Dossier 03/06/2013

Un negoci per als transportistes i una ruïna per a ciutadans, empreses i clubs

La irrupció de les companyies de baix cost ha provocat un important canvi en el panorama i posa encara més en evidència una desproporció absoluta

2 min
L'aeroport de Son Sant Joan és el tercer que té més trànsit de tot l'Estat.

Palma - Londres és una ruta que es pot comprar per un preu de 60 euros anada i tornada; això sí, amb molta antelació. La irrupció de les companyies de baix cost ha provocat un important canvi en el panorama del transport aeri i, en el cas de les Illes Balears, posa encara més en evidència una desproporció absoluta. Resulta més econòmic agafar un vol de tarifa reduïda amb una companyia de baix cost per viatjar a l'estranger que fer un trajecte de Menorca a Eivissa, tractant-se de dues illes que pertanyen a la mateixa comunitat autònoma. En el cas del vol de lleure, el viatger pot triar quan i com es desplaça i, per això, també obté millors tarifes. En el cas dels ciutadans de l'Arxipèlag, sovint els motius són tan inevitables com anar a un especialista o desplaçar-se per feina. Un veritable sobrecost per a particulars i empreses.

En una comunitat amb un territori insular, una bona gestió dels serveis públics i una descentralització feta amb criteris d'eficiència poden estalviar molt de temps i recursos públics. Només el fet de traslladar en determinades ocasions metges especialistes de l'Hospital Universitari Son Espases a l'Hospital General Mateu Orfila, de Menorca, i a l'hospital Can Misses, d'Eivissa, durant el 2012 ha evitat el desplaçament a Mallorca de 1.374 pacients. Aquesta xifra suposa que s'ha incrementat un 46,5% el nombre de pacients atesos per especialistes de Son Espases a Menorca i a Eivissa respecte de l'any anterior. En concret, el 2011 els especialistes de Son Espases varen atendre 938 pacients i 1.374 el 2012. Amb aquesta fórmula, els pacients poden ser atesos a l'hospital de l'illa on viuen i s'estalvien recursos públics en concepte de costos de transport.

Agafant únicament com a referència la federació amb més fitxes, la de futbol, s'observa com fins a 50 clubs es veuen obligats a viajar entre illes per poder competir. Un sobrecost que posa al límit els recursos de les entitats, en un moment econòmic molt delicat. Els darrers anys s'han produït diferents enfrontaments entre els clubs i el Govern, perquè l'executiu de Bauzá no es volia fer càrrec dels retards. El que a la Península és un simple trasllat en cotxe per jugar un partit, a les Illes esdevé una complicació de temps i doblers. Enguany el Formentera ha jugat a Tercera Divisió. Quan hi va accedir, els clubs -14 de Mallorca i dos de Menorca- es mostraren molt preocupats per la despesa. Clar que segurament no pensaven en els formenterers ni en el seu pressupost, que ha hagut d'incloure viatges complicats cada dues setmanes.

stats