Festivals
Cultura 25/09/2022

El viatge a la terra promesa de 'Los reyes del mundo' triomfa a Sant Sebastià

La 'road movie' a la Colòmbia rural de Laura Mora guanya la Concha d'Or del festival

3 min
Fotograma de 'Los reyes del mundo'

Enviat especial a Sant SebastiàEls jurats de Sant Sebastià han agafat el gust a premiar directores joves. Los reyes del mundo, de la colombiana Laura Mora Ortega, ha guanyat aquest dissabte la Concha d'Or del Festival de Sant Sebastià. És la tercera Concha d'Or consecutiva que s'endú una cineasta: el 2020 va ser la georgiana Dea Kulumbegashvili amb Beginning i l'any passat la romanesa Alina Grigore amb Blue moon, en els dos casos opera prima de les directores. Los reyes del mundo no és un debut, però sí la segona pel·lícula de la directora, que ja va cridar l'atenció a Sant Sebastià amb el seu primer treball, Matar a Jesús, premi del públic de la secció New Directors del 2018.

A Matar a Jesús Mora posava el focus en la violència dels barris més marginals de Medellín a través d'una història de venjança. Los reyes del mundo també arrenca en el paisatge arrasat de la ciutat colombiana, però és només el punt de partida del viatge de cinc nois del carrer, ragazzi di vita colombians que marxen de Medellín a la recerca de l'herència que rep un dels joves: uns terrenys confiscats a la seva àvia pels paramilitars i que un programa del govern està restituint ara als seus legítims propietaris. Aquesta terra promesa és el destí d'una road movie a peu i en bicicleta cap a l'interior de Colòmbia, un recorregut invers al de milers de famílies indígenes expulsades de les seves terres pel conflicte històric del país.

Acompanyada de les dues productores del film i els cinc protagonistes, nois d'orígens semblants als dels seus personatges, una Mora molt emocionada després de "quatre mesos excepcionalment difícils" ha recordat el seu pare ("fa vint anys que la violència se'l va emportar") i ha agraït als actors que l'hagin fet adonar que "la desobediència és necessària i que la bellesa s'ha de celebrar sempre". "Espero que la pel·lícula serveixi per establir un diàleg al meu país i pensar en un món més just", ha desitjat.

Un drama 'indie', premi del jurat

Com l'any passat, les directores copen les posicions més nobles del palmarès, ja que el premi del jurat se l'ha endut la nord-americana Marian Mathias pel drama indie Runner, que traça la desolació d'una noia que lídia amb les conseqüències de la sobtada mort del seu pare, el bala perduda d'un poblet perdut enmig del no-res. I la Concha d'Argent a la millor direcció ha tingut color japonès: Genki Kawamura, que al drama A hundred flowers explora els retrets i la culpa enquistats entre un fill i una mare que s'està endinsant en la boira de la demència senil. Tant Runner com A hundred flowers són l'opera prima dels seus directors, gest que subratlla l'aposta del jurat pels cineastes amb futur.

Del cinema espanyol i català, favorit en les travesses, poc rastre al palmarès de la competició oficial: un sol premi, la Concha d'Argent d'interpretació protagonista a la jove Carla Quílez, la mare adolescent de La maternal, però compartit ex aequo amb un altre actor adolescent, el Paul Kircher de Le lycéen. La nòmina d'actors guardonats la completa Renata Lerman, millor interpretació de repartiment per l'argentina El suplente, on interpreta la filla del professor protagonista; Lerman, per cert, és la filla del director del film, Diego Lerman. La xinesa A woman (millor guió) i la mexicana Pornomelancolía (millor fotografia) tanquen un palmarès que deixa fora obres notables com The wonder, Sparta i Walk up, tres de les cintes preferides de la crítica.

stats