Cultura 29/03/2021

Tots els treballs barcelonins del "rei" del disseny gràfic

America Sanchez ha fet treballs tan emblemàtics com els logotips de Vinçon i dels taxis

3 min
'Floquet de neu souvenir', d'America Sanchez

BarcelonaLa trajectòria de Quim Monzó va començar en el camp del disseny gràfic, i considera America Sanchez com “el rei” a l’hora de trobar les solucions ideals als encàrrecs “sense deixar-hi marcada l’empremta pròpia”. Per això quan l’Arts Santa Mònica li va dedicar una exposició l’any 2008 va demanar al comissari, l’escriptor Julià Guillamon, que li encarregués el disseny del catàleg, i la relació entre Guillamon i Sanchez segueix donant fruits: Guillamon va ser el comissari de l'exposició del Palau Robert America Sanchez. Clàssic, modern, jazz i tropical i Sanchez ha fet les portades de diversos llibres de Guillamon publicats per l’editorial Comanegra. I ara Julià Guillamon i Albert Planas, col·laborador de Sanchez durant gairebé dues dècades, llancen el llibre America Sanchez a Barcelona, publicat per l’Ajuntament de Barcelona i Galàxia Gutenberg. “L’America és una bèstia humana, té una feina molt variada, no es repeteix mai”, afirma Julià Guillamon. “Hi ha dissenys que has vist tota la vida i no sabies de qui eren –explica–. Després descobreixes que eren seus i entens per què t’agradaven, com la coberta de Viatge a Ítaca”.

Al llarg dels anys America Sanchez ha dissenyat la imatge d’institucions, entitats i locals de Barcelona tan coneguts com el Museu Picasso, el Teatre Nacional de Catalunya, L’Auditori, els taxis de Barcelona, Vinçon, Moritz, l’escola Eina i la cafeteria de la llibreria Laie. També és conegut per cartells del Festival Grec i les Festes de la Mercè i pels seus logotips de la candidatura de Barcelona als Jocs Olímpics i el logotip del centenari del Barça. I en un terreny més personal va fer de Floquet de Neu el protagonista d’un dels seus fotomuntatges. “Tothom coneix les marques de les quals l’America ha fet els logotips però gairebé ningú sabia que ell n’és autor”, diu Albert Planas.

Caràtula del disc de Lluís Llach 'Viatge a Ítaca'
Logotip de Moritz
Caràtula del disc de Maria del Mar Bonet 'Alenar'

America Sanchez a Barcelona no és un llibre de disseny tradicional, ja que els diferents treballs estan explicats reproduint diferents converses dels tres autors: Guillamon i Planas van maquetar les imatges de les pàgines i Guillamon va enregistrar els comentaris que van fer ells dos i Sanchez quan van repassar-les plegats durant diversos dinars, i va escriure els textos a mida. “El format és gamberro, com els seus dissenys”, explica Guillamon. 

Logotip de Vinçon
Punt de llibre de la llibreria Ancora y Delfín
Coberta del llibre de Julià Guillamon 'Travessar la riera'

Albert Planas es va incorporar a l’estudi d’America Sanchez quan es començaven a fer servir els ordinadors. “Ens assèiem al davant de l’ordinador i componíem les coses a mitges, treballàvem, com si fóssim un. És un mètode de treball que després he heretat i també he aplicat amb el Julià”, diu Albert Planas. “L’America va més enllà del disseny gràfic –explica–, és experimentació, tot un món. Té una manera de mirar que és extraordinària, en cinc minuts analitza tot el que veu, és com un escàner. I cada treball que fèiem era com ell, començava d’una manera diferent, era una aventura”.

Cartell de Maria del Mar Bonet
Un taxi de Barcelona vist per America Sanchez
stats