ANÀLISI DEL 2017
Economia 25/02/2018

Aposta per la qualitat balear

El Govern destina 460.000 euros a ajudes a la internacionalització

Ll.f.l.
3 min
Aposta per la qualitat balear

PalmaSegons fonts de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, “el creixement de quasi un 60% en exportacions és una bona notícia que posa de manifest dos factors: la qualitat del producte manufacturat a les Illes Balears i l’encert en l’impuls del Govern per diversificar i ampliar la presència d’aquests productes a l’exterior”.

Per arribar fins a aquesta situació, el Govern explica que prèviament es va haver d’aconseguir el Pacte per la Competitivitat, la Qualitat en l’Ocupació i el Progrés Social, negociant amb els principals agents econòmics i socials de les Illes. Dins aquest marc, “es varen plantejar actuacions cap a una millora del model econòmic, més diversificat, que contribueixi a un millor repartiment de la riquesa generada i amb un equilibri territorial i mediambiental”.

Per aconseguir-ho, “des de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i les nostres direccions generals de Comerç i Empresa i de Política Industrial s’ha fixat com a tasca fonamental impulsar l’activitat industrial i empresarial amb el clar objectiu de millorar la productivitat i la competitivitat de les Illes Balears mitjançant la diversificació de l’activitat econòmica”.

En aquest sentit, el Govern reconeix que “un dels eixos en què ja s’està actuant és impulsar la internacionalització de les empreses productores, amb línies de subvenció tant per als que s’inicien en aquest camí internacional com per als que necessiten una consolidació en el seu posicionament”. En total, hi ha un pressupost de 460.000 euros en ajudes a internacionalització.

Ajudes a l’exportació

El Govern explica que la primera línia, per a iniciació en matèria d’internacionalització, ha consistit en subvencions de fins a un màxim de 6.000 euros cadascuna per cobrir les despeses de desenvolupament de plans d’internacionalització, plans internacionals de màrqueting o la contractació de un tècnic en comerç exterior per desenvolupar-los. Aquesta línia disposa d’una partida de 100.000 euros.

La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria afegeix que “la segona línia, de consolidació, s’ha dirigit a empreses que ja tenen experiència en mercats exteriors i desitgen consolidar les seves vendes internacionals o cerquen una implantació. Per a això, se subvencionen un màxim de 18.000 euros per projecte”. Aquesta partida disposa de 360.000 euros. L’Executiu assegura que, com a resultat d’aquesta doble línia d’ajuts, que subvencionaven fins a un 50% de cada projecte, un total de 36 empreses n’han estat beneficiades durant el 2017.

Missions comercials

Finalment, el Govern destina 170.000 euros per a missions comercials i missions inverses.

En paral·lel, la Conselleria de Treball ha signat un conveni amb la Cambra de Comerç de Mallorca per potenciar la realització de missions comercials i assistència a fires professionals, a més a més de l’organització de missions inverses en el territori balear.

Segons recorda la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, el passat 2017, i sota el paraigua d’aquest conveni, es va assistir a la fira nàutica de Düsseldorf, a la BioFach (sector agroalimentari) d’Alemanya, a la fira nàutica de Fort Lauderdale (Florida, Estats Units) i a un Tryp Nàutic de Palma (missió inversa).

Tota aquesta feina pot afavorir una menor dependència de l’economia espanyola, com s’està perseguint en altres territoris. És el cas de Catalunya, on la dependència cap a l’Estat s’ha anat reduint a un ritme constant els darrers anys. El 2010 es va produir el famós sorpasso quan les exportacions de Catalunya a la resta del món varen superar per primer cop les que anaven destinades a la resta d’Espanya. Des de llavors, la dependència del mercat espanyol s’ha continuat reduint, com revela un informe elaborat per la Petita i Mitjana Empresa.

stats