Economia 26/03/2019

Aena inicia els tràmits per fer la terminal satèl·lit del Prat

Els projectes inicials d’enginyeria tindran un pressupost total de 13 milions d’euros

Leandre Ibar
3 min
El govern espanyol invertirà 700 milions d’euros en la construcció de la terminal satèl·lit de l’aeroport del Prat.

BarcelonaEl consell d’administració d’Aena va aprovar ahir l’inici de la licitació dels projectes d’assistència tècnica per a la construcció de la futura terminal satèl·lit de l’aeroport del Prat, segons va informar l’empresa gestora aeroportuària en un comunicat.

Els dos serveis d’enginyeria licitats són el tràmit inicial del projecte, que ha de culminar amb el nou edifici satèl·lit, acompanyat de la reforma de la terminal T1 i del camp de vol. Concretament, es tracta de l’assistència tècnica per a la redacció del projecte i l’assistència tècnica d’arquitectura, que s’estendrà fins al final de les obres.

En el cas de l’assistència a la redacció del projecte, surt a concurs amb un pressupost de 12 milions d’euros i un termini d’execució de 18 mesos. Aquesta assistència inclou, segons Aena, la redacció de projectes constructius que serveixin de base per a la licitació de les obres de la nova terminal satèl·lit, l’ampliació de l’aparcament i els canvis en els camps de vol, incloent-hi la construcció d’una nova plataforma d’estacionament d’avions i de nous carrils de rodatge.

L’altre projecte licitat, l’assistència tècnica d’arquitectura, tindrà un import de 648.000 euros i un termini de 48 mesos.

Un cop acabada, la nova terminal satèl·lit es podria destinar a acollir la majoria d’avions de vols intercontinentals, una de les facetes en què ha crescut més l’aeroport els últims anys.

Els experts i Aena coincideixen que l’aeroport del Prat està al límit de la seva capacitat, per la qual cosa es considera necessari construir la nova terminal satèl·lit. Les dades de passatgers van tornar a encendre els llums d’alarma sobre una possible saturació de la infraestructura, que ja conviu amb la congestió de l’espai aeri i les males estadístiques de retards.

En aquest sentit, l’aeròdrom barceloní -que el desembre passat va ser rebatejat pel govern espanyol com aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat- va tancar l’any passat superant la barrera psicològica dels 50 milions de passatgers, un 6,9% més que el 2017. Això va suposar que el 2018 el Prat es quedés a només cinc milions de passatgers del màxim de capacitat establert quan es va inaugurar la terminal 1, el 2009. De fet, les xifres de creixement de l’aeroport superen les estimacions de màxims fetes fa una dècada.

700 milions d’inversió

El president d’Aena, el català Maurici Lucena, va anunciar fa tres setmanes que l’objectiu d’Aena i del govern espanyol és que la nova edificació estigui enllestida el 2026 com a molt tard. La terminal satèl·lit hauria d’oxigenar el trànsit de passatgers a les altres dues terminals i incrementar la capacitat de l’aeroport fins a 70 milions de passatgers anuals, 15 milions més que la capacitat màxima de la infraestructura actual. L’executiu espanyol, doncs, vol començar les obres el 2021 o 2022, cosa que explica que ja tregui a licitació els primers projectes d’enginyeria. A més, el president del gestor públic aeroportuari va prometre una inversió de 700 milions d’euros al Prat per al conjunt del projecte, tot i que aquesta xifra també inclou l’aparcament i la plataforma d’aeronaus. A més, el ministeri de Foment destinarà 500 milions addicionals a la infraestructura abans del 2021, que aniran a la renovació de l’accés ferroviari i del dic de la T-1.

El projecte que ara impulsa Aena, però, estava previst de feia anys. De fet, ja en el moment de la inauguració de la T-1, el projecte preveia l’eventual construcció d’un annex a la terminal per fer front a una possible saturació de la capacitat de l’aeroport.

El gener de 2018, el llavors ministre de Foment, el popular Íñigo de la Serna, va anunciar la voluntat del govern espanyol de construir l’edifici satèl·lit, però amb la moció de censura el pla es va aturar. Amb l’entrada del PSOE a l’executiu, Aena va reemprendre el projecte, així com la consideració de l’aeroport de Girona com a quarta pista del Prat, que també havia previst el PP.

stats