PROPOSTA CULTURAL

Andrea Motis, a l’església de Sant Antoni Abat de sa Pobla

Més música, teatre, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Andrea Motis i Joan Chamorro / Música

Església de Sant Antoni Abat (carrer de l’Església, 2. Sa Pobla / Dia 12 a les 21.30 h

La jove trompetista i cantant Andrea Motis sorpèn el públic des del 2012, any en què Quincy Jones s’hi va fixar i la va convidar a compartir escenari al Festival de Peralada. Aquesta jove artista, que també toca el saxo i la trompeta, canta amb una personalitat que no es veia en anys. El seu mentor Joan Chamorro, el veterà del jazz català, fa un gran treball des de la Sant Andreu Jazz Band, la big band més jove d'Europa. La seva trajectòria com a saxofonista (entre d'altres instruments) és tan brillant i dilatada que seria inútil intentar resumir en aquestes breus línies. Tete Montoliu, Slide Hampton, Bebo Valdés, Randy Brecker, Manhattan Transfer, Steve Wonder... L'elenc de músics amb els quals ha treballat és impressionant. En aquest concert estaran molt ben acompanyats per Josep Traver a la guitarra..

Daltmurada / Música

Teatre Xesc Forteza (plaça Miquel Maura, 1. Palma) / Dia 12 a les 20.30 h

Duo mallorquí amb arrels franceses que opta per la fusió d’estils musicals amb seny i personalitat. Temes interpretats per Maria Piaz, i la seva mescla de delicadesa i força interpretativa. Daltmurada acaba d’enregistrar el que serà el seu tercer llarg durada, ‘Una tenda a París’, temes originals amb arranjaments de Miquel Angel Aguiló. En aquest concert estarà acompanyat per Jorge Solano al violoncel, Pedro Aguiló al piano, Gabriela Couret al contrabaix, Joan Sempere al clarinet, Gori Matas al’acordió, Kepa Artetxe al violí i Marta Florit també al violí.

‘Acorar’ / Teatre

Auditori de Santa Margalida / Dia 12 a les 20 h

'Acorar' és una reflexió sobre la identitat col·lectiva dels pobles, sobre què és allò que ens defineix, què és allò que fa que –encara– existeixi la nostra comunitat. El text té per excusa narrativa la descripció d’una jornada de matances a Mallorca. I d’aquí el títol de l’espectacle. La feina d’acorar estava reservada per al més expert, perquè no és gens senzilla de fer, i avui en dia ben pocs en saben. A partir d’un minúscul fet casolà, ofereix una visió universal que provoca una reflexió en l’espectador sobre el seu món més íntim.

‘La classe’ / Teatre

Teatre de Capdepera (carrer del Col·legi, 18) / Dia 12 a les 20 h

‘La classe’ planteja un viatge a través de la vida de dos adolescents companys de pupitre, als quals aniran seguint al llarg de la seva vida. L’obra parla de molts temes, tots presents a les nostres vides: de l’amistat, dels secrets, de la maduresa… És escrita per Sergi Baos, dirigida per Joan M. Albinyana i interpretada per Rodo Gener i Òscar Muñoz.

Rejoice / Música

Auditori de Peguera (carrer dels Pins, 17) 7 Dia 12 a les 20.30 h

Espectacle gospel amb grans solistes i un conjunt de músics sota la direcció de Joan Lainez. Tota una garantia de bon espectacle. Concert benèfic que col·labora amb la Fundació Campaner, a favor dels nins de Níger que pateixen la malaltia infecciosa infantil coneguda com a noma.

Juanjo Monserrat / Música

Espai Xocolat (Font i Monteros, 18. Palma) / Dia 12 a les 20.30 h

Juanjo Monserrat és un jove guitarrista de Mallorca amb un currículum ben extens. Ha format part de bandes com The Thunders, Astoria, Saxophobia Funk Project, TinWhistler, Thony Bloom i Donallop entre d’altres. Després del seu primer EP en solitari, ‘Poemari en Jo menor’, on posà música a poemes clàssics de la parla catalana, ara presenta el seu àlbum debut en solitari, ‘Es meus fantasmes’ (Quimera Records), un treball tant acústic com poderós, sota la gravació i producció de Toni Morales i amb la col·laboració de l'artista Toni Nievas.

‘Abans que arribi l’alemany’ / Teatre

Teatre d’Artà (carrer de la Ciutat, 1) / Dia 12 a les 20.30 h

Júlia, una dona d’una seixantena d’anys, acaba de ser diagnosticada amb la malaltia d’alzhèimer. La imminència del desenvolupament de la malaltia, a més de les reaccions de la seva família i coneguts, la conduiran, després del terrabastall emocional que suposa una notícia com aquesta, a prendre una sèrie de decisions imprescindibles per tal de viure plenament el temps de consciència que li resti.

