PROPOSTA CULTURAL

‘Manhattan’, de Woody Allen, al CaixaFòrum de Palma

A més, espectacles, conferències, literatura, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

‘Manhattan’ / Cinema

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Dia 10 a les 19 h

Isaac Davis, un novaiorquès de mitjana edat, té una feina que odia, una parella de 17 anys a la qual no estima i una exdona a la qual desitjaria escanyar perquè està escrivint un llibre en què explica les intimitats del seu matrimoni. Quan coneix Mary, la sexi i ‘snob’ amant del seu millor amic, s'enamora bojament d'ella. La idea de deixar la seva al·lota per una nova vida amb Mary es convertirà en una obsessió. Escrita i protagonitzada pel mateix Woody Allen, aquesta pel·lícula és considerada com un clàssic de la història del cinema. Una mirada sarcàstica sobre les relacions de parella entre la classe pretesament intel·lectual de Nova York que alhora es converteix en un tribut al districte de Manhattan.

‘Les joguines de na Martina’ / Espectacle infantil

Biblioteca de Can Sales (plaça de la Porta de Santa Catalina, 24. Palma) / Dia 10 a les 18 h

Na Martina és una contacontes que va arreu del món cercant històries per contar als nins. Però no li serveix qualsevol història, sinó que té un do que li permet parlar amb les joguines, que li conten les seves aventures, ja que, quan els nins van a dormir, elles surten a trescar món i a jugar. 

‘Les xeremies de Mallorca: un instrument social. Història, ressorgiment i cultura’ / Conferència

Teatre Mar i Terra (carrer de Sant Magí, 89. Palma) / Dia 10 a les 20 h

Cassandre Balosso-Bardin, doctorada el 2015 per l’Escola d’Estudis Orientals i Africans de la Universitat de Londres amb una tesi sobre l’antropologia de les cornamuses mallorquines (xeremies), és actualment professora de Música a la Universitat de Lincoln (Regne Unit). Gran coneixedora i investigadora de la música folk de molt diverses cultures, és també una prolífica intèrpret de flauta i cornamusa, i participa en diversos projectes musicals de molt diferent substrat cultural en bandes de música folk d’Itàlia, Regne Unit, França, Suècia, Anatòlia… És també fundadora i gran impulsora de la International Bagpipe Organisation i promotora de les Conferències Internacionals de Cornamuses, que enguany s’organitzen (en la quarta edició) a Palma, concretament del 9 a l’11 de març a l’Arxiu del Regne de Mallorca. Amb aquesta conferència, l’Ajuntament de Palma vol contribuir a ampliar el coneixement de la cultura popular pròpia a partir del món de les xeremies i al mateix temps escalfam motors amb vista a la celebració de la 4a Conferència internacional de cornamuses de Palma.

‘El conreu de l’arròs i l’explotació a l’albufera’ / Presentació de llibre

Ca s’Artiller (carrer Gaspar de Bono, 15. Muro) / Dia 10 a les 20 h

Presentació del llibre amb intervenció de Francesc Lillo i l'autor, Miquel Àngel Tortell, amb projecció d’imatges de l’Albufera i tast final de productes km 0.

‘Els sis guardians, una biografia de Pasqual Calbó’ / Presentació de llibre

Biblioteca Marià Villangómez (carrer de Jaume I, 1. Sant Franesc Xavier) / Dia 10 a les 20 h

Una obra sobre el menorquí Pasqual Calbó i escrita per l'eivissenca Iolanda Bonet. Les il·lustracions són de Gabriel Lisowski. El llibre "és una recreació literària i històrica, i explica la història de com era un personatge il·lustrat de la Il·lustració de Menorca, Pasqual Calbó", va explicar la consellera Fanny Tur en la presentació del conte al Museu de Mallorca. 'Els 6 guardians' és, doncs, un conte adreçat "preferentment a infants d'entre 7 i 12 anys que narra la història de Pasqual Calbó a través d'una trama detectivesca i emocionant. Amb l'ajut de la seva protagonista, na Laia, es pot descobrir la vida i les obres d'un dels pintors més importants de Menorca.

‘La veu de la Sibil·la’ / Exposició

Catedral de Mallorca (plaça de l’Almudaina, s/n. Palma) / Fins al 20 de gener

El Capítol de la Catedral de Mallorca presenta la instal·lació ‘La veu de la Sibil·la’ a càrrec de l’artista Marta Blasco i comissariada per Fernando Castro, crític d’art, i Catalina Mas, conservadora de patrimoni de la Catedral. La instal·lació consisteix en l’exposició de neules, col·locades a la trona de l’Evangeli, concebudes i dissenyades específicament per a la Seu. En total, s’hi instal·laran set peces realitzades en coure fotogravat, pigment i vernís. La idea del projecte planteja noves possibilitats de relació i convivència entre l’art contemporani i l’art sacre. A més, es tracta de la primera instal·lació artística que es realitza a la Seu, com també la primera inclusió de la iconografia de la Sibil·la en la imatgeria catedralícia. Les neules seran l’anunci i invitació de les festes del naixement de Jesucrist.

‘Marcos Vidal. Escultures 2011-2017’ / Exposició

Sa Mina (Reis Catòlics, 32. Lloseta) 

Marcos Vidal Font (Vitoria-Gasteiz 1967) viu i treballa a Sineu. Aquesta exposició serveix a l'artista per fer una revisió dels darrers sis anys de treballs d'escultura i instal·lació. Es complementa amb l'edició d'un catàleg amb textos del regidor de Cultura, Francesc Abolafio Moyà, i del comisari d'art, Fernando Gomez de la Cuesta. Aquesta revisió inclou treballs realitzats a diferents espais expositius, residències i espais públics, com la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, el Casal Solleric de Palma, la galeria Addaya a Alaró, el CCA d'Andratx, l'Institut Cervantes de Sofia a Bulgària, la residència Lichtemberg Studios a Berlín i la fundació privada Hilvaria Studios a Holanda, entre d'altres.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF