluen més ràpidament si han estat destinats a lloguer, però, així i tot, l’acumulació de rebaixes i beneficis fiscals permet que el vehicle pugui ser revenut a un preu superior del d’adquisició.

El fet que aquest tipus d’empreses tinguin com a finalitat la venda a preus per davall del mercat dels vehicles adquirits quasi a meitat de preu fa que exercir de rent a car sigui més aviat una inversió o un pas necessari per arribar al final de la cadena, que no el negoci en si. Sent així, es poden permetre llogar els cotxes a preus molt baixos, de fins a dos o tres euros el dia.

Per l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles aquesta situació suposa “una greu competència deslleial, atès que ofereixen uns preus que els que ens guanyam la vida llogant els cotxes que hem comprat no podem oferir, amb l’agreujant que aquestes empreses no paguen els impostos aquí”. Amb una simple cerca a internet, qualsevol usuari pot trobar fàcilment portals i empreses que ofereixen cotxes de lloguer a preus molt per davall del mercat. En algunes ocasions, fins i tot, aquestes empreses exploten vehicles que pertanyen a altres grans multinacionals de rent a car.

És recent el cas d’Autoclick, que té oficines a França i Itàlia, i que actualment és investigada per una presumpta estafa en la compra de cotxes de lloguer, ja fou investigada en el passat per exportar cotxes de manera fraudulenta. Cal tenir en compte també que a les Illes Balears, on no hi ha cap planta de producció d’automòbils, aquest sector va exportar el 2017 per un total de 170 milions d’euros.

Hi ha serioses sospites que, a més de l’exportació i venda d’aquests vehicles com a quilòmetre zero, n’hi pot haver que ja hagin circulat i siguin venuts com a nous -previ trucatge del comptaquilòmetres-, d’altres que es tinquin aturats a solars sense fer cap quilòmetre fins que hagi passat el temps necessari per poder exportar-los i d’altres que ni tan sols estarien complint el mínim de sis mesos que marca la llei abans de ser venuts fora de territori espanyol. Segons l’AEVAB, “no es posa remei a aquesta situació perquè ni el govern central ni les fàbriques de cotxes tenen interès a fer-ho. En el cas de les marques de cotxes, aquest fenomen els permet donar sortida a tot l’estoc i també mantenir les plantilles en marxa, i en el cas del govern, és evident que en termes electorals no l’ajudaria que una planta de producció de vehicles tancàs, acomiadàs gran part de la plantilla o es traslladàs a un altre lloc.

Per què a les Illes Balears?

A final dels anys 90, el negoci dels rent a car entrava en crisi en un arxipèlag on l’alta dependència econòmica del turisme havia fet proliferar el nombre d’empreses dedicades a aquesta activitat. En aquest context, a l’entrada de l’any 2000 s’obrien les fronteres a l’interior de la Unió Europea, desapareixien els aranzels i sorgia una bona oportunitat per donar sortida als vehicles usats per al lloguer i maximitzar-ne els beneficis: exportar-los a altres països de la Unió Europea.

Però, a més del factor històric, hi ha altres condicions que afavoreixen que les Illes Balears siguin camp base d’aquesta mena d’operacions. La superfície d’Eivissa, Menorca i Mallorca és prou gran com perquè hi pugui haver demanda de cotxes de lloguer i perquè hi hagi també extensions de terreny prou grans per tenir-los emmagatzemats, però alhora prou petita com perquè aquests vehicles no recorrin una quantitat excessiva de quilòmetres que podria fer-los perdre valor de venda. A més, per la distància que les separa del continent i la freqüència dels vaixells, les Illes Balears ofereixen una bona connectivitat que no encareix de manera excessiva el transport dels vehicles.

Els solars destinats a acollir cotxes de lloguer han estat un dels punts de conflicte que les associacions veïnals s’han encarregat de denunciar. Recentment fou denunciat per part dels veïns del carrer del Norai un aparcament il·legal amb més de 400 cotxes que ocupaven un solar de 7.000 metres quadrats a la zona de Can Pastilla. L’empresa que tenia els cotxes estacionats en aquesta ubicació els va començar a retirar abans que l’Ajuntament de Palma. També ha estat objecte de queixes dels veïns l’ús d’uns 5.000 metres quadrats més per a aquesta finalitat en uns terrenys que Endesa va cedir a l’Ajuntament de Palma l’any 2009, amb Catalina Cirer com a batlessa, i que havien de ser incorporats a l’espai natural ANEI del Carnatge, a la badia de Palma. La situació encara és lluny de resoldre’s. Així mateix, la Policia Local de Palma ha multat aquest estiu prop de 600 cotxes de lloguer per estar aparcats a la via pública sense estar contractats, la qual cosa suposa un indici clar de pràctica fraudulenta i que alhora enllaça amb un altre dels punts que fan de les Illes Balears un terreny adobat per a l’exportació fraudulenta de cotxes de lloguer: la laxitud jurídica.

Regulació de l’activitat

Si l’AEVAB denuncia la manca d’actuació contundent per part de l’administració estatal en aquest sentit, que és qui té les competències en matèria judicial, és cert també que no existeix una legislació clara a les Illes Balears en aquesta matèria. L’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles, juntament amb El Pi, que ha fet seva la proposta, han demanat ja en diverses ocasions al Parlament i al Govern que es reguli l’activitat del lloguer de vehicles. Tot i que Francina Armengol s’hi va mostrar receptiva, encara no s’ha posat en marxa cap tipus de normativa en aquest aspecte. Propostes com per exemple que totes les empreses de rent a car que operen a l’Arxipèlag paguin l’impost de circulació a les Illes Balears i establir un sostre als vehicles de lloguer a través d’un repartiment de quotes entre les diverses empreses són damunt la taula per intentar posar barreres a una activitat econòmica fraudulenta que a les Illes -amb la meitat de tot el volum que aquest negoci mou a l’Estat- sembla haver-hi trobat ca seva.

EDICIÓ PAPER 15/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF