EVOLUCIÓ DEL CREIXEMENT
Economia 04/01/2019

Baixa la confiança empresarial a les Illes pels riscos internacionals

El Govern espera per al 2019 un creixement d’un 2,7%, tot i els niguls sobre l’economia mundial

Carles Tudurí
6 min
Baixa la confiança empresarial a les Illes pels riscos internacionals

PalmaLes incògnites que planen sobre l’economia internacional amb vista al 2019 han provocat una important caiguda de la confiança de manera general a totes les Illes, tot i que les expectatives són bastant més negatives per als negocis de Menorca.

El temor a un alentiment de l’economia i fins i tot a una possible recessió afecten les expectatives dels empresaris illencs. Tot i que el Govern calcula que el creixement per a les Illes serà d’un 2,7% durant el 2019, altres entitats són menys optimistes i el rebaixen a un 2,3%.

“Està clar que entram en un cicle de creixement molt més moderat i madur”, explica el director tècnic d’Impulsa Balears, Antoni Riera, que destaca que a partir d’ara la capacitat de créixer de les Illes ja no només depèn de l’acumulació de recursos sinó de l’habilitat de millorar-ne la productivitat, mirant d’allargar una mica el cicle econòmic expansiu que s’ha moderat.

Així, les dades de confiança empresarial de l’Institut Balear d’Estadística del darrer trimestre del 2018 indiquen que un 23% dels enquestats consideren que els seus resultats empresarials per al trimestre són favorables, mentre que només un 14,6% els considera desfavorables. Això suposa un balanç positiu de 8,8 punts. Per contra, quan es valora el trimestre vinent, només un 12,8 parla de resultats favorables i un 20,4, de desfavorables, i això suposa un balanç negatiu de 7,6 punts.

Per illes, la situació és menys pessimista a Mallorca, ja que el resultat és de 4,2 punts percentuals negatius, resultat de la diferència entre el 14,5% que veu la situació favorable i el 18,7% menys optimista. En canvi, per al trimestre en curs, la situació és distinta, ja que els optimistes eren un 24,3%, davant el 14,8% que veu l’evolució econòmica de manera més negativa.

A Menorca és on es detecta menor alegria empresarial. De fet, en el trimestre en marxa consideren que els resultats són positius un 20,1% davant el 15,8% que els considera negatius, només 4,3 punts a favor dels més optimistes. En canvi, per al trimestre següent només un 8,7% espera que la situació millori mentre que pensa el contrari un 25%. A Eivissa i Formentera, dels 12 punts positius del trimestre que acabava en el moment de l’enquesta es passa a un balanç negatiu de 6,3 punts pel que fa a les perspectives per al trimestre següent.

Conjuntura internacional

La presidenta de la patronal CAEB, Carmen Planas, comenta que “les principals causes d’aquest alentiment són els riscos a la baixa que presenta el panorama econòmic associats a la remuntada del preu del petroli i les restriccions imposades als fluxos comercials en l’àmbit internacional, així com a la incertesa entorn de la resolució sobre la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, que té una especial incidència en el nostre sector turístic”.

Els empresaris de les Illes també apunten a l’efecte d’una futura pujada del tipus d’interès a la zona de l’euro sobre la capacitat de consum de les famílies i d’inversió de les empreses. La CAEB puntualitza que tampoc no contribueixen positivament a mantenir un clima optimista les darreres decisions adoptades tant pel govern central com pel Govern autonòmic perquè comprometen el creixement econòmic i la creació d’ocupació, ja que suposen un increment de la pressió sobre les empreses. Per tot això, consideren que “les perspectives apunten al fet que el cicle expansiu continuarà durant l’any vinent encara que amb un ritme de creixement menor”.

Tot i que a finals d’any els mercats financers han patit una nova oscil·lació que ha estès el fantasma de la fi del cicle econòmic, “la clau per saber si estam a les acaballes de l’actual cicle econòmic expansiu no depèn tant de l’evolució dels mercats financers sinó del comportament de l’economia”, explica Riera. En la seva opinió, “no hauríem d’oblidar que tan sols hem considerat ja tancat un any positiu en què s’han complert, i fins i tot s’han millorat, alguns dels pronòstics del principi de l’exercici.

