PROPOSTA CULTURAL
Cultura 14/12/2017

Dins el cicle ‘20 anys sense Blai Bonet’, arriba ‘Parasceve’ al teatre Catalina Valls de Palma

Més teatre, música, cinema, conferències, dansa, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
14 min

‘Parasceve’ / Teatre

Teatre Catalina Valls (passeig Mallorca, 9. Palma) / Dia 15 a les 21 h

‘Paresceve’.

Dns el cicle ‘El teatre de Blai Bonet’ i el cicle ‘20 anys sense Blai Bonet’, Tshock cultura emocional presenta ‘Parasceve’, que constitueix l’única obra de teatre que escrigué Blai Bonet, reconegut per la seva poesia i novel·la. Conta la història de la família Skiud, fent un retrat perfecte de la psicologia familiar en temps de guerra, una història que aprofundeix dins l’individu i aconsegueix empatitzar amb tot tipus d’espectadors. Ens trobam així amb una estructura dramàtica clàssica que sempre serà contemporània i universal en el tema: la persona, la família i la llibertat de sentir enfront de la societat. Com a rerefons, es fa evident la gran crítica social a la falta d’humanitat, aquella que ens condemna a la supervivència més bàsica i que homogeneïtza la societat al nivell de qualsevol altre animal, on les emocions es fan ingestionables perquè depenen totalment de l’exterior.

Concert de Nadal de l’Escola de Música i Dansa de Sant Llorenç / Música

Auditori Sa Màniga (Son Galta, 4. Cala Millor) / Dia 15 a les 19

Concert de Nadal de l’Escola de Música i Dansa de Sant Llorenç.

Al mes de desembre és ja una tradició el concert de Nadal que presenta a Cala Millor l'Escola de Música i Dansa de Sant Llorenç, un concert que ha acompanyat la història de l’auditori des de l’any 2002, una fita ben assenyalada per encetar les festes.

Negre i 3 colors / Música

Espai Xocolat (Font i Monteros, 18. Palma) / Dia 15 a les 20.30 h

Negre i 3 colors.

Negre i 3 colors presenta en un concert íntim i acústic el seu darrer treball discogràfic ‘Cardar en Dejú’, un àlbum eclèctic i intimista editat en CD i vinil per Espora Records. Negre i 3 colors es defineix com un grup de folk-pop intimista (i alquimista) amb pinzellades del Mediterrani. El componen Jaume Bergas, veu, guitarra acústica i piano; Xavier Orestes, guitarra elèctrica, melòdica, ukelele i harmònica; Rafel Gallent, baix; Miquel Marquès, bateria, i Biel Fiol, violoncel. Tots ells, amb experiència anterior dins diferents grups illencs i americans, a més d’autors de publicacions discogràfiques, com Arde el Mar, La burot, La Isla, Paris La Nuit, Jay Kay Band, Pere Pla.

Orquestra Simfònica de les Illes Balears / Música

Auditori de Manacor (Tarragona, s/n) / Dia 15 a les 20 h

Orquestra Simfònica de les Illes Balears.

Concert de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, que interpretarà ‘El Messies’ de Haendel, dirigida per Pablo Mielgo i acompanyada per la Coral de la Universitat de les Illes Balears, formada pel baríton Tomeu Bibiloni, el tenor David Szigetvari, la mezzosoprano Anthea Pichanick i la soprano per Irena Mas, i dirigida per Joan Company.

‘Producción artística en tiempos de precariado laboral’ / Conferència

Es Baluard (Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Dia 15 a les 19 h

‘Producción artística en tiempos de precariado laboral’.

Es Baluard ha convidat la investigadora Carmen Navarrete, coautora amb Juan Vicente Aliaga del llibre ‘Producció artística en temps de precarietat laboral’ per a la presentació al museu. El text sorgeix en un seminari organitzat pel grup de recerca Espai Urbà i Tecnologies de Gènere a les aules de la Facultat de Belles Arts de València, en el qual es pretenia reflexionar sobre la situació de la pràctica artística en temps de precarietat laboral general. Conscients que el capitalisme avui es basa en gran mesura en la captura i valorització de la producció social immaterial, els autors es pregunten per les persones que donen cos a aquest sector, per les raons de posar el seu treball i mediació social i tot en condicions precàries, i per les conseqüències en la societat del model de “treball” flexible. És en el treball de l’artista com a creatiu on resideix la base dels eslògans dels actuals discursos sobre el treball cultural. No obstant això, les arrels procedeixen d’altres temps en què es va forjar la imatge romàntica i bohèmia de l’artista. Una imatge que encara perdura en l’imaginari col·lectiu i que afavoreix la despolitització del treball artístic i/o cultural. El llibre s’ha realitzat amb la col·laboració del Grup Indevol de la Universitat de Castella-la Manxa.

