LA MODA
Dossier 04/02/2018

Vero Bilicka, tota una vida vinculada a la moda

The White Box és el nom de la seva marca pròpia, que es caracteritza per la producció local de peces úniques

Maria Cifre
3 min
Vero Bilicka, tota una vida vinculada a la moda

PalmaVeronica Bilicka va néixer entre agulles, teles i màquines de cosir. La padrina materna i la mare eren modistes i ella, a mesura que es va fer gran, va començar a fer-se la seva pròpia roba. Fa 16 anys, l’any 2002, va emigrar d’Argentina, la seva terra natal, cap a Eivissa, on només passà un mes. Després es va establir a Pollença, on resideix actualment.

La seva carrera començà a l’Argentina confeccionant roba esportiva i banyadors, quan era nina. Llavors, de més gran, fou propietària de diverses botigues de moda, tant de peces de roba de disseny propi com d’altres marques. Amb una de les seves millors amigues, Gabriela Aldezábal, crearen un projecte social, anomenat Manto, que consistia a ensenyar a cosir a dones dels barris de la zona perifèrica de la ciutat. Després, proporcionava feina a aquestes dones, que l’ajudaven a teixir les peces que ella mateixa dissenyava. Actualment, el projecte continua viu a l’Argentina.

The White Box

El projecte professional de Bilicka s’anomena The White Box i va néixer a Pollença l’any 2012. “Pollença em va robar el cor”, diu Bilicka.

La marca es defineix per la qualitat de les peces, la producció local, pel fet que té edicions limitades i pel caire de compromís social. De cada disseny se’n fa un màxim de vuit peces, és a dir, són dissenys gairebé exclusius elaborats amb materials de primera qualitat.

Des del 2014, The White Box disposa d’un petit estudi i showroom, situat al centre antic de Pollença, on Bilicka dibuixa, dissenya i exposa tots els models, allà també s’hi poden aconseguir les peces. “El punt distintiu és que la producció és fa tota aquí, a l’illa. Gairebé cap marca confecciona aquí perquè és molt car”, apunta la dissenyadora. Parlam de producció local, ja que tots els models s’elaboren a sa Pobla, Alcúdia, Inca i Marratxí.

La seva col·lecció es pot adquirir al seu showroom o a www.thewhitebox.com.es. Els clients potencials, explica, “són majoritàriament alemanys, nòrdics, anglesos i provinents de Suïssa”. La peça estrella de la dissenyadora és el clàssic i innovador abric que és pot posar de set maneres diferents, “El model 7 en 1 agrada molt, ja que compres una prenda i tens set peces de vestir diferents, ara estic provant de fer-ne la versió per a home”, explica Bilicka.

Un dels principals problemes del sector és la insularitat. El fet de viure en una illa dificulta el procés tant de la importació del material necessari per a la confecció com de l’exportació de les peces. Això implica un augment dels costos que es veu reflectit en el preu final. Bilicka diu que aconseguir material a Mallorca és impossible i que ha d’importar-lo de França, Itàlia o Portugal, entre altres països.

Dins el projecte The White Box, Vero Bilicka inicià el programa Up-cycling leader project per donar valor a un objecte que, tot sol, no en té. La dissenyadora es posà en contacte amb un fabricant de sabates d’Inca, que li proporciona tots els retalls de pell que no fa servir. Llavors Bilicka s’encarrega fer-los funcionals, fent bosses de mà o cinturons.

Compromís social

A banda del projecte de pell, The White Box ha realitzat col·laboracions per potenciar l’inserció laboral de dones immigrants a través de la costura. El primer projecte el va fer a sa Pobla, el 2016, amb l’associació Pa i Mel. El taller consistia a explicar a aquestes dones la tècnica del ganxet i l’elaboració de floretes de ganxet que ella després inclouria en una de les seves col·leccions d’abrics. El segon projecte va ser una iniciativa de l’Ajuntament de Pollença, que programà tallers per a nouvinguts. Bilicka ensenyava a cosir a dones a través del taller Hands, que es convertí en un punt de trobada on les dones es contaven les dificultats del dia a dia. “Vaig aprendre molt socialment, estam acostumades a tenir aquest tipus de conversa fent un cafè amb les amigues, però a elles les veia tan necessitades d’aquell espai de diàleg que va ser un taller mot gratificant”, remarca Bilicka. Durant la conversa, la dissenyadora remarca que, en aquest projecte, segurament ella va aprendre molt més que no va poder oferir.

stats