LA MODA ES REIVINDICA
Dossier 03/02/2018

Quan la roba és reflex de l’ànima

Joana Borràs i Cinzia Bertocci creuen en una moda conscient i ètica, i la defensen

M. P. De Cabo
3 min
Joana Borràs, Cinzia Bertocci i Jaume Santó.

PalmaLa firma de moda FEEL Mallorca es crea el 2012, però agafa el relleu d’una antiquíssima tradició que neix vuitanta anys enrere, en la qual troba els seus antecedents. En l’actualitat, Joana Borràs i Cinzia Bertocci -els noms propis que hi ha darrere la marca- creen conjuntament des de l’illa una línia tèxtil que s’acosta a la Mediterrània en textures, gammes cromàtiques i disseny, fins a esdevenir complement idoni per al nostre blau. Naturalitat, frescor i modernitat són els qualificatius que més la defineixen. Joana Borràs, oriünda de Mallorca, ens explica en l’entrevista següent què significa FEEL.

Com sorgeix FEEL Mallorca?

La trajectòria de la marca consta de dues etapes diferenciades. La primera remet a fa vuitanta anys, quan Jaume Sansó i Catalina Sansó alimentaven la tradició del brodat mallorquí als tallers de l’illa, on més de dues-centes dones feien feina. La segona etapa s’enceta en la dècada dels vuitanta i se centra més en el calçat. Però el punt d’inflexió se situa, sens dubte, quan comencen a experimentar-se els símptomes de la crisi actual, quan la maquinària dels tallers Sansó es conserva però les empreses deixen de fer encàrrecs, ja que comencen a desviar-los cap a la Xina i altres països on surten més econòmics monetàriament, malgrat que la qualitat del material, el procés de producció i les condicions laborals dels treballadors difereixin moltíssim dels que s’empraven fins aleshores. FEEL Mallorca comença donant un nou ús a aquesta maquinària de brodat, a aquests tallers. Més tard, ens hem diversificat.

D’on proveniu les persones que us hi trobau darrere?

Cinzia Bertucci, italiana, té experiència com a dissenyadora des del 1993. Va fer feina per a marques com Bennetton, Oilily, Diesel i Naf Naf. Jo vaig començar la meva carrera com a dissenyadora el 1996, al teatre Principal de Palma, i he fet feina en ciutats com Nova York, París i Londres. Després he tornat a Mallorca, a l’origen.

Quins objectius perseguiu? Cap a quina direcció heu decidit avançar?

Juntament amb na Cinzia, des del 2012, any en què neix FEEL, hem pretès actualitzar el brodat mallorquí fent servir uns dissenys més avantguardistes sense perdre la qualitat original. Feim servir materials sostenibles, ecològics, com ara el cotó orgànic. Feim feina amb pigments regenerats, que a Espanya estan controladíssims legislativament, però que en altres països de fora d’Europa no estan regulats, per la qual cosa els tiren a la mar, amb l’altíssima contaminació que això suposa. Si una marca de roba tria treballar en aquests països de dubtosa o nul·la legislació, en aquest àmbit, contribueix a fer mal al planeta.

Així, l’ètica i, per tant, la política també abracen l’àmbit de la moda, del vestir. Per quines raons recomanaríeu comprar producte local o artesanal en lloc d’adquirir-lo en una gran superfície o en una cadena de botigues de roba, les denominades franquícies?

La moda va cap a l’estil de la persona, és a dir, més enllà de la condició efímera de la moda mateixa. El que duim posat ens defineix. Si vols comprar roba feta amb pesticides, manufacturada per infants explotats, tot això també et defineix, com a persona i com a consumidor; igual que les cures que dediques a la roba i a la qualitat de la peça, de les quals depèn que et duri més o manco temps; com cuida el planeta la manera d’elaborar-la, com tries contribuir a la pol·lució amb més fems, en aquest cas produïts per llençar massa roba.

On podem trobar i comprar la roba de FEEL?

Actualment, a la nostra web www.feelmallorca.com no disposam de servei de venda online, però es poden trobar les col·leccions de FEEL en trenta punts de venda a escala estatal, inclosa, és clar, Mallorca, on venem en botigues multimarca de Ciutat i de la Part Forana.

stats