‘Fuita i martiri d’Andreu Milà’ / Teatre

Club Pollença (plaça Major, 10 ) / Dia 15 a les 20.30 h

Fuita i Martiri d'Andreu Milà.

La Fornal d’Espectacles presenta aquesta obra, de Miquel Àngel Riera. La nit abans de ser condemnat a mort, Andreu Milà relata a un company de cel·la la seva vida. L’obra és un recorregut per la condició humana.

‘Ballant Newton’ / Dansa

Auditori l’Esponja (carrer de la Pau, s/n. Ses Salines) / Dia 15 a les 21.30 h

La companyia Baal, una de les formacions que formen part del festival, han fet un tast de l'obra 'Ballant amb Newton' durant la presentació al passeig del Born de Palma.

Baal presenta aquest espectacle dirigit al públic infantil. Dos intèrprets, en una escenografia senzilla, intentaran explicar de manera divertida i intuïtiva la relació entre força i moviment i què consisteix la gravetat. Ho faran amb recursos teatrals, de dansa i metàfores. L’espectacle, a més de divulgatiu, és interactiu, ja que els infants interpretaran algunes escenes.

‘Yo, Feuerbach’ / Teatre

Teatre Principal (carrer de la Riera, 2A. Palma) / Dia 15 a les 20 h

‘Yo, Feuerbach’.

Sens dubte, l’actor Pedro Casablanc té una bona ratxa. No s’atura de fer feina. Tant en el cinema com en la televisió és una figura omnipresent. Però és en el teatre, el seu hàbitat original, on darrerament ha desplegat projectes més plens i inspirats. En són bons exemples les interpretacions a ‘Ruz-Bárcenas’ (duita a la gran pantalla després de l’èxit escènic) o a ‘Hacia la alegría’. Tot i que quan ha pogut lluir la pluralitat de registres més intensa i exhaustiva ha estat a ‘Yo, Feuerbach’; es va estrenar al Lliure i després es va presentar al Teatro de la Abadía, en el planter del qual es va formar. En l’obra del dramaturg alemany Tankred Dorst, encarna un actor que ha anat a menys; estima el seu ofici tot i les ingratituds que té. Entre la vanitat i l’orgull, la vulnerabilitat i la decadència, el cinisme i la ironia, Casablanc brinda una actuació memorable, guiat sota la direcció d’Antonio Simón.

‘Sac de trons’ / Musical

Teatre Mar i Terra (carrer de Sant Magí, 89. Palma) / Dia 15 a les 18 h

Sac de Trons, taller de bateria per a infants.

Nou projecte musical de La Fada Despistada i el seu grup, un taller de bateria per a infants i famílies amants del rock ‘n’ roll. Es tracta d’un taller basat en l’exploració, la improvisació i la pràctica musical utilitzant la bateria. Basant-se en els principis d’imitació i/o pregunta-resposta, començaran a compondre els diferents moments d’una cançó. Practicaran, almenys, dos patrons diferenciats i els aplicaran a la cançó triada tocant plegats amb guitarra, bateria i veu. L’objectiu és conèixer com es fa una cançó. Cada infant tindrà un parell de baquetes i un element de la bateria per començar amb la ‘tempesta’. Es realitzarà a les 18 h al teatre Mar i Terra (Palma).

‘A Christmas Carol’ / Un conte de Nadal

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 15 a les 19 h

‘A Christmas Carol’.

Representació del ‘Conte de Nadal’ de Charles Dickens en anglès. El vell avar Ebenezer Scrooge és visitat per tres fantasmes, del passat, del present i del futur. Participa en el viatge mentre intenten il·luminar-lo perquè vegi els errors passats i què podria haver fet per canviar el seu futur. Mantindrà el seu tarannà durant les festes de Nadal o es deixarà persuadir per aprendre dels seus errors i per trobar la bondat de l’ésser humà i el missatge d’amor i generositat que representa el Nadal?