El Brexit, la gran incògnita per al segon mercat emissor de les Illes Balears

Tres mesos abans del 29 de març, data en què es farà efectiu el divorci entre el Regne Unit i la Unió Europea, creix la preocupació entre empresaris de les Illes per la possibilitat que finalment s’apliqui un Brexit sense acord, que pot tenir unes conseqüències imprevisibles sobre el mercat britànic, el segon més important per a la indústria turística de les Illes.

Les patronals balears, com la CAEB , han advertit les empreses que és necessari dissenyar plans per fer front a una possible sortida de la Gran Bretanya de la Unió Europea sense cap mena d’acord, atès que això implicaria la posada en marxa immediata d’una frontera amb la corresponent duana entre Espanya i la Gran Bretanya. Un dels principals temors dels empresaris de les Illes Balears és el que pot passar als aeroports balears en cas que no s’arribi a un acord. També preocupa l’efecte del Brexit sobre l’economia dels britànics, fet que pot provocar una baixada de la demanda d’aquest important mercat emissor de turistes cap a les Illes.

Preocupació per l’efecte sobre les aerolínies d’un increment del preu del petroli

La possible pujada del preu del petroli durant el 2019 pot afectar de manera negativa el turisme, principalment les aerolínies, a més d’incidir en el conjunt de l’economia, sobretot a països com Espanya, que depèn gairebé un 100% de les importacions d’aquest combustible. Per exemple, Ryanair ja ha davallat la seva previsió de beneficis un 12% per a l’any fiscal del 2019 a causa del preu del combustible, tot i que també han influït en aquesta retallada els efectes de les vagues que ha patit. L’aerolínia de baix cost ha advertit que la pujada del dòlar i del combustible provocarà en els mesos vinents la fallida d’alguna companyia. Cal recordar que la lituana Small Planet i la danesa Primera Air ja han hagut de deixar d’operar a final del 2018. Tot i que la patronal aèria IATA treballa sobre la hipòtesi d’un preu del petroli estable de 65 euros, la qual cosa possibilitaria un exercici amb un increment important de beneficis, alguns analistes situen el preu cap als 70 o, fins i tot, 80 euros. Aquest panorama seria molt més negatiu per al transport aeri i el turisme, que durant el 2018 s’han beneficiat de la baixada d’aquest producte.

Temor que una pujada del tipus d’interès als Estats Units arribi a Europa

Malgrat que el Banc Central Europeu (BCE) no té previst pujar els tipus d’interès a curt termini, entre els empresaris i economistes hi ha preocupació per la possibilitat que la situació als Estats Units afecti Europa i es produeixi la primera pujada dels interessos a la Unió Europea des del 2011. Es preveu que l’increment es podria produir a Europa durant l’estiu del 2019.“Els Estats Units es troben en una situació de plena ocupació i això està provocant tensions inflacionistes”, explica l’economista Antoni Riera, que considera que Europa en aquests moments no està preparat per a un increment del tipus, ja que tot i que registra un creixement important, l’economia és menys sòlida del que sembla. A més, el BCE ja ha anunciat que el 2019 posarà fi a la seva política d’adquisició de deute públic, que ha sumat més de 2,6 bilions d’euros. Durant el 2018 ha anat reduint la quantitat mensual que dedicava a aquesta adquisició, però a partir d’aquest mes de gener la reduirà a zero si no és que es produeixen circumstàncies especials.

La guerra comercial entre la Xina i els EUA, un entrebanc per a l’expansió de les empreses

Tot i que en els darrers mesos del 2019 la guerra comercial entre els EUA i la Xina s’ha suavitzat una mica, aquest enfrontament es continua considerant per part de la majoria dels analistes econòmics un dels factors de risc més importants per a l’economia mundial. Antoni Riera destaca que aquest tipus de tensions sobre les relacions internacionals de les principals potències podrien tenir un fort impacte sobre la resta dels països si es produeix una escalada, però considera que és un tema que es pot resoldre amb un acord. “Personalment, vull pensar que no és el principal risc que viu la nostra economia, ja que hi ha massa coses en joc per a la majoria dels països per pensar que no es pugui arribar a un acord”. Tot i que aquest conflicte comercial ja s’ha traduït en importants caigudes dels principals mercats financers del món, són molts els analistes que pensen que el 2019 rebrà l’impacte d’aquesta crisi iniciada el 2018 si no és que abans del març s’arriba a un acord que pugui posar fi a aquest enfrontament.

stats