Arts escèniques
Cultura 17/12/2021

Salvador Sunyer: "Els teatres municipals haurien de ser un motor de l’escena catalana"

El Temporada Alta esquiva el covid i tanca amb 52.529 espectadors i el 86,63% d'ocupació

2 min
'L'oncle Vània' està fent temporada al Lliure i farà gira per Catalunya

BarcelonaQuan va començar la 30a edició del Temporada Alta, a l'octubre, l'aforament als teatres estava al 70% i l'equip del festival no les tenia totes sobre com evolucionaria la pandèmia i com afectaria la programació. Dos mesos després, el Temporada Alta ha tancat amb 52.529 espectadors, dels quals 45.947 són públic a sala i 6.582 públic virtual. El 2019, quan no hi havia programació digital, el festival va tenir 53.086 espectadors i el 2020, en plena pandèmia, va tancar amb 70.286 espectadors virtuals i 12.991 de presencials. "Ha sigut un bon festival. No hem hagut de suspendre ni un espectacle pel covid. Hem tingut sort", ha afirmat aquest divendres el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer. Aquest any s'han fet 104 espectacles i 211 funcions, s'han venut 52.747 entrades i l'ocupació ha sigut d'un 86,63%. També destaquen els 2.837 participants a la branca educativa A Tempo i 2.256 assistents a activitats complementàries.

Una de les fites d'aquesta edició ha sigut poder mantenir la presència d'artistes internacionals malgrat la pandèmia. "Hem tingut 15 espectacles de 15 països diferents", ha assenyalat Sunyer, que cita com a exemples el Bros de Romeo Castellucci i el Gardenia d'Alain Platel. Entre les produccions catalanes, el director del festival en destaca tres: la inaugural L'oncle Vània; I només jo vaig escapar-ne, que dirigia Magda Puyo, i El cos més bonic que s'haurà trobat mai en aquest lloc, de Josep Maria Miró. Totes tres tenen garantida la gira o la temporada en teatres. "19 coproduccions tindran vida més enllà del festival, amb gira prevista per Catalunya, Espanya i, sis d’elles, internacional", ha destacat el director.

El pressupost de l'edició d'enguany ha sigut de 3,3 milions d'euros, dels quals un 46,74% provenen de diners públics (Generalitat, Ajuntament de Girona, Diputació, ministeri de Cultura i Ajuntament de Salt) i el 53,26% són recursos propis (entrades i esponsorització). Sunyer ha subratllat que del total del pressupost, 1,9 milions d'euros s'han dedicat a l'activitat escènica, és a dir, a produccions i caixets de companyies.

Impulsar els teatres municipals

Aprofitant el tancament del festival, Sunyer ha fet diverses reflexions sobre els reptes de les arts escèniques a Catalunya. "Hem de repensar-ne el model i donar més importància als teatres municipals. Haurien de ser un motor de l’escena catalana, arrelar el teatre a la ciutat i tenir més pressupost", ha dit. També ha fet una crida a incrementar "el nivell dels espectacles familiars, que tenen menys pressupost", a "fer entrar les arts a la formació reglada" i a reformular l'Institut Nacional de les Artes Escèniques i de la Música (Inaem) del ministeri perquè "posi el focus en els artistes i no en temes estructurals".

Sobre l'edició de l'any vinent del festival, Sunyer ha avançat que "serà més potent i més grossa" que la d'aquest any i que tindrà "algun espai més" a banda dels escenaris actuals a Girona, Salt, Banyoles, Palafrugell i Bescanó.

stats