‘La presa’ / Teatre

Sala de plens de l’Ajuntament de Capdepera (carrer de Ciutat, 20) / Dia 15 a les 21 h

‘La presa’.

Es Mussol representa ‘La presa’, de Conor McPherson, sota la direcció de Xavi Núñez. En un pub irlandès, un grup d’homes parlen de les seves coses i de l’arribada al poble d’una jove de Dublín. Quan aquesta al·lota entra a l’establiment, se’ls acudeix contar històries de fantasmes i altres éssers fantàstics del folklore d’Irlanda per impressionar-la, però després d’escoltar-los ella els sorprèn amb el seu propi relat: el perquè de la seva partida de Dublín.

The other side, a Pink Floyd Live Experience / Música

Jazzbah (Pla de Sant Joan, 3. Ciutadella) / Dia 15 a les 23.30 h

The other side, a Pink Floyd Live Experience.

The other side, a Pink Floyd Live Experience, sÓn una banda homenatge al grup de rock simfònic per excel·lència: Pink Floyd. Amb més de 5 anys damunt els escenaris, aquesta banda de músics menorquins ha convençut crítica i públic i ràpidament s’ha situat en un lloc privilegiat pel que fa a grups homenatge del panorama internacional. Dues hores i mitja de llum, música, videoprojeccions i molta psicodèlia que fan les delícies dels fans més exigents de la banda britànica. Sens dubte, un espectacle que no deixarà indiferent cap amant del rock.

‘El viatge de l’emperador’ / Cinema

Biblioteca Marià Villangómez (carrer de Jaume I, 1. Sant Francesc. Formentera) / Dia 15 a les 18 h

Dins el cicle ‘20 anys sense Blai Bonet’, arriba ‘Paresceve’ al teatre Catalina Valls de Palma

Cinema per a tots els públics. Documental sobre el viatge que realitzen els pingüins Emperador a l’Antàrtida de la mar a la terra plena de gel amb la finalitat de reproduir-se. En arribar-hi ponen un ou, que queda a la cura dels pares mentre les mares tornen a l’aigua per alimentar-se i han de tornar aviat quan el petit pingüí n’ha sortit perquè si no corre perill de morir.

‘Marcos Vidal. Escultures 2011-2017’ / Exposició

Sa Mina (Reis Catòlics, 32. Lloseta) / Dia 15 a les 20 h

‘Marcos Vidal. Escultures 2011-2017’.

Marcos Vidal Font (Vitoria-Gasteiz 1967) viu i treballa a Sineu. Aquesta exposició serveix a l'artista per fer una revisió dels darrers sis anys de treballs d'escultura i instal·lació. Es complementa amb l'edició d'un catàleg amb textos del regidor de Cultura, Francesc Abolafio Moyà, i del comisari d'art, Fernando Gomez de la Cuesta. Aquesta revisió inclou treballs realitzats a diferents espais expositius, residències i espais públics, com la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, el Casal Solleric de Palma, la galeria Addaya a Alaró, el CCA d'Andratx, l'Institut Cervantes de Sofia a Bulgària, la residència Lichtemberg Studios a Berlín i la fundació privada Hilvaria Studios a Holanda, entre d'altres.

‘Un món de mil dimonis’ / Exposició

Casa de Cultura Ses Cases Noves (Santanyí) / Fins al 15 de desembre

Imatge d''Un món de mil dimonis'.

L’exposició ‘Mil Dimonis’ creix i incorpora nous elements i recursos per mostrar la diversitat de representacions de dimonis al món. A la mostra de Juan José Luna Potti 'Un recorregut per la devoció dimoniera a Mallorca', s’hi incorporen expressions culturals d’arreu del planeta, a través d’una selecció de les imatges dels fotògrafs Friso Spoelstra (sèrie ‘Devils & Angels’, 2016) i Charles Fréger (sèries ‘Wilder Maan’, 2012, i ‘Yokainoshima’, 2015). L’exposició incorpora també un mapamundi de dimonis, que recull i ubica 50 representacions de dimonis arreu del món, a través d’il·lustracions creades per Melicotó. La selecció, basada en la recerca de l’antropòleg Francesc Sureda Alemany, ens permet descobrir expressions universals i ancestrals que ens connecten i alhora ens singularitzen.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

‘FluPlu’.

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

Cartell de l'exposició.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats