Teatre

El terror de Putin

Crítica de l'obra 'A man from Podolsk (Un home de Poldolsk)' d'Oskaras Korsunovas

'A man from Podolsk (Un home de Poldolsk)'

Temporada Alta. Teatre de Salt. 30 de novembre

Nikolai no sap per què l’han detingut. Si ni tan sols anava borratxo, exclamarà. El jove Nikolai no entendrà per què li pregunten en quin any Poldolsk va esdevenir ciutat, quants habitants hi viuen o de quin color és la part interior de la porta de l'edifici on viu. Per què li fan cantar una ridícula cançó. No entendrà res. Però, al llarg d'una hora i mitja d’interrogatori, el psicòpata tinent i la sexi capitana l’aniran denigrant i humiliant fins a convèncer-lo que el seu descontentament per viure en una ciutat grisa, que la seva insatisfacció amb una feina burocràtica mal pagada i fins i tot el fracàs de la seva relació sentimental són culpa de la seva insignificança, de la seva ridiculesa, de la seva estupidesa, de la seva incapacitat per valorar el que l’envolta i no pas responsabilitat de l’entorn o dels qui organitzen la societat. Un cop destruïda l'autoestima no queda res més que acceptar el que tens amb resignació. Una tortura perfecta que no deixa empremtes visibles. Terrorífic.

Korsunovas planta a Girona un 'Matrix' contra "la propaganda russa"

L’obra de l'escriptor rus Dmitry Danilov dirigida per Oskaras Korsunovas, habitual del Festival Temporada Alta, mostra un rentat de cervell en directe i suposa una denúncia clara i punyent de les noves maneres que utilitza el poder per reprimir el descontentament, per aniquilar la dissidència, i que no passen per la violència física, o no prioritàriament per aquesta violència tot i l'amenaça de fer-la servir, sinó per confrontar la crítica i el criteri individual amb el positivisme cec d’una realitat deformada i interessada fins a l’absurd que no es correspon amb el que és real.

El que passa a la comissaria on han detingut en Nikolai és una mena de metàfora del que passa a la societat russa manipulada pels mitjans de comunicació, per la propaganda i, en definitiva, per la creació d’una realitat paral·lela que té poc a veure amb la dels individus. Unes formes que l’autor situa a Rússia i el director estén a altres països de l’Est, però que no disten tant de les mentides i falsedats de la ultradreta a Occident.

EDICIÓ PAPER 30/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF