AUDIOVISUAL
Cultura 30/12/2016

Visió de contingut local per esdevenir internacional

La Balears Film Comission tanca l’any amb 169 sol·licituds de rodatges i la participació a sis fires

Margalida Mateu
4 min
Visió de contingut local per esdevenir internacional

PalmaLa Balears Film Comission tanca l’any 2016 havent atès els següents projectes audiovisuals: 3 llargmetratges, 44 sèries de televisió, 5 curtmetratges, 15 documentals, 15 sessions fotogràfiques, 27 espots publicitaris, 2 vídeos musicals i 58 contactes sobre informació, gestió de permisos, recerca de localitzacions i incentius.

Les Balears han estat, així, protagonistes de nombrosos rodatges, entre els quals la Balears Film Comission destaca, per exemple, el llargmetratge La Vida Lliure, dirigit per Marc Recha i filmat a Menorca; el llargmetratge Menorca del canadenc John Barnard; el documental DreamSongs, d’Agustí Vila i rodat a Eivissa; les campanyes de publicitat de Loteries i Apostes de l’Estat, Coca-Cola i Estrella Damm; els programes de televisió La Banda Desnuda per a Movistar #0; una altra temporada de la sèrie A Place In the Sun per a Channel 4; Tu en España y yo en América per al Canal Internacional de TVE o un reportatge de la televisió de Corea del Sud JIBS sobre temàtica mediambiental a les Illes.

Cal recordar que la Balears Film Comission és un organisme que depèn de l’Institut d’Estudis Baleàrics -anem oblidant ja, però, aquest nom perquè aquest 2017 passarà a nòmer ILLENC-. El seu director, Josep Ramon Cerdà, assenyala que “per primera vegada el Govern de les Illes Balears ha fet una política d’impuls a la producció audiovisual. És per això que amb vista al 2017 obrirem una nova línia de subvencions de la qual, fins ara, no hi ha hagut precedents i que ens permetrà donar suport a les produccions de manera consensuada amb el sector i amb IB3, amb qui també tenim contacte permanent”.

Angela Bosch va arribar a la Balears Film Comission al mes d’abril del 2016 per ser-ne la coordinadora. Des de llavors ha fet feina per “regenerar i fer una entitat evolucionada i amb més presència a l’exterior, tot i que no partim de zero -la Film Comission existeix des de principis dels anys 90-”, i ha treballat conjuntament amb les tres grans associacions de l’audiovisual de les Balears: l’APAIB (Associació de Productores Audiovisuals de les Illes Balears), “una entitat d’empresaris que és molt activa”, l’ACIB (Associació de Cineastes de les Illes Balears), que engloba els cineastes i les creacions fetes des de les Illes, i The BASE, una associació de professionals ‘freelance’ i empresaris i que té una gran presència al món de la publicitat.

“La Balears Film Comission s’ha d’entendre com un servei públic al sector audiovisual de les Balears”, assenyala la coordinadora, que creu que “hi ha molt de talent a les Illes”. “Fa molts anys que faig feina al sector, som membre de la European Film Comission i crec que a les Balears hi ha molt per créixer, però també que hi falta pressupost. És un sector que necessita algú al darrere que l’avali, però aquesta empenta no pot sortir només de les institucions públiques, sinó que s’ha de mirar d’unir llaços i fer coproduccions. També crec que falta formació, necessitam saber què fan els altres països, quines són les tendències, com es mouen, què passa a l’altra part del món, hem de tenir una visió de com fer un contingut local perquè esdevengui internacional”, hi afegeix.

Projecció exterior

Angela Bosch recalca que “no podem pensar en una sola finestra, que habitualment és IB3. Si miram cap a un sol canal, ens equivocam, perquè les produccions, encara que tinguin un contingut local, poden ser d’interès internacional. És per això que creim que s’ha de sortir molt a fora i fer una inversió en formació, si no vivim sempre en una bombolla”.

La coordinadora diu també que “cal difondre allò a què ens dedicam realment, és a dir a captar projectes de fora coordinats amb la resta de films comissions existents a les Illes i oferir un servei d’assessorament a les produccions que trien les Balears per enregistrar-hi els seus rodatges. És així com l’Illes Balears Film Commission ha tancat l’any 2016 amb 169 sol·licituds de rodatges.

D’altra banda, es tracta d’un organisme que s’encarrega de promocionar a l’exterior les produccions de les Illes Balears, ajudar-los a trobar finançament, assistir a mercats i festivals i tenir presència a fora. Així la institució enguany ha participat a sis mercats, fires i festivals internacionals per ajudar a trobar coproductors i distribuïdors per a projectes de productores de les Balears i promocionar les Illes com a espai de rodatges. Els mercats, fires i festivals als quals ha assistit han estat: Marché du Film, a Cannes; Sunny Side of the Doc, a La Rochelle de França, amb una delegació de sis empreses balears; Trobada de Coproducció a Prats de Molló a França, amb IB3 i sis productores audiovisuals; mercat Spanish Screenings del Festival de Cinema Europeu, amb 10 empreses balears, i la fira de localitzacions Focus London. També cal destacar la presència balear a Abycine, el Festival de Cinema Independent d’Albacete, ja que el llargmetratge Bittersweet Days, de Marga Melià, va estar a la secció oficial i el projecte de llargmetratge Tenemos que vernos, de Toni Bestard, va guanyar un premi de 15.000€ a l’Abycine Lanza.

Per al 2017, l’Illes Balears Film Commission tindrà un estand propi al European Film Market de Berlín, al qual assistirà acompanyada per una delegació d’11 productores de les Balears.

stats