CREACIÓ
Cultura 30/06/2018

El CAC sobreviu tot i les traves administratives i no tenir espai

Un procés de pensament col·lectiu amb agents culturals que aposten pel retorn social

María José Ribas
3 min
Dinàmiques i tallers amb Bauma, del grup motor del CAC, a l’espai Rentadors del Jonquet.

PalmaEl CAC té un pressupost anual de 70.000 euros, però no disposa d’un espai físic. Amb aquest pressupost s’ha decidit fer formacions i dinàmiques col·lectives per trobar un model de cogestió i crear convocatòries de projectes amb impacte social.

Amb l’objectiu de trobar un model de cogestió entre l’administració, els agents culturals i la ciutadania, es varen organitzar les primeres Jornades de Cogestió-Autogestió d’Arts Visuals Palma el mes de novembre. A partir d’aquell moment, entre els assistents es va crear el Grup Motor, que ha anat treballant i negociant amb l’administració per tirar endavant el projecte. Per trobar mètodes de treball col·lectiu, el grup va decidir que Bauma ajudàs a dissenyar un pla estratègic.

Grup Motor

Està format per un grup de persones que s’han reunit de manera periòdica i han assistit a les dinàmiques amb Bauma. Tots són agents directament implicats en el sector de la creació: artistes, gestors culturals, educadors i mediadors, entre d’altres.

Joanot és el vocal de comunicació del Grup Motor. És documentalista i aquests tres últims anys, a Girona, ha participat en un projecte de dinamització del barri de Sant Narcís, una zona degradada de la perifèria de la ciutat, en què es varen organitzar concerts, exposicions i mercats i es crearen noves empreses. A partir d’aquesta experiència, en la qual ja es va combinar la creació i la gestió, va entrar a participar en el Grup Motor de Palma, en una situació similar a la que va trobar a Girona fa quatre anys.

Les traves burocràtiques alenteixen el projecte i, a parer seu “l’administració ha de fer el possible per facilitar els tràmits. És necessària una pedagogia de dalt cap a baix i de baix cap a dalt. Cal intentar que s’horitzontalitzi, tot i que és molt difícil perquè hi ha unes estructures molt rígides i obsoletes”.

A Palma no és el primer lloc on es crea un centre d’art cogestionat, n’hi ha referents en els àmbits europeu i estatal. Ara mateix se cerca un model per a un centre d’art que actualment està deslocalitzat i que es troba en un moment de transició.

Administració

Sebastià Mascaró, director general d’Arts Visuals i Programes Públics, és qui està al capdavant de l’administració del Casal Solleric i el CAC. Ell i el tècnic Rafel Umbert han treballat de manera consensuada amb el Grup Motor, col·laborant i participant en les dinàmiques amb Bauma per trobar les millors maneres d’assolir un retorn cap a la ciutadania per mitjà de l’art plàstic. L’objectiu és obrir les arts plàstiques a altes col·lectius i agents socials.El ritme de treball és lent perquè la idea de tot plegat és crear una bona base que es pugui posar en pràctica sobre el territori.

ColaBoraBora

ColaBoraBora és un col·lectiu especialitzat a dissenyar processos socials i participatius a partir de l’art. Alguns dels seus integrants vindran a dinamitzar les Segones Jornades del CAC Palma, que es duran a terme la setmana que ve.

Txelu ha fet el seguiment del procés amb el Grup Motor del CAC, i comenta que a diferència d’altres projectes que han realitzat en contextos específics, aquestes jornades són especialitzades i s’hi espera un públic molt concret, tot i que hi ha un gest d’obertura i acció pública.

El paper de ColaBoraBora, en aquest cas, és acompanyar a una reflexió col·lectiva i facilitar eines per trobar pràctiques artístiques amb retorn social.

Perills

Segons Txelu, “una part del projecte és assolir la continuïtat”. El canvi de legislatura fa témer al Grup Motor que el treball col·lectiu esdevingui paper mullat. A Mascaró li agradaria que el projecte arribàs a tenir vida pròpia.

stats