PATRIMONI
Cultura 09/04/2016

El retaule del Roser, un mini ‘cas Sixena’ al Bages

Parròquia i veïns de Salelles recuperen l’obra del segle XVII després d’un llarg litigi amb Manresa

Pilar Màrquez Ambròs
3 min
Els tècnics recol·locant el retaule a l’emplaçament original, a l’església de Salelles.

SalellesLa parròquia de Sant Sadurní de Salelles, a Sant Salvador de Guardiola (Bages), ha recuperat el retaule barroc del segle XVII que havia donat per perdut durant la Guerra Civil i pel qual va embarcar-se fa vuit anys en un complicat litigi amb l’Ajuntament de Manresa. EL cas recorda la disputa que ha basculat durant anys sobre la conveniència o no de retornar l’art sacre a la seva ubicació original. Un debat que, salvant les distàncies, és també central en un cas de molt més ressò mediàtic i polític: el que enfronta la Generalitat i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) amb el govern de l’Aragó per les pintures murals romàniques del monestir de Sixena que, com el retaule del Roser, també van escapar-se de les flames a la guerra.

A Salelles ha sigut una sentència del jutjat contenciós administratiu número 3 de Barcelona i la decisió del consistori manresà de no recórrer-la el que ha posat punt final al conflicte. Durant anys, l’Ajuntament de Manresa va al·legar que l’església no reunia les condicions de conservació i seguretat adequades. Per al rector i els veïns de Salelles, en canvi, “penjat en un museu perdia tota la seva significació”. El poble dóna aquest dissabte la benvinguda oficial al conjunt sacre amb processó i missa per celebrar-ne el retorn.

La peça es donava per perduda

Acabada la guerra, el retaule, datat del 1638, va quedar guardat en caixes a l’edifici del col·legi de Sant Ignasi de Manresa, actual seu del Museu Comarcal. “Al poble ningú ho sabia perquè els que van evitar que el cremessin van mantenir en secret què n’havien fet”, explica Rosa Fargas, vicepresidenta de l’Associació Pro Retaule de Salelles. Fargas relata que “van ser l’alcalde pedani Josep Pons i un grup de veïns els que van protegir l’obra”.

Aquell estiu grups anticlericals destruïen patrimoni religiós a tot el territori. “Pons, que era d’Esquerra Republicana i que més tard seria empresonat pel franquisme, va enfrontar-se als membres d’un comitè revolucionari perquè no cremessin la peça, però no hi va haver manera i van arribar a amenaçar-lo. De matinada, ell i altres feligresos van treure el retaule de l’església i mai van dir a ningú on l’havien deixat”, relata Fargas. L’obra dels escultors Antoni i Miquel Vidal, pare i fill, va desaparèixer entre el 25 i el 30 de juliol del 1936.

L’Associació Pro Retaule de Salelles i el rector Manuel López han liderat la lluita pel retorn de la peça. “El 2001, quan Salelles encara desconeixia que la peça havia sobreviscut a la guerra i als anys d’oblit, el Museu Comarcal va fer restaurar l’obra. En acabat, va exposar-la, i va ser llavors que un expert va assegurar-nos que no era una còpia, que era l’autèntic retaule que aquí tothom pensava que havia sigut destruït”, diu López. El maig del 2008 la Comissió Pro Retorn del Retaule de Salelles es posava en marxa i reclamava l’obra.

Manuel López està convençut que “l’element religiós ha de poder contemplar-se a l’espai per al qual va ser pensat”. Per acollir de nou el retaule, la parròquia ha encarregat al Centre de Béns Mobles de Catalunya la seva readequació al temple, ha col·locat una porta neobarroca del segle XIX i ha restaurat uns bancs del segle XVIII. També s’han instal·lat una alarma i una doble porta i s’ha fet una assegurança. Tot plegat, 24.000 euros que financen veïns, parròquia i bisbat de Vic.

stats