Cultura 11/08/2018

El taller de la Miró coneix Corita

El curs avançat ‘Children of Corita’ s’ha impartit a les instal·lacions de la Fundació Miró amb l’objectiu d’aprendre de manera col·lectiva el procés íntegre d’estampació serigràfica plana

María José Ribas
2 min
Impressió del fanzín al taller de la Fundació Pilar i Joan Miró

La Fundació Miró es va inaugurar l’any 1992 i els tallers es tornaren a condicionar el 1994. El projecte es va realitzar agafant com a model el Printmaking Workshop of Edinburgh de l’Escola d’Art. Un taller de serigrafia que forma part d’un sistema d’equipaments públics on poder impartir cursos i oferir infraestructures per a artistes, amb l’assistència de mestres de taller. Aquest sistema es pot trobar a tot Anglaterra, però especialment funciona a Escòcia. Actualment, als tallers de la Miró hi acudeixen artistes de tot tipus, persones que estan estudiant o acabant Belles Arts o disseny gràfic, alguns que ja són professors i volen conèixer una tècnica, o artistes als quals els interessa aplicar la serigrafia al seu treball personal.

Joan Miró no va utilitzar els processos gràfics més industrials en la seva obra. Com a tècnica sí que va emprar la litografia i el gravat. Als tallers hi havia dos tècnics des dels anys 50: Joan Barbarà era el mestre de gravat i Damià Caus, el litògraf. El que sí que va fer servir va ser sèries de pochoir, el que actualment s’usa en l’art urbà com stencils.

Des que es varen inaugurar els tallers el 1994, Joan Oliver n’és el mestre. Explica que hi ha diferents maneres d’accedir als tallers: “Hi ha beques, residències i es poden sol·licitar per realitzar projectes específics. Per exemple, el mes de setembre venen dues artistes de Madrid durant quinze dies que volen treballar amb mokurio, una tècnica litogràfica que es fa sobre fusta”.

La monja pop

En aquesta ocasió, el taller que va proposar Carles G.O’D fomenta el treball col·laboratiu i té com a eix conceptual Corita Kent, una monja dels Estats Units que als anys 60 va començar a fer servir la serigrafia.

Kent era professora i artista, i va fer servir la serigrafia com a tècnica artística abans que Andy Warhol, malgrat que en aquella època encara era entesa com un procés industrial.

“És una persona molt inspiradora, va fer una obra espiritual, empoderadora, amb una filosofia lluitadora i pacifista. Motivava els seus alumnes a realitzar obres amb missatges de pau. L’Església la va fer fora perquè deia que era un perill per a la fe, perquè era massa moderna. Jo vaig descobrir aquest personatge a través d’un professor que vaig tenir a Alemanya i em va semblar divertidíssim: les imatges d’una monja amb el seu hàbit estampant serigrafia al costat de les altres monges. Per aquest motiu vaig decidir posar als meus cursos i a tot el projecte de formació el nom de ‘Children of Corita’, també per tal d’enfocar-ho a un caire un poc performatiu”, explica G.O’D.

L’artista gràfic Carles G.O’D imparteix el taller

Carles va impartir els primers tallers al CAC Ses Voltes, que tenien un conveni amb la fundació. Al final del curs va organitzar una visita als tallers de la Miró, perquè el taller de Ses Voltes era molt rudimentari. Abans havia utilitzat el taller per realitzar obra pròpia, després de formar-se a França. El 2015 va conèixer la fundació a través de Grip Face i Llorenç Negrotinto. G.O’D, a més, organitza el festival d’autoedició Tropicana Dreams, que va realitzar la primera edició a Casa Planas, on té el seu taller habitual. La pròxima edició serà a Binissalem, a Can Gelabert.

stats