‘Set maneres de ser Hamlet’ / Teatre

Teatre Sans (Can Sanç, 5. Palma) / Dia 12 a les 20.30 h

Josep Pere Peyró presenta una manera divertida i intel·ligent d’actuar Shakespeare en un exercici de voyeurisme actoral: entrau a la cuina de l’actor per veure com es prepara per interpretar un Hamlet clàssic, un Hamlet canalla, el Hamlet de telenovel·la, l’absurd, com l’interpretaria Marlon Brando format a l’Actors Studio, o com ho faria un actor que odia Shakespeare i adora García Lorca, i així fins a set escenes per representar un personatge que no sap si ser o no ser, si morir o dormir, si actuar o restar immòbil enfront d’un joc de variacions que trastoca, irreverent, la tragèdia en comèdia.

Wax & Boogie Rhythm Combo / Música

Auditòrium (passeig Marítim, 38. Palma) / Dia 12 a les 21 h

Wax & Boogie Rhythm Combo és una formació de quintet especialitzada en el boogie woogie dels anys 30, el swing dels 40 i el rythm & blues dels 50 i és avui dia una de les formacions més reconegudes a l’Estat en seu gènere. El conjunt està liderat per l’enèrgica cantant Ster Wax i pel genial pianista David Giorcelli, un dels músics més sol·licitats del seu àmbit a tot Europa. L’espectacle que presenten brilla pel dinamisme, el ritme trepidant, l’entusiasme que desperta a l’espectador, un piano endimoniat, una veu amb ganxo, una secció rítmica que no descansa ni un minut, un escenari convertit en una dinamo d’emocions i de ritmes americans que contagien l’eufòria i l’optimisme.

   

Vargas Blues Band / Música

Espai Can Ventosa / Dia 12 a les 21 h

Fill d’emigrants espanyols a l’Argentina, Javier Vargas va néixer a Madrid, però uns anys més tard va tornar amb la seva família a l’Argentina. El 1991 va muntar la Vargas Blues Band, amb la qual firma el dics ‘All around blues’, per abordar un projecte musical propi centrat en el blues amb toc llatí, amb so que també fusiona rtimes com el jazz, el flamenc i el bolero. Els integrantes de Vargas Blues Band són Bobby Alexander, Tim Mitchell, Gaz Pearson (veus), Luis Mayol (baix i veus), Peter Kunst (percussió i veus) i, per descomptat, Javier Vargas (guitarra). El 2017 la Vargas Blues Band va estrenar el seu darrer disc, ‘Cambalache & Bronca’.

‘Oro’ / Cinema

Sala de Cultura de Formentera (av. de Portossalè. Sant Francesc Xavier) / Dia 12 a les 21.30 h

En el segle XVI, els conquistadors espanyols Lope de Aguirre i Núñez de Balboa emprenen una èpica expedició composta per 30 homes i dues dones, per la selva amzònica, a la recerca d’una mítica ciutat que, segons es diu, està feta completament d’or.

‘La veu de la Sibil·la’ / Exposició

Catedral de Mallorca (plaça de l’Almudaina, s/n. Palma) / Fins al 20 de gener

El Capítol de la Catedral de Mallorca presenta la instal·lació ‘La veu de la Sibil·la’ a càrrec de l’artista Marta Blasco i comissariada per Fernando Castro, crític d’art, i Catalina Mas, conservadora de patrimoni de la Catedral. La instal·lació consisteix en l’exposició de neules, col·locades a la trona de l’Evangeli, concebudes i dissenyades específicament per a la Seu. En total, s’hi instal·laran set peces realitzades en coure fotogravat, pigment i vernís. La idea del projecte planteja noves possibilitats de relació i convivència entre l’art contemporani i l’art sacre. A més, es tracta de la primera instal·lació artística que es realitza a la Seu, com també la primera inclusió de la iconografia de la Sibil·la en la imatgeria catedralícia. Les neules seran l’anunci i invitació de les festes del naixement de Jesucrist.

‘Marcos Vidal. Escultures 2011-2017’ / Exposició

Sa Mina (Reis Catòlics, 32. Lloseta) 

Marcos Vidal Font (Vitoria-Gasteiz 1967) viu i treballa a Sineu. Aquesta exposició serveix a l'artista per fer una revisió dels darrers sis anys de treballs d'escultura i instal·lació. Es complementa amb l'edició d'un catàleg amb textos del regidor de Cultura, Francesc Abolafio Moyà, i del comisari d'art, Fernando Gomez de la Cuesta. Aquesta revisió inclou treballs realitzats a diferents espais expositius, residències i espais públics, com la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, el Casal Solleric de Palma, la galeria Addaya a Alaró, el CCA d'Andratx, l'Institut Cervantes de Sofia a Bulgària, la residència Lichtemberg Studios a Berlín i la fundació privada Hilvaria Studios a Holanda, entre d'altres.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF