TECNOLOGIA
Economia 20/05/2019

Airbnb mira a les ciutats mitjanes després del xoc a les grans capitals

La plataforma arrenca un projecte de turisme sostenible a Igualada amb l’oposició d’entitats veïnals

Paula Solanas
4 min
Entitats locals d’Igualada es queixen de la cessió a Airbnb de l’edifici de l’Adoberia Bella per fer-hi activitats.

BarcelonaEntre les dinou destinacions que la plataforma de lloguer turístic Airbnb destacava per a l’estiu del 2019 no hi havia Londres, París ni Barcelona. La llista -basada en dades d’increment de reserves- l’encapçalava Kaikoura, un poble de poc més de 2.000 habitants de Nova Zelanda on es poden observar balenes i que va patir un fort terratrèmol el 2016. La companyia californiana ha mantingut una relació sovint tensa amb la capital catalana i s’ha enfrontat aquest any a una regulació impulsada per Manuela Carmena a Madrid que limita la seva activitat. A l’últim minut, la llista de llocs destacats va sumar una vintena destinació: a l’Anoia, Igualada ha rebut l’empresa amb els braços oberts. Des del novembre, la ciutat acull el primer laboratori de destinacions saludables de l’empresa, un espai per promoure el turisme sostenible amb què Airbnb vol apartar-se del soroll de les capitals saturades de visitants.

Què hi busca, la plataforma, a l’Anoia? Des de la companyia recorden que -segons dades de l’Idescat- la meitat dels pobles catalans no tenen cap opció d’allotjament tradicional, és a dir, hotels, hostals o pensions. “L’oportunitat per als municipis rurals és més que evident”, destaquen des d’Airbnb. En el cas d’Igualada, la ciutat organitza almenys dos esdeveniments a l’any que la plataforma creu que es poden fer servir com a reclam turístic. El Festival Europeu de Globus i el de botigues efímeres Rec.0 s’han convertit en cites anuals que atreuen turistes al municipi, almenys durant un cap de setmana. “Igualada i l’Anoia han estat històricament industrials, però creiem que també tenim les característiques adequades per abordar el turisme com un nou sector tractor per a l’economia local”, insisteix Patrícia Illa, tinent d’alcalde de Dinamització Econòmica d’Igualada.

Tot i l’entusiasme de l’Ajuntament, l’aterratge d’Airbnb també ha despertat crítiques i sospites entre algunes de les entitats de la ciutat. “Vam sentir molta indignació i impotència en veure l’anunci”, lamenta el David, portaveu de la suma d’una desena d’associacions contràries a la presència de la multinacional a Igualada. Aquestes entitats critiquen que l’empresa hi ha aparegut “com un bolet” i creuen que Airbnb i el consistori tapen amb el concepte de turisme sostenible els efectes que pot tenir en el mercat de l’habitatge al municipi. Denuncien que des del 2014 el preu del lloguer a la ciutat ha augmentat més d’un 35% i que l’Ajuntament tampoc ha promogut projectes d’habitatge social en aquest període. A més, el David recorda que el teixit associatiu fa temps que reclama més espais i no veu amb bons ulls que s’hagi cedit a l’empresa les instal·lacions de l’Adoberia Bella per ubicar-hi el nou laboratori.

L’oferta d’allotjaments d’Igualada que hi ha a Airbnb, però, encara és força limitada. Amb prou feines hi ha un centenar d’anuncis. De fet, el 2015 va tancar l’Hotel Ciutat d’Igualada i ara el municipi només compta amb l’Hotel América. “Igualada té ara mateix més de dos mil pisos buits i pensem que el turisme pot ser un revulsiu per recuperar-los i que tornin al mercat”, assegura Illa.

Pobles buits a Itàlia

L’experiència a Igualada no és una excepció en l’estratègia de la companyia californiana per seguir creixent en entorns més rurals. A Itàlia, Airbnb ha arrencat una campanya per portar el turisme a una quarantena de pobles en perill de despoblació. El projecte -que es va fer viral a les xarxes- oferia tres mesos d’allotjament gratuït a quatre voluntaris perquè es convertissin en amfitrions a Grottole, un poble de 2.000 habitants al sud del país.

També ha signat un acord amb l’Associació d’Alcaldes Rurals de França per portar el turisme al 90% de pobles de menys de 2.000 habitants del país que no tenen hotel. A diferència de les capitals, on fa temps que s’analitza l’efecte d’Airbnb, encara no queda clar l’impacte del lloguer turístic a les zones menys poblades. Segons la companyia, la plataforma és una manera de revitalitzar l’economia d’aquests municipis sense haver d’invertir en infraestructura turística -les cases són dels veïns-, però l’experiment encara ha de presentar els resultats.

LES CLAUS

1. Què és per a Airbnb el turisme sostenible?

La plataforma de lloguer turístic s’ha convertit en el centre de les crítiques en algunes capitals europees per la saturació de visitants que pateixen. No obstant, Airbnb assegura que promou un model de comunitat que ajuda a combatre el turisme de masses i contribueix a revitalitzar l’economia local.

2. Quin tipus de col·laboració tenen Airbnb i l’Ajuntament d’Igualada?

El novembre passat Airbnb va anunciar que instal·laria a Igualada el seu primer laboratori de destinacions saludables, un projecte que penja de la seva nova oficina de turisme sostenible. A la pràctica, aquesta col·laboració s’ha traduït en una sèrie de tallers i conferències que han tingut lloc als espais de l’Adoberia Bella. La setmana passada la plataforma hi va organitzar una cimera amb experts i alcaldes per debatre sobre aquest mateix tema.

3. Què n’opinen les entitats locals?

Des del primer anunci, algunes de les entitats de la ciutat s’han mostrat contrariades amb el projecte. Una desena ja s’han agrupat per mostrar el seu desacord, ja que temen els efectes d’Airbnb en el preu del lloguer i el mercat d’habitatge a Igualada. Tot i així, des de l’Ajuntament insisteixen que altres entitats com els comerciants o els restauradors estan satisfets amb l’acord.

stats