Dossier 01/06/2013

El sector empresarial balear no arriba a Moscou

A. T.
2 min

PalmaLa visita oficial del president del Govern, José Ramón Bauzá, a la fira MITT de Moscou, el mes de març passat, fou la primera de la més alta instància de Balears en un certamen turístic fet a Rússia. El turisme esdevé un cop més la punta de llança de l'economia balear a la recerca d'incentius que permetin superar l'actual situació financera de crisi. I la fortalesa del ruble rus s'albira com un plausible mannà desitjat per mans públiques i privades a Balears. Fora de la zona euro i a recer de la crisi financera i creditícia que tenalla la vella Europa, Rússia ha estat escollit com a soci perfecte per a les Illes, amb el turisme com a porta d'entrada, però amb l'esperança de poder estendre els vincles cap a altres sectors productius. La qüestió es troba a saber si les expectatives de negoci que s'han posat en l'amic rus podran ser satisfetes en el futur. Fins ara no ha estat així.

Més enllà del turisme i de les inversions immobiliàries, empresaris d'altres sectors confien en l'obertura de noves vies de col·laboració bilateral. En realitat, les xifres de la balança comercial entre Balears i Rússia són poc més que inexistents, amb unes exportacions per valor d'1,3 milions d'euros i unes importacions de només 83.700 euros. Unes xifres oficials extretes de la base de dades de comerç exterior de les cambres per 2012. En termes de l'Estat, l'exportació espanyola frega els 3.000 milions d'euros, mentre que la importació des de Rússia supera els 8.000 milions d'euros, en gran part a causa de la compra del petroli i els seus derivats

En el sector de l'hostaleria, alguns petits hotelers han cercat fórmules per poder finançar les necessàries obres de reforma dels seus establiments sense haver d'acudir al crèdit bancari. Ho han fet a través d'inversors que han bloquejat, a canvi, les places dels hotels que ajuden a reformar per als touroperadors que treballen el mercat rus. És el cas de NT Incoming, que finança obres de remodelació de dos hotels de Mallorca, a canvi de garantir-se els seus llits per a turistes russos o ucraïnesos durant les pròximes temporades.

Alguns empresaris illencs han començat a posar en mans d'intermediaris el sondatge de nous mercats i inversions per als seus negocis. N'és el cas d'Elvira Gallyamova, russa resident a Mallorca des de fa 13 anys i que en fa dos que edita una revista de periodicitat anual, Rusia&Mallorca , que es distribueix a fires i esdeveniments empresarials organitzats al país exsoviètic. Aquest mitjà esdevé un aparador per a les empreses i iniciatives que s'hi anuncien, i un esquer per activar les inversions russes. Gallyanmova creu que "no cal incentivar les polítiques de promoció de la destinació turística, ja que això ja ho fan les administracions. Però en canvi sí que s'han de promoure vies d'acostament empresarial". Elvira Gallyamova pensa que "en el camp dels negocis les aliances són molt més lentes i s'ha de deixar passar un temps" fins que els contactes fructifiquin.

stats