Economia 19/09/2018

Aerolínies espanyoles alerten sobre una creixent congestió del trànsit aeri

Els retards en els vols a tot Europa han augmentat un 60,5% aquest any, segons les companyies

Efe
3 min
Les incidències de Marsella afecten sobretot als aeroports de Barcelona i Palma.

PalmaL'Associació de Línies Aèries (ALA) ha llançat aquest dimecres la veu d'alarma davant el que denomina una "creixent congestió del trànsit aeri" a Europa i a Espanya.

L'avís coincideix amb la xifra rècord d'arribades per via aèria a Espanya de passatgers aquest estiu (abril-agost) recordada per l'ALA, prenent com a base les dades d'Aena: 128 milions de persones, un 4,1% més que en el mateix període del 2017.

Segons el president d'aquesta associació, Javier Gándara, els nivells de congestió a l'espai aeri "no són tolerables", la qual cosa incideix directament en els retards dels vols.

Segons dades de la consultora OAG a les quals ha tingut accés l'ALA, en els últims 12 mesos i a causa de l'excés de trànsit d'avions, els retards en els vols a tot Europa han augmentat un 60,5% en comparació amb el mateix període anterior.

Així mateix, prop del 80% d'aquests retards per gestió de trànsit aeri es produeix en la fase de ruta i el 20% restant, en la terminal.

A Espanya, per la seva situació geogràfica, l'índex de vulnerabilitat a la congestió és major que en altres països, segons ha assenyalat Gándara.

Així, de tots els retards que s'han produït aquest any en els aeroports espanyols, solament el 25% han estat a causa d'incidències no previstes que gestiona Enaire, mentre que la resta s'han produït per incidències en altres aeroports i espais aeris.

Segons dades d'Aena, el nombre d'operacions en els vuit primers mesos de l'any en els aeroports de la xarxa va créixer un 5,6%, amb 1,5 milions de moviments d'aeronaus.

Per retards i solament a l'agost, l'aeroport amb més incidències d'aquest tipus va ser el de Marsella (França), la qual cosa va afectar notablement les connexions amb Espanya, mentre que El Prat, de Barcelona, i el de Palma, per aquest ordre, varen ser les instal·lacions amb majors nivells de demores en els vols.

Gándara ha comentat, no obstant això, que aquest increment en la congestió i els retards "no afectarà" el flux de passatgers en els aeroports.

Precisament, la previsió que maneja l'ALA és que el trànsit de passatgers s'incrementi un 5% en la propera campanya d'hivern, entre novembre i final de març, en comparació amb la temporada anterior.

El màxim responsable de l'ALA ha opinat que tots els actors implicats en el trànsit aeri han començat a implementar mesures per pal·liar aquesta situació, la qual cosa, a parer seu, aconseguirà "una reducció progressiva" dels retards.

Ha avançat aquest dimecres, durant la presentació del balanç de la indústria aèria en la temporada d'estiu, que traslladaran al Ministeri de Foment la necessitat de crear una mesa d'alt nivell sobre el transport aeri.

La mesa estaria tutelada per Foment i amb representació també i la Direcció General d'Aviació Civil, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), el gestor de navegació aèria (Enaire), l'operador portuari Aena i les associacions d'aerolínies.

L'objectiu de la creació d'aquest grup de treball està enfocat a consensuar estratègies comunes per millorar totes les qüestions que incideixen directament en el trànsit aeri.

El president de l'ALA ha citat dos factors més que incideixen en els retards i els índexs dels quals segueixen a l'alça: l'impacte dels fenòmens meteorològics adversos, que han crescut un 123% aquest any, i els conflictes laborals del personal de les aerolínies, amb el rècord de 29 dies de vaga a Europa en els sis primers mesos de l'any.

No obstant això i segons l'ALA, d'acord amb la base de les dades de la consultora OAG Espanya és el país europeu amb millor connectivitat aèria directa, amb l'aeroport de Madrid en setena posició en el rànquing, seguida immediatament per Barcelona El Prat.

El president d'ALA, l'associació que agrupa gairebé 70 aerolínies, ha repassat les xifres de trànsit de passatgers comunicats per Aena.

Així, el flux de passatgers arribats a Espanya entre el gener i l'agost es va incrementar un 5,6% en comparació amb el mateix període del 2017, fins a 177,8 milions de viatgers.

ALA ha recordat que el 80% dels turistes que arriben a Espanya trien l'avió com a mitjà de transport.

stats