Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

Les teresetes reivindiquen el seu espai

El festival reuneix fins demà professionals i espectacles d’arreu del món

El teatre de teresetes moltes vegades s’ha tractat com el germà pobre o menor dels gèneres teatrals. El Festival Internacional de Teatre de Teresetes, però, dignifica i realça el sector, amb un cartell impecable, espectacles d’arreu i una bona gestió i organització, i es consolida com un dels festivals més importants de l’illa, ja amb dinou edicions.

Durant aquests dies i fins diumenge -quan acaba el festival- ha reunit professionals d’arreu del món, que són aquests dies a Mallorca per reflexionar sobre el sector i mostrar els seus espectacles. També hi participen programadors de pertot que s’han reunit a les jornades professionals. Quines són les tendències? Què vol el públic? I els organitzadors? Són alguns dels temes que s’han debatut, però també aspectes poc artístics, com ara com es cobren els espectacles. Els paga l’organitzador o bé van a mitges amb passar la gorra o taquilla inversa o que el festival es faci càrrec d’un mínim de caixet? Les fórmules són diverses i els ponents -molts d’ells europeus- han explicat el seu funcionament. És el cas de la suïssa Laura Gambarini, que presenta aquests dies Cirque du Bottle-Cul i explicà la seva forma mixta de finançament. L’artista mostra una obra de carrer de petit format i defensa en els seus espectacles els artefactes més rurals, és per això que fa servir una cadira de munyir vaques. Encarna el personatge de Madame Lleial, que fa circ sota un paraigua amb artistes fets de taps de suro, paper higiènic i patates fregides com a estrelles convidades. “El circ els permet brillar dalt de l’escenari, en lloc del poal de fems”, destaca. Les actuacions de Madame Lleial són avui dissabte, 20 de maig, a les 17.30 i a les 19 h i demà diumenge, 21 de maig, a les 11.30 i les 13.30 h al pati de la Misericòrdia de Palma. També actua a Campos, a les Cases de Son Ametler del barri del Vivero de Palma, al Parc de Can Terrers del Molinar i al pati de l’església El Pil·larí, en la voluntat del festival d’ampliar-se més enllà del centre de Ciutat.

Teatre d’objectes

Un altre dels artistes participants és Jaime Santos, de la companyia La Chana Teatro de Salamanca. Està especialitzat a fer adaptacions de teatre clàssic per apropar-lo als joves i adolescents a través del teatre d’objectes. “És una companyia que té 20 anys, està molt consolidada i aquí a Mallorca ja és la segona vegada que ve”, assenyala Aina Gimeno, directora del festival. Enguany aquesta companyia treballa dins del festival a la presó i a un centre de menors “per trencar estereotips; hi ha altres maneres d’apropar aquest gènere teatral al públic”, recalca Gimeno.

El festival, a més, ha convidat programadors d’arreu per a l’intercanvi entre ells i hi ha representants del festival Incanti d’Itàlia, de l’IF Barcelona, del Festival Te Veo, de Can Ventosa d’Eivissa, de Marionettisimo de Tolosa, de la Mostra d’Igualada, del festival Merindades de Burgos, del festival d’Alacant, de l’Ajuntament d’Alaior, d’Art Patin de França, d’El més petit festival de Barcelona i del Centre de Documentació de Bilbao.

L’actriu Carme Serna és al capdavant de la companyia mallorquina Disset Teatre, una de les més importants que tenim en aquest gènere teatral aquí a l’illa. Serna va reflexionar sobre les motivacions i el procés de creació a l’hora de crear un espectacle. A més a més, la francesa Aurélie Galibourg és a Palma presentant Plus rien ne Bouge?, “amb interrogació”, recalca l’artista. L’obra és un duet entre un esquelet, “la marioneta, i jo, units per l’amor; l’esquelet està molt viu”. Es tracta d’una peça que reflexiona sobre l’existencialisme, “ballamun tango plegats i jugam tot el temps entre la vida i la mort”. A Mallorca és la primera vegada que ve i està molt contenta d’haver pogut participar en les jornades professionals i d’haver pogut conèixer companys i compartir-hi inquietuds.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF