Coca-Cola retira la seva línia de begudes vegetals

La companyia treu al mercat un nou 'pack' de llaunes més petites i envasat sense plàstic

A principis del 2018 Coca-Cola llançava al mercat Ades, l’acrònim d’Alimento de Semillas, la seva gran aposta per aconseguir entrar en el segment de begudes vegetals, en el qual encara no tenien cap producte. Un any i mig després, però, la companyia ha decidit retirar-lo perquè no ha tingut l’acceptació esperada.

La beguda tenia tres varietats: ametlla, civada i coco molt, que es barrejaven amb gustos de fruita com maduixa, plàtan, fruites del bosc o mango. “L’hem retirat temporalment perquè estem estudiant què ha passat: si és un tema d’envàs, de producte o del canal pel qual s’ha comercialitzat”, explica a l’ARA Sílvia Martínez, directora de vendes de l’Àrea Est (Catalunya, València i Balears) de Coca-Cola European Partners.

Aquesta retirada respon a la nova estratègia que està seguint la multinacional a l’hora de llançar al mercat els seus nous productes, que seria similar a la que duen a terme companyies com Apple. “Consisteix en treure la beguda, veure com evoluciona en el mercat i, si té una bona acceptació, mantenir-la i, si no, retirar-la”, concreta Martínez. Abans de començar amb aquest sistema, la multinacional feia estudis de mercat que podien durar anys i, un cop testada la beguda, la llançava al mercat.

La nova tàctica explica que la companyia hagi tret 60 nous productes des del 2017 i hagi desenvolupat 24 nous formats de begudes ja existents. “És normal, doncs, que alguna beguda no funcioni”, diu la directora de vendes de l’Àrea Est. L’últim format que s’ha posat a la venda aquest mateix mes de novembre és un pack de Coca-Cola de llauna de 20 centilitres que s’ha pensat com un snack. La gran novetat és que el pack no conté plàstic, ja que està empaquetat amb cartró.

Líder a Amèrica del Sud

Espanya ha sigut el primer país europeu en què s’ha comercialitzat Ades. La beguda, però, fa més de 30 anys que es ven fora del Vell Continent. Es va crear a l’Argentina l’any 1988, Coca-Cola la va comprar el 2017 i, actualment, és la marca líder de begudes vegetals a l’Amèrica del Sud.

Juntament amb aquest llançament, la firma també va treure al mercat espanyol a principis de l’any passat Honest, una línia de begudes ecològiques feta a base de tes i cafès; Glacéau Smartwater, aigua vaporitzada i destil·lada, i Appletiser, un suc de poma lleugerament carbonatat que és molt popular a les Canàries, on fa gairebé 50 anys que es ven. “Han tingut un bon funcionament en el mercat”, assegura la portaveu de Coca-Cola European Partners.

Un 4% més d'ingressos

Coca-Cola European Partners espera tancar aquest any amb un creixement dels ingressos del 3%. De gener a setembre la seva facturació va superar els 9.000 milions d'euros, cosa que suposa un increment del 4% respecte al mateix període de l'any passat i el millor registre de vendes de l’empresa en els nou primers mesos de l’any des que es va crear el 2016. En l'informe que va enviar la multinacional presidida per Sol Daurella a la Comissió Nacional de Mercats de Valors (CNMV),  precisava que la xifra de vendes en aquests primers nou mesos de l'any ja inclou l'impacte de l'augment dels impostos de l'1% sobre determinats refrescos al Regne Unit i França. 

60

Nombre de llançaments de nous productes que ha fet Coca-Cola European Partners des del 2017

L'explicació d'aquests bons resultats dels primers nou mesos recau en  la divisió d’Ibèria. Espanya, Portugal i Andorra formen l’àrea geogràfica que més ingressos va proporcionar a la companyia: 2.160 milions d’euros fins al setembre, gairebé una quarta part de les vendes totals de la companyia.

EDICIÓ PAPER 14/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF